تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۳
 
وبگاه افیزیر:

نمایش قدرت و افزایش قابلیت‌های موشکی ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

Share/Save/Bookmark
نمایش قدرت و افزایش قابلیت‌های موشکی ایران با وجود تحریم‌های آمریکا
 
وبگاه سوئیسی نوشت: ایران از هر فرصتی برای نمایش قابلیت‌های جدیدتر نظامی خود استفاده می‌برد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: وبگاه سوئیسی «افیزیر» در گزارشی با عنوان «اهمیت حملات موشکی ایران به داعش» نوشت: "عملیات موشکی لیله القدر ایران" نشان داد که اینک این کشور قابلیت ضربه زدن به اهداف بیش از 650 کیلومتر را دارد و این موردی است که پیشتر ایرانی‌ها در اواخر جنگ با عراق با آن مشکل داشتند. حال می‌توان گفت آشکارا قابلیت‌های موشکی ایران از‌ آن موقع تاکنون با وجود تحریم‌های بین‌المللی و آمریکا پیشرفت کرده است.

وبگاه افیزیر نوشت: تهران با این حمله موشکی 2 هدف را دنبال کرد .نخست این‌که حمله تلافی جویانه علیه آن‌هایی بود که به پایتخت ایران حمله کردند و دوم نیز  هشدار به آمریکا و رقبای ایران در منطقه بود.

بر این اساس، حمله تروریستی هفتم ژوئن به تهران این امکان را برای سپاه ایران جهت آزمایش‌ موشک‌های بومی خود برای نخستین بار در عرصه جنگ واقعی پدید آورد. این در حالی است که این کشور سال‌ها قبل از موشک‌های خود علیه مجاهدین (گروهک نفاق) در عراق و در حالی‌که «صدام حسین» رئیس جمهور وقت این کشور میزبان آن‌ها بود، استفاده کرد. البته موشک‌های بکار رفته در آن حمله از نوع «شهاب» نسخه قدیمی بود که بیش از 150 کیلومتر بیشتر پرواز نمی‌کرد.

افیزیر با توجیه دلیل حمله موشکی ایران از بعد مسافت نوشت: از بعد هزینه و موثر بودن این عملیات لزومی نداشت که حمله به رقبایی چون داعش از صدها کیلومتر دورتر انجام گیرد. از لحاظ نمادین بودن نیز این حمله مسیر شایسته و مناسب برای نمایش امکان دسترسی ایران به اهداف مورد نظر بود.

این رسانه در ادامه با قیاس اقدام ایران و آمریکا و وجه اشتراک هر دو که نمایش قدرت بود، نوشت که شلیک پنجاه و نه فروند موشک‌ «تام هاوک» آمریکا  به سوریه نیز لزومی نداشت بلکه تنها نمایش قدرت بود .

در خاتمه این مطلب آمده است: حمله موشکی ایران به دیرالزور به خوبی همین مسئله یعنی نمایش قدرت را ثابت می‌کند. در حالی‌که تهران به افزایش ، توسعه و آزمایش قابلیت‌های موشکی خود مبادرت دارد و واشنگتن ایران را متهم به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌کند، این کشور از هر فرصتی برای نمایش قابلیت‌های جدیدتر نظامی خوود به ناظران خارجی استفاده می‌برد.

«هوشنگ آریانپور» دریادار پیشین نیروی دریایی ایران ساکن ویرجینای آمریکا نیز در گفت‌و‌گویی با بخش انگلیسی «صدای آمریکا» حمله‌های  موشکی به مواضع داعش را موفقیتی بزرگ برای سپاه پاسداران ایران برشمرد.

دریادار آریانپور با بیان تبعات حمله‌های تروریستی داعش به تهران برای نیروهای امنیتی کشور گفت: «این حمله موشکی در زمانی مناسب رخ داد و پیروزی بزرگ برای سپاه انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود.»

دریادار آریانپور افزود که واکنش سریع مجلس ایران در تدوین این لایحه و شتاب در توسعه برنامه‌های موشکی بیانگر میزان تهدید همسایگان جنوبی ایران است که با آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور متحد شده‌اند.

م
 
کد مطلب: 381012
مرجع : فارس