تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
 
مخالفت با فرامین امام خمینی به بهانه حمایت از بیت امام خمینی(ره)/

وقتی هاشمی قانون را بر نمی تابد/ عصبانیت شدید رفسنجانی ازشورای نگهبان

Share/Save/Bookmark
وقتی هاشمی قانون را بر نمی تابد/ عصبانیت شدید رفسنجانی ازشورای نگهبان
 
اکبرهاشمی رفسنجانی در اعتراض به عدم تایید سیدحسن خمینی توسط شورای نگهبان گفت:ان‌شاءالله خدا از تقصیرتان بگذرد و شما را ببخشد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: علی اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم گرامیداشت سالروز ورود امام به کشور که پیش از ظهر امروز در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، به شدت شورای نگهبان را مورد حمله خود قرار داد و به بهانه حمایت از امام خمینی(ره) با آشکار ترین وصایا و فرامین قاطع بنیانگذار کبیر انقلاب در حمایت از این نهاد انقلابی،مخالفت کرد.
وی با بیان اینکه هرچه داریم از امام است، گفت: همه ما به امام و بیت امام بدهکار هستیم، اما بدهکارها هدیه خوبی به بیت امام ندادند.
او با اشاره به رد صلاحیت سیدحسن خمینی اظهار داشت: صلاحیت فردی که اشبه به جدش امام است را تایید نمی‌کنند و قبول ندارند. صلاحیت شما را چه کسی تایید کرده است؟ چه کسی به شما اجازه داد قضاوت کنید و تربیون‌های مختلف مانند صداوسیما  و نماز جمعه را در اختیار شما قرار داد؟ اگر امام و اراده نهضت که به امام اعتماد کردند نبود، شما هم به اینجا نمی‌رسیدید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در زمانی که همه باید به خاطر این روزها تبریک بگوییم و هدیه بدهیم تبریک و هدیه بدی به بیت امام دادند، اظهار داشت: ان‌شاءالله خدا از تقصیرتان بگذرد و شما را ببخشد.

گفتنی است هاشمی رفسنجانی در حالی سنگ بیت امام خمینی(ره) را به سینه میزند و مدعی حمایت از یادگار امام است که اظهارت و مواضعش درطی چند سال گذشته با فرمایشات و وصایای امام که یادگاران اصلی آن رهبر وارسته است  همواره در تناقض بوده است.

امام خمینی (ره)  در 30 تیرماه 1359 در نخستین روزهای کار اولین دوره شورای نگهبان، در دیدار با اعضای این شورا تاکید می‌کنند که «شما باید ناظر بر قوانین مجلس باشید، و باید بدانید که به هیچ وجه ملاحظه نکنید. باید قوانین را بررسی نمایید که صددرصد اسلامی باشد. به هیچ‏وجه گوش به حرف عده‏ای که می‌‏خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقی هستند [ندهید] قاطعانه با اینگونه افکار مبارزه کنید و بدون ملاحظه از هیچ‌کس فقط و فقط خدا را در نظر بگیرید.[1]

بنیانگذار انقلاب اسلامی همچنین کسانی که با رای این شورا به مخالفت برخاسته‌ و بنای ناسازگاری و اعتراض سر می‌دهند را مفسد فی الارض نامیده و می‌فرمایند: «مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آن رای را پذیرفت، هیچ‌کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‌گویم رای خودش را نگوید؛ بگوید؛ رای خودش را بگوید؛ اما اگربخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد.»[2]

امام در قسمتی دیگر از فرمایشات شان به مظلوم بودن فقهای ناظر بر مجلس در طول تاریخ اشاره کرده و عنوان می‌کنند که تضعیف شورای نگهبان به نابودی اسلام و روی کارآمدن دیکتاتوری خواهد انجامید: «تکلیف شرعی است که نگذارید مسائل شوم مشروطیت تکرار شود و عبرت بگیرید از آنجا. در آن زمان (مشروطه) به تدریج فقها را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند که دیدیم. من به این آقایان هشدار می‏‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‏‌شود و در آخر رژیم را ساقط می‌‏نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقه شخصی‏مان باشد، احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت‌‏ها و ابرقدرت‌‏هاست، وفادار باشیم.»[3]

بنا بر فرمایشات امام خمینی(ره) شورای نگهبان نهادی مهم و حیاتی بوده و علاوه بر اینکه خود این نهاد وظیفه‌ای خطیر بر عهده دارد، دیگران نیز در قبال  این شورا وظایفی دارند که همان تائید شورا و حمایت از این نهاد است. از نظر امام تضعیف شورای نگهبان چنانچه در جریان مشروطه به ظهور رضاخان ختم شد به دیکتاتوری می‌انجامد لذا حفظ و حراست از این نهاد بر همگان لازم و ضروری است.

اما مهمترین سئوالی که این روزها به ذهن متبادر میشود این است که بر چه اساس تمامی اظهارات و مواضع امثال هاشمی  180 درجه با مواضع امام خمینی(ره) در تضاد آشکار است و هاشمی تا کی میخواهد به دوگانگه رفتار و مدعیات خود را ادامه دهد؟

پی نوشت:
1- صحیفه امام خمینی(ره)، جلد 13، ص 53.
2- صحیفه امام خمینی(ره)، جلد 14، ص 370.
3- صحیفه امام خمینی(ره)، جلد 17، ص 431.



م
 
کد مطلب: 322146
مرجع : ایلنا