تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
 

وضع تحریم‌های نو قراردادهای جدید نفتی را با چه خطری مواجه می‌کند؟/ زنگنه؛ توتال و مردمی که باید خوشحال باشند!

Share/Save/Bookmark
وضع تحریم‌های نو قراردادهای جدید نفتی را با چه خطری مواجه می‌کند؟/ زنگنه؛ توتال و مردمی که باید خوشحال باشند!
 
دولت یازدهم متخصص امضای قراردادهای نیم‌بند بود؛ توتال احتمالاً آخرین آنها است. قراردادی که هر لحظه می‌تواند با اعمال تحریم‌های تازه و یا دستور ترامپ منتفی شود.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: علی امینی؛ آقای وزیر خیلی خوشحال است و به «همه» تبریک می‌گوید، کسی چه می‌داند شاید این ژست قهرمانانه ژنرال با تمسخر نوه‌هایمان مواجه شود. سؤال اینجاست فرمانده ساختمان طالقانی دقیقاً از چه چیزی خوشحال است؟ قرارداد با شرکتی که سابقه خیانت‌ها و پیشنهادهای عجیب‌وغریبش در سیری و درود و پارس جنوبی ورد زبان‌ها است یا اعتماد نکردن به توان داخلی و شرکت‌های بومی برای توسعه میدان؟ آقای وزیر اما نگران این‌ها نیست. بوقچی‌های دولتی این چند روز، مداوماً‌ مشغول نواختن مارش پیروزی بودند. حالا می توانند باخیال راحت یک دستاورد ملموس برای برجام بتراشند! چه چیزی بهتر از این‌ها. ژنرال باید هم خیلی خوشحال باشد حتی برای چند روز!
 

 
چسب برجام محکم‌تر شد!
«اگر تحریم بازگردد تمامی این قراردادها تا یک ساعت بعد منحل می‌شود و این امری طبیعی است» این‌ها را زمانی نیا، معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با مهر گفته. طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، در صورت برگشت تحریم‌ها شرکت‌های غیر آمریکایی باید طی 180 روز تسویه‌حساب کنند و از ایران بروند. در طول این مدت نیز نباید هیچ کالایی جابه‌جا کنند چون ممکن است شامل تحریم‌های آمریکا شود. توتال احتمالاً با شرط پرداخت جریمه در قبال بازگشت تحریم‌ها حاضر به فعالیت در ایران شده. حالا ایران برای اینکه جریمه ندهد، باید برجام را دودستی بچسبد. حتی اگر تحریم‌های جدید، اندک اثرات اقتصادی برجام را هم بی‌اثر کند ما نباید حرفی بزنیم. گذشته خراب توتال را کنار شروط فاجعه‌بار جدیدش بگذاریم. معلوم است نتیجه چه می‌شود!
 
این تازه اول راه است به‌زودی به تهران برمی‌گردیم!
مدیرعامل توتال اما بهترین روزهای عمرش را سپری می‌کند. مسئولین انگار سابقه شرکتش را به‌کل فراموش کرده‌اند، بحران قیمت نفت هم چند سالی است امان کارکنانش را گرفته. حالا موفق شده قراردادی تاریخی با درآمد فوق‌العاده و تمام امتیازات ممکن ببندد. چه چیزی بهتر از این؟! او در کنفرانس خبری تأکید کرد: «به‌زودی به تهران برمی‌گردیم چون قرارداد پارس جنوبی نخستین قرارداد از طر‌ح‌های متعددی است که قصد داریم در ایران اجرا کنیم.»
 
بازخوانی| گزارش صداوسیما از سوابق بدعهدی‌های توتال
 
بلومبرگ هم مدعی شده قرارداد با ایران باعث اعتبار بخشی به توتال خواهد شد. همه‌چیز بر وفق مراد توتال پیش می‌رود. مرحله بعد احتمالاً تصاحب آزادگان هست. راحت‌ترین میدان نفتی ایران که به‌اصطلاح اگر فرانسوی‌ها بیل هم در آن فروکنند نفت می‌جوشد!
 
آمریکا را منزوی کردیم: خوشحال باشید!
درست است که انتخابات تمام‌شده اما تا 1400 با شعارهای انتخاباتی همراه هستیم.نوبخت در نشست خبری هفتگی خود گفت : "کسانی که منافع ملی کشور را دنبال می‌کنند به‌جای عیب‌جویی از قرارداد باید خوشحال باشند،آمریکا نتوانست جلوی انعقاد این قرارداد را بگیرد و در حقیقت خودش بود که منزوی شد" انگار اختلاف‌افکنی بین آمریکا و اروپا هنوز هم در برنامه دولت قرار دارد! احتمالاً آقایان تا آخر دورانشان، اشتباهاتشان را با رنگ و لعاب زیبای "انزوای آمریکا" به خورد مردم می‌دهند. به فرض اگر خیانت‌های توتال را هم کنار بگذاریم طبق منطق سودمحوری، نباید به عطوفت این شرکت فرانسوی دل‌خوش کرد. عاشق چشم و ابروی ما که نشده!
 
اصرار آقای وزیر برای عقد قرارداد با فرانسوی‌ها قابل درک نیست. دولت یازدهم متخصص امضای قراردادهای نیم‌بند بود؛ توتال احتمالاً آخرین آنها است. قراردادی که هر لحظه می‌تواند با اعمال تحریم‌های تازه و یا دستور ترامپ منتفی شود. آن وقت زنگنه می‌ماند و حوضی که خالی است و میلیون‌ها دلار سرمایه ملی که بر باد رفته است.

م

 
کد مطلب: 381021
مرجع : خبرگزاری دانشجو