تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵
 
نامه و دستورات رهبر معظم انقلاب به روحانی پیرامون برجام

مراقبت از وضعیت پساتحریم‌/ممانعت جدی از ورود مواد مصرفی از امریكا/توجه به موارد ابهام سند برجام/ فقط متن برجام حجت است

Share/Save/Bookmark
 
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات 9 گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه 634 مورخ 19/5/94 شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي روحاني
رئيس جمهور اسلامي ايران و رئيس شوراي عالي امنيت ملي دامت توفيقاته
با سلام و تحيت،

اكنون كه موافقتنامه‌ي موسوم به برجام پس از بررسي‌هاي دقيق و مسئولانه در مجلس شوراي اسلامي؛ كميسيون ويژه و ديگر كميسيون‌ها و نيز در شوراي عالي امنيت ملي سرانجام از مجاري قانوني عبور كرده و در انتظار اعلام نظر اينجانب است، لازم مي‌دانم نكاتي را يادآور شوم تا جنابعالي و ديگر دست‌اندركاران مستقيم و غيرمستقيم آن، فرصت‌هاي كافي براي رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه‌ي كشور در اختيار داشته باشيد.

1 ـ پيش از هر چيز لازم مي دانم از همه‌ي دست‌اندركاران اين فرآيند پرچالش، در همه‌ي دوره‌ها از جمله: هئيت مذاكره كننده‌ي اخير كه در توضيح نقاط مثبت و در اصل تثبيت آن نقاط همه‌ي سعي ممكن خود را به كار بردند، و نيز از منتقداني كه با ريزبيني قابل تحسين، نقاط ضعف آن را به همه‌ي ما يادآور شدند و مخصوصاً از رئيس و اعضاء كميسيون ويژه‌ي مجلس و نيز از اعضاي عالي مقام شوراي عالي امنيت ملي كه با درج ملاحظات مهم خود برخي از نقاط خلاء را پوشش دادند، و سرانجام از رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه با تصويب طرحي محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه كردند، و نيز از رسانه‌ي ملي و نويسندگان مطبوعات كشور كه با همه‌ي اختلاف نظرها در مجموع، تصوير كاملي از اين موافقتنامه در برابر افكار عمومي نهادند، قدرداني خود را اعلام دارم. اين مجموعه‌ي پر حجم كار و تلاش و فكر در مسأله‌ئي كه گمان مي‌رود از جمله‌ي مسائل به ياد ماندني و عبرت‌آموز جمهوري اسلامي باشد، در خور تقدير و مايه‌ي خرسندي است. به همين دليل با اطمينان مي‌توان گفت كه پاداش الهي براي اين نقش آفريني‌هاي مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدايت ذات حضرت حق خواهد بود ان‌شاءالله، زيرا وعده‌ي نصرت الهي در برابر نصرت دين او تخلف ناپذير است.

2 ـ جنابعالي با سابقه‌ي چند دهه حضور در متن مسائل جمهوري اسلامي طبعاً دانسته‌ايد كه دولت ايالت امريكا در قضيه‌ي هسته‌ئي و نه در هيچ مسأله‌ي ديگري، در برابر ايران رويكردي جز خصومت و اخلال در پيش نگرفته است و در آينده هم بعيد است جز اين روش عمل كند. اظهارات رئيس جمهور امريكا در دو نامه به اين جانب مبني بر اينكه قصد براندازي جمهوري اسلامي را ندارد، خيلي زود با طرفداريش از فتنه‌هاي داخلي و كمك مالي به معارضان جمهوري اسلامي، خلاف واقع از آب درآمد و تهديدهاي صريح وي به حمله نظامي ـ و حتي هسته‌ئي كه مي‌تواند به كيفر خواست مبسوطي عليه وي در دادگاه‌هاي بين‌المللي منتهي شود ـ پرده از نيت واقعي سران آمريكا برداشت. صاحبنظران سياسي عالم و افكار عمومي بسياري از ملت‌ها به وضوح تشخيص مي‌دهند كه عامل اين خصومت تمام‌نشدني، ماهيت و هويت جمهوري اسلامي ايران است كه برخاسته از انقلاب اسلامي است. ايستادگي بر مواضع بر حق اسلامي در مخالفت با نظام سلطه و استكبار، ايستادگي در برابر زياده طلبي و دست‌اندازي به ملت‌هاي ضعيف، افشاي حمايت امريكا از ديكتاتوري‌هاي قرون وسطائي و سركوب ملت‌هاي مستقل، دفاع بي‌وقفه از ملت فلسطين و گروه‌هاي مقاومت ميهني، فرياد منطقي و دنياپسند بر سر رژيم غاصب صهيونيست، قلم‌هاي عمده‌ئي را تشكيل مي‌دهند كه دشمني رژيم ايالات متحده امريكا را بر ضد جمهوري اسلامي، براي آنان اجتناب ناپذيركرده است. و اين دشمني تا هنگامي كه جمهوري اسلامي با قدرت دروني و پايدار خود، آنان را مأيوس كند ادامه خواهد داشت.
چگونگي رفتار و گفتار دولت امريكا در مسأله‌ي هسته‌ئي و مذاكرات طولاني و ملال‌آور آن، نشان داد كه اين نيز يكي از حلقه‌هاي زنجيره‌ي دشمني عنادآميز آنان با جمهوري اسلامي است. فريبكاري آنان در دوگانگي ميان اظهارات اوليه‌ي آنان كه با نيت قبول مذاكره‌ي مستقيم از سوي ايران انجام مي‌شد، با نقض عهدهاي مكرّر آنان در طول مذاكرات دوساله و همراهي آنان با خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي و ديپلوماسي زورگويانه‌ي آنان در رابطه با دولت‌ها و مؤسسات اروپائي دخيل در مذاكرات، همه نشان دهنده‌ي آن است كه ورود فريبكارانه‌ي آمريكا در مذاكرات هسته‌ئي، نه با نيت حل و فصل عادلانه، كه با غرض پيشبرد هدف‌هاي خصمانه‌ي خود درباره‌ي جمهوري اسلامي صورت گرفته است.

بيشك حفظ هوشياري نسبت به نيّات خصمانه دولت آمريكا و ايستادگي‌هايي كه بر اثر آن در طول مسير مذاكرات از سوي مسئولان جمهوري اسلامي به كار رفت، توانست در موارد متعدّدي از ورود زيان‌هاي سنگين جلوگيري كند.

با اين حال محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري و موارد متعددي است كه در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه،‌ مي‌تواند به خسارت‌هاي بزرگي براي حال و آينده‌ي كشور منتهي شود.

3ـ بندهاي نه‌گانه قانون اخير مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ي ذيل مصوبه‌ي شوراي عالي امنيت ملي، حاوي نكات مفيد و مؤثر است كه بايد رعايت شود، با اين حال برخي نكات لازم ديگر نيز هست كه همراه با تأكيد بر تعدادي از آنچه در آن دو سند آمده است،‌ اعلام مي‌گردد.

اولاً: از آنجا كه پذيرش مذاكرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرايي شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌هاي ايران موكول گرديده، لازم است تضمين‌هاي قوي و كافي براي جلوگيري از تخلف طرف‌هاي مقابل، تدارك شود، كه از جمله‌ي آن اعلام كتبي رئيس‌جمهور امريكــا و اتحاديه‌ي اروپا مبني بر لغو تحريم‌ها است. در اعلام اتحاديه‌ي اروپا و رئيس‌جمهور امريكا بايد تصريح شود كه اين تحريم‌ها به‌كلي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اين‌كه ساختار تحريم‌ها باقي خواهد ماند، به منزله‌ي نقض برجام است.

ثانياً: در سراسر دوره‌ي 8 ساله وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ي تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه‌ي مجلس اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.

ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدي آمده است، تنها هنگامي آغاز خواهد شد كه آژانس پايان پرونده‌ي موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نمايد.

رابعاً: اقدام در مورد نوسازي كارخانه‌ي اراك با حفظ هويت سنگين آن، تنها در صورتي آغاز خواهد شد كه قرارداد قطعي و مطمئن درباره‌ي طرح جايگزين و تضمين كافي براي اجراي آن منعقد شده باشد.

خامساً: معامله‌ي اورانيوم غني‌ شده‌ي موجود در برابر كيك زرد با دولت خارجي در صورتي آغاز خواهد شد كه قرارداد مطمئن در اين‌ باره همراه با تضمين كافي منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور بايد به‌ تدريج و در دفعات متعدد باشد.

سادساً: مطابق مصوبه‌ي مجلس،‌ طرح و تمهيدات لازم براي توسعه‌ي ميان‌مدت صنعت انرژي اتمي كه شامل روش پيشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اكنون تا 15 سال و منتهي به 190 هزار سو است،‌ تهيه و با دقت در شوراي عالي امنيت ملي بررسي شود. اين طرح بايد هرگونه نگراني ناشي از برخي مطالب در ضمائم برجام را برطرف كند.

سابعاً: سازمان انرژي اتمي، ‌تحقيق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌اي ساماندهي كند كه در پايان دوره‌ي 8 ساله هيچ كمبود فناوري براي ايجاد غني‌سازي مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.

ثامناً: توجه شود كه موارد ابهام سند برجام، ‌تفسير طرف مقابل مورد قبول نيست و مرجع، متن مذاكرات است.

تاسعاً: وجود پيچيدگي‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبكاري در طرف مقابل بويژه امريكا، ايجاب مي‌كند كه يك هيئت قوي و آگاه و هوشمند براي رصد پيشرفت كارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصريح شده است،‌ تشكيل شود. تركيب و وظائف اين هيئت بايد در شوراي عالي امنيت ملي تعيين و تصويب شود.

با توجه به آنچه ذكر شد، مصوبه‌ي جلسه 634 مورخ 19/5/94 شوراي عالي امنيت ملي با رعايت موارد ياد شده تأييد مي‌شود.

در خاتمه همان‌طور كه در جلسات متعدد به آن جناب و ديگر مسئولان دولتي يادآور شده و در جلسات عمومي به مردم عزيزمان گوشزد كرده‌ام، رفع تحريم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ايران كار لازمي است، ليكن گشايش اقتصادي و بهبود معيشت و رفع معضلات كنوني جز با جدي گرفتن و پيگيري همه‌ جانبـه‌ي اقتصاد مقـاومتي ميسر نخـواهد شـد. اميـد است كه مراقبت شود كه اين مقصود با جديت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقويت توليد ملي توجه ويژه صورت گيرد و نيز مراقبت فرمائيد كه وضعيت پس از برداشته شدن تحريم‌ها، به واردات بي‌رويه نينجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفي از امريكا جداً پرهيز شود.

توفيقات جنابعالي و ديگر دست‌اندركاران را از خداوند متعال مسألت مينمايم.

سيّدعلي خامنه‌اي
29/مهرماه/
کد مطلب: 305903