تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۴
 

«خشم عارف»: اصلاح‌طلبان عصیانگر را اخراج می‌کنیم/ ابتکار، نیامده فاز فمینیسم را کلید زد/ «ریشه مشکلات خانم‌ها، آقایان هستند»!

Share/Save/Bookmark
«خشم عارف»: اصلاح‌طلبان عصیانگر را اخراج می‌کنیم/ ابتکار، نیامده فاز فمینیسم را کلید زد/ «ریشه مشکلات خانم‌ها، آقایان هستند»!
 
چهره‌های اصلاح‌طلب، ساعاتی پس از انتصاب محمدعلی نجفی بعنوان شهردار جدید تهران، پروژه «قالیباف‌سوزی» و «ترور مدیریت جهادی» را آغاز کردند...
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
*** 
«خشم عارف...» اصلاح‌طلبان عصیانگر را اخراج می‌کنیم؛ نگران شورای شهر هستم

محمدرضا عارف روز جمعه گذشته در نشست دو تشکل سیاسی اصلاح‌طلب حضور یافت و صحبت‌هایی غیر منتظره را بیان کرد.
او در اظهارات خود در نخستین کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب با کنایه به برخی افراد معلوم‌الحال گفته است:
اگر باورمان شود که شایستگی من نوعی موجب رای‌آوری شده است، گرفتار خواهیم شد و این گرفتاری در گذشته ما را به مسیرهای خطرناکی سوق داد.
به گزارش ایسنا، عارف تصریح کرده است ما نگرانیم که رفتارهای فردی و شخصی در شوراها به گفتمان ضربه بزند چرا که همه ما موظف به حفظ مسئولیت گفتمانی خود هستیم. تجربه سال ۸۰ نباید تکرار شود.
وی در ادامه نیز همچون سایر مشاهیر اصلاح‌طلب به انتخابات‌های آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: ما باید آماده انتخابات ۹۸ باشیم و تلاش کنیم زنان در آن انتخابات حضور و تاثیر بیش‌تری داشته باشند.[۱]
عارف همچنین در دوازدهمین کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی نیز گفته است:
اگر در گذشته از بیرون جبهه اصلاحات می‌خواستند گفتمان اصلاحات را از بین ببرند الان از درون به دنبال جایگزینی گفتمان اصلاحات است(هستند!). از این رو یک گفتمان جعلی نمی‌تواند جایگزین گفتمان ریشه دار اصلاحات شود.
به گزارش ایلنا، او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: چندی پیش به یکی از دوستان لیست امید در مجلس به صورت خصوصی گلایه کردم و چند روز بعد دیدم که گفته است حضور من در لیست امید فلان شهرستان افتخاری برای این لیست بوده است، مشکلی نیست. ما در انتخابات ۹۸ خود را از این افتخار محروم می‌کنیم، ببینیم باز این افراد رای می‌آورند یا خیر!
عارف در سخنرانی دوم نیز بر لزوم آمادگی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۸ تأکید کرده است.[۲]
*آقای عارف در حالت معمولی کمتر از این دست ادبیات و مفاهیم صحبت می‌کند و در عین حال نیز بر ما مکشوف نیست که چه عاملی سبب شده است تا عارف در صبح روز معرفی شهردار اصلاح‌طلب تهران نسبت به عملکرد شورای شهر ابراز نگرانی و یا برخی نمایندگان اصلاح‌طلب را تهدید به اخراج از فهرست انتخاباتی کند؟!
بخش عجیب‌تر صحبت‌های عارف آنجاست که به تلاش عده‌ای از درون اردوگاه اصلاحات برای از بین بردن اصلاحات اشاره می‌کند و آنها را صاحبان گفتمان جعلی معرفی می‌کند.
امر واضح آنست که در میان طیف چپ هرکس که از دلسوزی برای اصالت اصلاح‌طلبی سخن گفته و انگشت انتقاد خود را به سمت چهره‌های ستادی این جریان دراز کرده است، جزو مغضوبین قرار گرفته و عملاً به یک حصر خودخواسته مبتلی می‌شود.
کما اینکه غیر از عارف، چهره‌هایی مثل «محمدصادق خرازی»، «مصطفی کواکبیان» و «محمدرضا تاجیک» نیز همین حالت را دارند و با چیزی به نام «دلسوزی برای اصالت اصلاحات» عملاً در حاشیه قرار گرفته‌اند. زیرا همه می‌دانند اصالت اصلاح‌طلبی به معنای رایج همان چیزی است که تاجزاده و حجاریان می‌گویند نه عارف و دیگران!
جالب آنکه محمدرضا تاجیک هم به تازگی طی اظهاراتی تأکید کرده است که باید تلاش شود تا اصلاح‌طلبی را از چنبره برخی اصلاح‌طلبان رهانید.
اشاره‌های عارف به لزوم آمادگی چپ‌ها برای انتخابات ۹۸ نیز حاوی ۲ نکته مهم است.
نخست آنکه اگرچه عمده چهره‌های اصلاح‌طلب طی ماه‌های اخیر به لزوم آمادگی جریان خود برای دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ اشاره کرده‌اند اما تقریبا هیچ چهره اصولگرایی در این باره سخنی نگفته است.
نکته دوم نیز آنست که اصلاح‌طلبان مجلس دهم کارنامه‌ای که از خود به جا گذاشته‌اند صرفاً شامل رئوسی مثل «تقلّای احمقانه برای گرفتن عکس سلفی با موگرینی»، «تلاش برای تصویب قانون زندان برای منتقدان»، «سکوت در مقابل نقض برجام» و «حاشیه‌سازی برای قوه قضائیه» است و لذا با این کارنامه مشخص نیست مردم چه تصمیمی برای گفتمان اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های آینده خواهند گرفت...
***
فضا برای طرح روابط قبل از ازدواج بسته است!
ابتکار، نیامده فاز فمینیسم را کلید زد:
«ریشه مشکلات خانم‌ها، آقایان هستند»!

معصومه ابتکار، فعال اصلاح‌طلب و معاون رئیس‌جمهور روحانی در امور زنان به تازگی در بخشی از یک گفت‌وگو که سایت جماران آنرا منتشر کرد گفته است:
باید اجازه دهیم در دبیرستان‌های ما به جای بمباران تاریخ، جغرافیا، ریاضی و فیزیک که ارزش بسیار دارد، کمی فضای آموزش مهارت‌های زندگی برای جوانان ما اعم از دختران و پسران باز شود. ریشه‌ی بسیاری از مشکلات خانم‌های ما آقایان هستند. برای آقایان هم باید این بحث‌ها باز شود.
او افزوده است:
«فضا برای طرح مشکلات جوانان و دختران و پسران بسته است. فضا برای طرح مسایلی مثل آسیب‌ها، اعتیاد، روابط قبل از ازدواج و… بسته است.»
ابتکار در ادامه صحبت‌های خود تصریح می‌کند:
اتفاق خوبی که در دولت آقای روحانی افتاد، همین بود که فضا کمی سالم‌سازی شود. امکان طرح گفت‌وگوها فراهم باشد. یک دلیل بالاتر رفتن آمارها همین است که فضا بسته است، شما اجازه نمی‌دهید طرح کنند، اجازه نمی‌دهید سوال کنند. اجازه بدهید فرزندانمان بپرسند. نپرسند و چالش نکنند که نمی فهمند. فرشته‌ها هم از خدا سوال کردند که چرا این آدم را خلق کردی؟ بعد ما می‌خواهیم فضاها را ببندیم و همه چیز دستوری و اجباری باشد. جوان‌گرایی ما این است که بگذاریم جوان‌ها حرفشان را بزنند، بشنویم و مهارت‌های زندگی را آموزش دهیم.[۳]
*حتی در حالت غیر بدبینانه هم باید گفت که در اظهارات خانم ابتکار رگه‌هایی از فمینیسم دیده می‌شود و معلوم نیست حضور چنین تفکرات خطرناکی در جایگاه معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور چه آسیب‌هایی را شامل کشور کند؟!
بدیهیست دیدگاهی که آقایان را مشکل اصلی خانم‌ها می‌داند، صبح فردا در امضای چیزی همچون «سند ۲۰۳۰» هم اشتهای زیادی از خود نشان می‌دهد و در تسرّی روح خطرناک فمینیسم به دامان فکری جامعه نیز جدّ و جهدی عمیق از خود نشان خواهد داد.
درباره مطرح بودن امکان گفت‌وگو در دولت آقای روحانی هم بایستی خانم ابتکار را به مقولاتی مثل دعوت منتقدان به جهنم از سوی رئیس‌جمهور، تقلّا برای تصویب قانون زندان برای منتقدان توسط نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، شکایت از افشاکننده حقوق‌های نجومی و برخوردهای عجیب برخی وزرای دولت با خبرنگاران ارجاع داد تا دیگر چیزی نگویند که احتمال آن هم وجود ندارد، چه رسد به مثال عینی‌اش!
در اشاره به صحبت‌های خانم ابتکار مبنی بر اینکه فضا برای طرح مسئله روابط قبل از ازدواج بسته است؛ اگرچه منظور دقیق ایشان از این حرف قابل استحصال نیست اما گفتنیست، که چند سال قبل شخصی به نام ف.ح در خبرگزاری ایسنا اینطور گفته بود که «باید عاشقانه‌های دختران و پسران نوجوان را در ادبیات ترویج کرد!»[۴]
پس از این اظهارات، روزنامه شرق هم در گزارشی پیرامون روابط دختران و پسران نوشت:
«در رشته‌های پزشکی‌ای که تعامل و کارِ گروهی میان دانشجویان دختر و پسر بیشتر است، ازدواج‌های بیشتری صورت می‌گیرد و بررسی‌های مجدد هم نشان داده که این ازدواج‌ها از پایداری بیشتری نسبت به دیگر ازدواج‌ها برخوردار هستند...دست‌کم ٣٩ درصد از این تعاملات به ازدواج منجر می‌شود و تقریبا ٩٠ درصد این ازدواج‌ها پایداری دارند».[۵]
«تهمینه میلانی» از زنان حاضر در سینمای ایران هم زمانی در یک گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره فیمینیسم، گفته بود:‌
«جامعه سالم، جامعه‌ای است که هر انسانی با حفظ هویت فردی خود، عضو آن جامعه باشد، و آزادانه ابراز وجود کند و عقیده و نظر خود را بیان کند... فراموش نکنید که فمینیسم زمانی در جهان شکل گرفت که به خواسته‌های بر حق زنان توجهی نمی‌شد و دلیل بوجود آمدن و رشد آن کاملا مترقی و در جهت سلامت جامعه بود...حال اگر عده‌ای تعبیر غلط از آن دارند، مشکل از کم‌دانشی آنهاست. بنابر این حتی اگر نگاه فیلمسازان فارغ از جنسیت، فمینیستی هم که باشد، نه تنها عیب نیست، بلکه بیانگر اندیشهٔ متفاوت ایشان است که به درد و رنجی که بویژه زنان خاموش جامعه می‌کشند، توجه دارند»![۶]
***
آغاز قالیباف‌سوزی، یک روز پس از انتصاب نجفی!

«افشین حبیب‌زاده» عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران و از فعالان اصلاح‌طلب، روز جمعه گذشته و یک روز پس از انتصاب محمدعلی نجفی بعنوان شهردار تهران، حملات تندی را علیه مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران ترتیب داد.
وی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه حال شهر تهران بد است و باید شهردار جدید تهران برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد، گفته است:
شیوه تصمیم گیری در شهرداری فعلی یک شیوه نظامی است و حضور دائمی شهردار تهران در عرصه‌های رقابت سیاسی باعث شده که کارشناسان اهل فن، در عرصه تصمیم سازی حضور فعال نداشته باشند.
حبیب‌زاده همچنین گفته است:
انضباط مالی در شهرداری تهران بسیار مخدوش است و این مخدوش بودن انضباط مالی مورد تایید کارشناسان درون شهرداری نیز قرار گرفته است. به گونه‌ای که از نحوه واگذاری قراردادها تا قیمت تمام شده پروژه نحوه بستن قرارداد، انتخاب پیمانکار و ... دچار بی انضباطی است.
این فعال اصلاح‌طلب تصریح می‌کند:
تهران دیگر شهری برای زندگی نیست و این در حالیست که تهران شهر ایمن نیست و وقوع هر گونه حادثه غیر مترقبه، وقوع بحران بزرگی را در شهر فراهم می‌کند. چرا که پلاسکو نشان داد هیچ آمادگی در برابر حوادث نداریم و باید عنوان کنم پلاسکو آزمون بزرگی بود که در آن نتوانستند نمره قابل قبولی بگیرند. هر چند که مدیران فعلی معتقدند چالش‌های بزرگ تهران را حل کرده و این روزها تنها آلودگی هوا و ترافیک دو معضل تهران است که به این افراد توصیه می‌کنم چند ساعتی پای صحبت کارشناسان و منتقدان بنشینند تا از خواب غفلت بیدار شوند.
عضو شورای شهر پنجم تهران در خاتمه گفته است: شهردار تهران کارهای زیادی پیش رو خواهد داشت که زمانبر است اما با توجه به سوابق، نگرش، تجربه و برنامه‌های دکتر نجفی به نظر می‌رسد وی می‌تواند بر چالش‌های زیادی از شهر تهران غلبه کند و ما نیز به عنوان اعضای شورای شهر تهران به وی کمک خواهیم کرد![۷]
*نکته جالب توجه آنست که از زمان اعلام پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران، حتی یک سطر برنامه برای شهر تهران نیز از سوی منتخبان و نامزدان تصدی پست شهرداری ارائه نشده است و صحبت‌های این افراد را تا این لحظه می‌توان در دو حیطه «تخریب قالیباف و عملکرد جهادی او» و «حاشیه‌پردازی» خلاصه کرد.
قابل تأمل آنکه حتی در سراسر مصاحبه آقای حبیب‌زاده هم اثری از برنامه اثباتی وجود ندارد و هرچه هست نفی قالیباف است.
ضمن اینکه مرتضی حاجی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز چندی قبل صراحتا عنوان کرد که برای شهردار تهران اهمیت سیاست بیش از عمران است.
در اشاره به صحبت‌های این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر لازم به اشاره است که نمی‌توان به شهری با خطوط حمل و نقل عمومی ارزان قیمت و کامل و با ۱۷ متر مربع سرانه فضای سبز برای هر شهروند که از قضا پرجمعیت‌ترین کلانشهر ایران اسلامی نیز هست، به سادگی اطلاق «حال بد» را داشت.
در ماجرای پلاسکو نیز اگرچه چهره‌های جریان سیاسی خاص با منطق حاضر به تعظیم در مقابل مدیریت بحران مطلوب این حادثه نشدند اما گویا رخداد حادثه مشابه در گرنفل لندن و جان باختن ده‌ها شهروند و عملکرد دیرهنگام آتش‌نشانی و البته عدم استفاده از بالگرد آتش‌نشانی توسط انگلیسی‌ها هم آقایان را مجبور به انقیاد عقلانی نمی‌کند!
در مبحث انضباط مالی و فساد نیز معلوم نیست این چه ادعاییست که هیچ نهاد امنیتی و قضایی آنرا تأیید و حتی مطرح هم نکرده است و فقط چهره‌های جریان خاص همچون تقلّب در انتخابات سال ۸۸ و یا هزاران بورسیه غیر قانونی! موفق به کشف آن شده‌اند؟
همانطور که پیش‌بینی می‌شد متأسفانه گویا اصلاح‌طلبان قصد دارند ۴ سال فرصت خدمتگزاری به تهرانی‌ها و شهر تهران را صرفا به نفی قالیباف و تحسین تمام قیام و قعود شهردار جدید بپردازند تا شاید از این آتش، آبی برای دو انتخابات پیش رو گرم شود...
راهبرد تأسف برانگیزی که تحلیلگران معتقدند احتمال تکرار سرنوشت شورای شهر اول و انحلال آنرا برای شورای پنجم نیز قوت می‌بخشد و اینکه سرعت پیشرفت تهران بزرگ را کاهش خواهد داد.
مسئله‌ای در پروژه «قالیباف‌سوزی» و «ترور مدیریت جهادی» جریان خاص به شدت پررنگ است غیر واقعی بودن و اثبات نشدگی تمام هجمه‌های این روزهای اصلاح‌طلبان ستادی علیه محمدباقر قالیباف و کارنامه ۱۲ ساله اوست.
بطوریکه حتی یک برگ سند امضا شده از سوی نهادهای قضایی و امنیتی کشور درباره مقولاتی مثل فساد، کم‌کاری و یا عملکرد غیر قانونی قالیباف وجود ندارد اما اصلاح‌طلبان چیز دیگری می‌گویند.
در میان حملات گسترده این روزهای اصلاح‌طلبان علیه قالیباف، جملات زیر قابل اشاره است:
_غلامحسین کرباسچی: قالیباف کم‌کاری کرده و فعالیت‌هایش زیر نظر شورای شهر نبوده است.
_محمد هاشمی: قالیباف تهران را ۱۰۰ سال به عقب برد.
_عبدالواحد موسوی لاری: اصلی‌ترین بازنده انتخابات قالیباف بود.
_محمدعلی افشانی: قالیباف مردم تهران را به جهنم برد.
_ولی‌ا... شجاع‌پوریان: قالیباف خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانست!
_الهه کولایی: نگاه قالیباف سخت‌افزاری و غافل از انسان بوده است.
_مصطفی میرسلیم: آقای قالیباف دیگر نمی‌ماند تمام شد، اما هر جا باشد باید مواظب او بود که خلافی نکند. اینها برای جامعه ما بسیار مضر است.
_محسن هاشمی: پیشرفت مترو در دوران قالیباف نمایشی و تبلیغاتی بوده است.
_زهرا نژادبهرام: قالیباف ناکارآمد بود و اقدامات خود را تأیید نمی‌کرد!
جدای از اینکه اصلاح‌طلبان حاضر نیستند درباره دشمنان ایران هم چنین قضاوت‌هایی داشته باشند! اما لازم به ذکر است که عدم توانایی جریان خاص برای تکرار کارنامه اجرایی قالیباف در شهرداری تهران و تأثیرگذاری این مسئله بر دو انتخابات پیش رو یکی از دغدغه‌های اصلی اصلاح‌طلبان است که برای میزانی از استشفای آن، راهکار تخریب قالیباف و حمله به دستاوردهای او را پیش‌بینی کرده‌اند.
***
1_ http://www.isna.ir/news/96052012003/
2_ https://tnews.ir/news/42be91742889.html
3_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-718080
4_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931127001604
5_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941103001215
6_ http://entekhabat.farsnews.com/printable.php?nn=13930817001172
7_ http://www.isna.ir/news/96052012058/
8_ mshrgh.ir/749880



د
کد مطلب: 384949
مرجع : مشرق