تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
 
دیوان محاسبات به شرکت بازرگانی دولتی نامه نوشت ؛

قرارداد بازرگانی دولتی برای فروش انحصاری برنج ترویج دلالی و رانت‌خواری است/دستور دهید سریع اصلاح شود

Share/Save/Bookmark
قرارداد بازرگانی دولتی برای فروش انحصاری برنج ترویج دلالی و رانت‌خواری است/دستور دهید سریع اصلاح شود
 
دیوان محاسبات کشور در نامه‌ای به شرکت بازرگانی دولتی به قرارداد اخیر فروش انحصاری ۸۲ هزار تن برنج دولتی به "ح.پ" واکنش نشان داد و این قرارداد را موجب ترویج دلالی و رانت خواری توسط یک شرکت دولتی اعلام و خواستار اصلاح آن شد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: شرکت بازرگانی دولتی ماه گذشته قراردادی 182 میلیارد تومانی برای فروش انحصاری حدود 82هزار تن انواع برنج وارداتی با یک شخص به‌نام "ع. ح.پ" امضا کرد که به دلیل ابهامات گسترده بازتاب زیادی داشته و مورد انتقاد کارشناسان امر قرار گرفت.
در همین رابطه، سرپرست گروه حسابرسی دیوان محاسبات کشور اخیراً طی نامه ای به عباسی معروفان معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی به این قرارداد واکنش انتقادی نشان داد و ضمن اعلام ترویج دلالی و رانت خواری توسط یک ارگان دولتی در این قرارداد، خواستار اصلاح قرارداد در اسرع وقت شد.
متن نامه را به شرح زیر منتشر می کند:
"احتراماً طی گزارشات واصله، مشاهدات عینی و مستندات در دسترس، مشتریانی که برای خرید نقدی برنج طی چند روز اخیر به شرکت بازرگانی دولتی مراجعه می‌کنند توسط عوامل شرکت بازرگانی دولتی به شرکت «بازرگانی حسین پناه» هدایت و با پیش فاکتور جهت عرضه و فروش برنج با قیمت بالاتری از شرکت «بازرگانی حسین پناه» مواجه می‌گردند (مستندات پیوست)، این شیوه فروش، با توجه به قرارداد انحصاری فروش برنج به شخص حقوقی مذکور که عملاً واسطه فروش گردیده (با عنایت به اینکه انعقاد قرارداد انحصاری معنونه با توجه به عدم رعایت قوانین جاری جای بسی تأمل دارد)، می‌تواند سبب فراهم نمودن بسترهای لازم برای سفته‌بازی و دلالی‌بازی در فروش کالای دولتی و بیت‌المال توسط یک ارگان دولتی و ایجاد رانت برای افراد خاص گردد.
به‌منظور پیشگیری از بروز تخلفات آتی، مزید امتنان است دستور فرمایند در اسرع وقت ضمن رعایت مفاد آیین‌نامه اجرایی بند «الف» ماده (9) قانون رفع موانع تولید، نسبت به اصلاح امر و شیوه فروش بدون واسطه و به طور مستقیم و با رعایت کلیه قوانین و مقررات جاری مربوطه و ایجاد شرایط یکسان برای کلیه متقاضیان به همراه اطلاع رسانی شفاف و عمومی، اقدام و نتیجه اقدامات انجام شده به همراه تصویر مستندات مربوطه به این گروه حسابرسی ارائه نمایند."

م
کد مطلب: 322180
مرجع : تسنیم