پایگاه هم اندیشی یاران انقلاب اسلامی 29 بهمن 1399 ساعت 14:44 http://www.hamandishi.ir/news/421252/ -------------------------------------------------- عنوان : پشت‌پرده داوری‌های جشنواره فیلم فجر -------------------------------------------------- جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر به پایان رسیده اما خبرها و حاشیه‌هایش همچنان باقی است. پس از برگزاری جشنواره امسال که به‌دلیل کرونا به شکل حداقلی بود، حواشی، سوالات و انتقاداتی درباره چرایی برگزاری، شکل، کیفیت فیلم‌ها و نهایتا داوری آثار مطرح شد. متن : پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: هرچند که حواشی و شبهه حول جشنواره فیلم فجر چیز جدیدی نیست و تقریبا هردوره این مسائل پدید می آید اما به هرحال جشنواره سی ونهم به خاطر شرایط خاص و اروژانسی اش با مسائل بیشتری همراه شد. درکنار تمام انتقاداتی که به جشنواره امسال وارد شد، بخش قابل توجهی مربوط به چرایی برگزاری جشنواره در شرایط خاص کرونایی کشور بود که قبلا به اندازه کافی درباره اش صحبت شده و موافقان و مخالفان نظرات شان را بیان کرده اند. مرحله بعد نقدها درباره نحوه برگزاری این رویداد و چگونگی اعمال پروتکل های بهداشتی جهت جلوگیری از سرایت بیماری بود. این انتقادها خصوصا در روز اول جشنواره و در حاشیه مراسم عکس برداری فیلم بی همه چیز رخ داد. ازدحام عکاسان و از طرفی سهل گرفتن استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی توسط برخی از سینماگران روز اول جشنواره را با انتقادات جدی در این زمینه همراه کرد. البته همان شب مسوولان جشنواره از اصلاح ساختار و سخت گیری بیشتر دراین موضوع خبر دادند. از روز بعد اوضاع کمی بهتر شد. اما پس از اکران هر 16فیلم فجر سی ونهم و اختتامیه بازهم سؤالات و نقدهایی مطرح شد. بجز آن بخش از نقدها که مربوط به مسائل اجرایی جشنواره بود، عمده موضوعات به برندگان سیمرغ معطوف بود. وقتی نامزدهای سیمرغ اعلام شد برخی از اهالی رسانه و سینمادوستان در فضای مجازی نظراتی انتقادی مطرح کردند. البته عمده این موارد متمرکز در دو یا سه بخش بود. برای مثال برخی سینماگران از جمله غلامرضا موسوی نسبت به عدم توازن در تعداد نامزدها در رشته های مختلف اعتراض کرد و در توییتی نسبت به این موضوع اشاره کرد. موسوی معتقد است چرا باید در برخی رشته ها سه کاندیدا وجود داشته باشد و در برخی پنج نفر نامزد دریافت سیمرغ شوند؟ با معرفی نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، دو فیلم یدو و بی همه چیز با نامزد شدن در 13 بخش به عنوان رکوردداران این دوره از جشنواره شناخته شدند. در این دوره از جشنواره، فیلم های بی همه چیز و یدو هر یک در 13 بخش نامزد دریافت جایزه شدند و در مرحله بعد فیلم زالاوا با نامزدی در 10 شاخه و ابلق با نامزد شدن در 9 بخش در رتبه های بعدی قرار گرفتند. همچنین فیلم های مصلحت و روزی روزگاری آبادان نیز هر یک در 7 شاخه نامزد دریافت جایزه هستند و به عنوان دیگر رکوردداران این دوره از جشنواره معرفی شدند. فیلم مامان با نامزدی در پنج بخش دیگر فیلمی است که مورد توجه داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است. رتبه های بعدی به فیلم های شیشلیک و روشن اختصاص دارد که هر یک در چهار بخش نامزد شده اند. فیلم های تی تی، روشن، تک تیرانداز هر یک در سه بخش نامزد دریافت جایزه هستند. همچنانکه فیلم های ستاره بازی، خط فرضی، گیجگاه، رمانتسیم عماد و طوبی و منصور نیز در دو بخش نامزد دریافت جایزه شدند. سرمایه گذاران دولتی تأثیری بر آرای فجر نداشتند سیدجمال ساداتیان، عضو هیأت داوران سی ونهمین جشنواره فیلم فجر، تأثیر نهادهای سرمایه گذار در فیلم های منتخب این دوره از جشنواره بر آرای هیأت داوران را تکذیب کرد. به گزارش روابط عمومی سیدجمال ساداتیان، داور سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور در این برنامه درباره دلیل عدم حضور فیلم میجر در فهرست فیلم های منتخب گفت: علت نبودن فیلم احسان عبدی پور در جمع 16 فیلم جشنواره، کیفیت پایین آن نبود. بلکه به ما گفتند چون سال گذشته برای هیات انتخاب نمایش داده شده، در این دوره شرکت داده نمی شود. هرچند عوامل فیلم مدعی هستند این نسخه با نسخه ای که سال گذشته به جشنواره ارسال کردند فرق می کند! ساداتیان همچنین درباره سایر فیلم هایی که به جمع فیلم های منتخب ورود پیدا نکردند، گفت: بعضی فیلم ها به دلیل کیفی و بعضی فیلم ها به دلیل محتوایی وارد آن لیست نشد. بعضی فیلم های دیگر هم بود که هیچ کدام از آن دو مشکل را نداشت اما در سُرت کردن امتیاز بالاتری کسب نکردند به همین دلیل آن ها را وارد فهرست نکردیم. ساداتیان در پاسخ به مجری برنامه که عنوان کرد شما در مصاحبه رادیویی گفتید دلیل انتخاب نکردن هدیه تهرانی وجود گزینه های جوان تر بود، درحالی که خانم افشار سن بیشتری از هدیه تهرانی دارند، گفت: نه! من گفتم جوان ها و کسانی را که یک نوآوری و خلاقیتی در کارشان انجام داده اند، علاقه مند هستند بیشتر دیده بشوند، درگذشته به آن ها فرصتی برای دیده شدن شان داده نشده، حالا فرصتی شده و کار بهتری ارائه کردند، در اولویت گذاشتیم. ما در هر بخشی باید 3 تا 5 کاندیدا معرفی بکنیم. به همین دلیل به پسر نوجوان فیلم یدو رسیدیم که تلاش کرده بازی خوبی از خودش ارائه بدهد و دوست دارد در آینده هم دیده شود. در مورد نامزد بهترین بازیگر زن هم خانم پسیانی و افشار و تهرانی شرایط برابر بود. به همین دلایل، خانم تهرانی را کنار گذاشتیم. ساداتیان درباره شایعات انتخاب هیات داوران گفت: من در طول جشنواره خیلی چیزهای عجیب وغریبی می شنیدم. مثلا می دیدم دو روز از قبل از اینکه لیست نهایی را منتشر کنیم دوستان با ما تماس می گرفتند که چرا به فلانی جایزه دادید به فلانی ندادید. درحالی که ما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته بودیم. وی در مورد روایتی که در فضای مجازی درباره تماس نوید محمدزاده با هیات داوران درباره هوتن شکیبا پخش شده است گفت: با من که تماسی نگرفت، در مورد دیگران نمی توانم به ضرس قاطع بگویم خبر دارم! ساداتیان در پاسخ به اینکه جایزه اصلی جشنواره به دلیل اینکه یدو ساخته بنیاد سینمایی فارابی بود به این فیلم تعلق گرفت، گفت: نه! سرمایه گذاران دولتی هیچ تأثیری بر تصمیم هیات داوران نداشتند. واقعا کارگردانی آقای جعفری در فیلم یدو نسبت به کار قبلی با نام 23 نفر خیلی بهتر شده، قصه فیلم هم بسیار روان و درباره این خاک و آب و عِرق ملی نوشته شده و بسیار شریف است پس جایزه ای که به این فیلم رسیده، حق است. ساداتیان درباره انتخاب بهترین بازیگر مرد نیز، گفت: بین بازی محسن تنابنده و رضا عطاران شک وجود داشت که در نهایت جایزه به رضا عطاران داده شد. م