تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰
 
رئیس‌جمهور در دیدار نخست‌وزیر پاکستان

اجرای عملی برجام باید به گسترش همکاری های اقتصادی منجر شود /اطمینان می دهم که خواهان روابط بهتر میان دو کشور هستیم

Share/Save/Bookmark
 
رییس‌جمهوری در تماس تلفنی نخست وزیر انگلستان با ایشان ضمن تاکید بر اینکه اجرای عملی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) باید به گسترش همکاریهای اقتصادی منجر شود، اظهارداشت: تقویت همکاریهای مشترک اقتصادی می تواند پایه های توافق را نیز مستحکمتر نماید و این به نفع کشورهای ما و جهان خواهد بود.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:رییس‌جمهوری در تماس تلفنی نخست وزیر انگلستان با ایشان ضمن تاکید بر اینکه اجرای عملی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) باید به گسترش همکاریهای اقتصادی منجر شود، اظهارداشت: تقویت همکاریهای مشترک اقتصادی می تواند پایه های توافق را نیز مستحکمتر نماید و این به نفع کشورهای ما و جهان خواهد بود.
 
حجت الاسلام و المسملمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در تماس تلفنی "دیوید کامرون " با ایشان، گفت: همه باید تلاش کنیم تا توافق هسته‌ای به خوبی اجرایی و عملیاتی شود‌. جمهوری اسلامی ایران مشروط بر آنکه طرف مقابل به تمام تعهداتش عمل کند، به همه تعهدات خود عمل خواهد کرد.
 
رییس جمهوری  به ضرورت توسعه همکاری های مشترک ایران و انگلستان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی اشاره کرد و  افزود: باید با ایجاد تحرکی در روابط دوجانبه که می تواند به نفع ملتهای دو کشور ، منطقه و جهان باشد، کم کاری های گذشته در این عرصه را جبران کرد.دکتر روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از حضور کمپانی های اروپایی و انتقال سرمایه و فناوری و همکاری در عرصه های مالی و بانکی استقبال می کند.
 
رییس جمهوری با اشاره به اراده مستحکم دو کشور برای توسعه همکاریهای دوجانبه گفت: این اراده در میان مقامهای ارشد دو کشور، زمینه را برای ایجاد تحرکی جدی در روابط فراهم کرده است.
 
 دکتر روحانی همچنین بااستقبال از رایزنی و هماهنگی میان تهران – لندن در خصوص  مسایل منطقه‌ای و ثبات و امنیت خاورمیانه اظهارداشت: بی‌تردید وضعیتی که امروز  درسوریه، عراق و یمن حاکم است‌، قابل قبول نیست و همه ماباید تلاش کنیم تاموضوع تروریسم و بی‌ثباتی در این منطقه مهم حل و فصل  شود.
 
نخست وزیر انگلستان نیز در این تماس تلفنی با تبریک اجرای رسمی برجام و ضرورت تعهد طرفین به اجرای دقیق آن‌، اظهارداشت: همه طرفین باید به تعهدات خودتحت برجام عمل کنند و انگلستان قطعا این کار را انجام خواهد داد.
 
دیوید کامرون همچنین به ضرورت تحرکی جدی در روابط همه جانبه ایران و انگلستان اشاره کرد و گفت: انگلستان آماده است تا تمامی تخصص و تجربیات مالی و بانکی  و اقتصادی خود را دراختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد و بی تردید افزایش رفت و آمد میان مقامهای ارشد دو کشور  می تواند به تقویت این همکاریها و روابط دو کشور کمک کند.
 
 وی تصریح کرد: اطمینان می دهم که خواهان روابط بهتر میان دو کشور هستی.اکنون  به  مرحله ای رسیده ایم که توسعه بیش از پیش روابط دو کشور را ضروری می سازد و ما باید رایزنی های خود را در عرصه منطقه ای نیز تقویت کنیم.
 
نخست وزیر انگلستان همچنین بابیان اینکه بزودی بخش صدور ویزا در سفارت لندن در تهران فعال خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که با رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کند.
 
رییس جمهوری در دیدار نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد:
لزوم رفع اختلافات و ائتلاف برای وحدت و توسعه در جهان اسلام
 
رییس‌‌جمهوری همچنین عصر سه‌شنبه در دیدار «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه روابط ایران و پاکستان همواره از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده و مردم دو کشور ارتباط نزدیکی با هم دارند، گفت: توافق هسته‌ای ایران با 1+5 موقعیت مناسبی را برای همه کشورهای منطقه بوجود آورده است و ما در این فضا می‌توانیم از ظرفیت‌های یکدیگر در جهت ارتقاء سطح روابط و همکاری های مشترک به نفع ملتها بهتر بهره‌برداری کنیم.
 
روز پرکار رئیس‌جمهور؛ از تماس‌تلفنی با نخست‌وزیر انگلیس تا دیدار با نخست‌وزیر پاکستان
 
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای و برجام می‌تواند به عنوان الگو و مدلی برای توسعه همکاریها و یا حل و فصل اختلافات پیچیده و معضلات منطقه ای مورد استفاده قرار گیرد، اظهار امیدواری کرد تا در فضای پساتحریم، شاهد توسعه مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان باشیم و بتوانیم سطح مبادلات تجاری دو کشور را به سقف 5 میلیارد دلار رسانده و با همکاری یکدیگر در راستای حل و فصل معضلات منطقه‌ای تلاش کنیم.
 
دکتر روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از گسترش ثبات و امنیت در پاکستان  استقبال می کند، افزود: سوابق تاریخی همکاریهای دو کشور نشان‌دهنده آن است که ایران و پاکستان با مشارکت هم تلاش‌های مثمر ثمری برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه داشته‌اند.
 
رییس‌ جمهوری ایجاد ناامنی‌های فراوان از سوی تروریسم در منطقه را بسیار نگرا‌ن‌کننده دانست و گفت:‌ سیاست دولت تدبیر و امید بر پایه تعامل سازنده با کشورهای جهان بویژه با همسایگان است و به درخواست کشورهایی که در حال مبارزه با تروریسم هستند، پاسخ مثبت خواهد داد.
 
دکتر روحانی ایجاد شکاف و اختلاف میان مسلمانان را موضوعی غیرقابل قبول توصیف کرد و افزود: ما خواستار افزایش وحدت و انسجام میان همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی هستیم و آمادگی داریم در راستای مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و فرقه‌گرایی با کشورهای منطقه همکاری کنیم.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به سخنان نخست وزیر پاکستان در رابطه با مشکلات پیش آمده در روابط ایران و عربستان، اظهار داشت: ما خواهان گسترش روابط هستیم و از تنش استقبال نمی کنیم؛ مشروط بر آنکه به حقوق مردم مسلمان احترام گذاشته شده و ملت های منطقه تکریم شوند و چارچوب های دیپلماتیک و آداب آن نیز رعایت گردد.
 
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: معتقدیم امروز شرایط منطقه و دنیای اسلام ایجاب می‌کند تا ائتلافی برای توسعه در دنیای اسلام و نه برای جنگ بوجود بیاوریم.
 
نواز شریف: حرکت مدبرانه ایران در مذاکرات هسته‌ای قابل تحسین است
 
نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه دو کشور گفت: توسعه مناسبات با ایران، همواره افتخاری بزرگ برای پاکستان محسوب  می‌شود و باید در جهت گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه تلاش کنیم.
 
نخست وزیر پاکستان با تبریک موفقیت بزرگ ایران در مذاکرات هسته‌ای، دستیابی به این توافق را ثمره خرد و تدبیری بزرگ در مدیریت و هدایت این مذاکرات از سوی ایران برشمرد و افزود: حرکت ایران در مذاکرات هسته‌ای بخاطر برخورد مدبرانه با این موضوع قابل تحسین است.
 
نواز شریف همچنین با اشاره به شرایط کنونی مسلمانان و مشکلات صلح و ثبات منطقه‌ای خاطر نشان کرد: موج اسلام‌هراسی که امروز در دنیا به راه افتاده بسیار نگران‌کننده است و عوامل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه از عدم اتحاد میان کشورهای مسلمان سوء استفاده می‌کنند.
 
نخست وزیر پاکستان با اشاره به ضرورت همبستگی، اتحاد و انسجام بیشتر میان مسلمانان، گفت: پاکستان همواره به دنبال افزایش اتحاد، برادری و دوستی میان برادران مسلمان بوده و در جهت رفع تنش‌ها و اختلافات تلاش کرده است.
 
روحانی در تماس تلفنی رییس جمهوری ونزوئلا:
اجرای موفقیت‌آمیز برجام یک پیروزی برای جهان است
 
رییس جمهور کشورمان همچنین امروز در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ونزوئلا، اجرای موفقیت آمیز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یک پیروزی و موفقیت برای جهان و بویژه دوستان جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: باید با بهره گیری از شرایط پسابرجام ، روابط ایران و ونزوئلا را درهمه عرصه ها گسترش داد.
 
 دکتر روحانی همچنین با اشاره به اظهارات رییس جمهوری ونزوئلا درباره ضرورت هماهنگی بیشتر میان دو کشور در حوزه اوپک و بهای جهانی نفت، افزود: باید با بهره گیری بهینه از فضای کنونی ، رایزنی های مشترک را در حوزه های مورد علاقه گسترش دهیم.
 
رییس جمهور ونزوئلا: در موضوع برجام کشورهای مستقل جهان پیروز شدند
 
"نیکلاس مادورو " رییس جمهوری ونزوئلا نیز دراین تماس تلفنی با تبریک موفقیت ایران در دفاع از حقوق هسته ای خود و اجرای رسمی برجام ، گفت : در این میدان نه تنها ایران بلکه همه کشورهای مستقل جهان پیروز شدند و این پیروزی اثرات مثبتی در جهان برجای خواهد گذاشت.
 
رییس جمهوری ونزوئلا، روابط تهران و کاراکاس را نمونه و الگو دانست و  افزود: اجرای عملی برجام افق های جدید و نوینی را در روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد و ونزوئلا پیوسته در کنار ایران بوده و خواهد ماند.کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باید هر چه سریعتر برگزار شود تا امکانات جدید را بررسی و در مسیر توسعه همه جانبه  روابط گام برداریم.
 
مادورو همچنین به کاهش بهای نفت و اثرات جهانی آن اشاره کرد و اظهارداشت: دو کشور می توانند در اوپک و در عرصه جهانی در این زمینه تلاش و رایزنی کنند.



د
کد مطلب: 320476
مرجع : جهان