تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۹
 
اخبار ویژه روزنامه ها

کنایه مؤدبانه کدخدایی به شانتاژ صادقی/ پوپولیست‌تر از خود شما مگر وجود دارد؟!/انتقاد سلحشوری از کاهش بودجه زنان

Share/Save/Bookmark
 
افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی مدتی است نسبت به ظهور پوپولیسم ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که پوپولیست‌تر از آنها در فضای سیاسی ایران وجود ندارد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
کیهان
پوپولیست‌تر از خود شما مگر وجود دارد؟!
افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی مدتی است نسبت به ظهور پوپولیسم ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که پوپولیست‌تر از آنها در فضای سیاسی ایران وجود ندارد.
صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: زمینه ظهور پوپولیست دیگر مهیاست. برخی تصور می‌کنند آقای روحانی از اهداف، مطالبات و آرمان‌ 24 میلیونی فاصله گرفته و تحلیل می‌کنند که طی توافقی با علی لاریجانی قصد حمایت از او در انتخابات 1400 را دارد. هم روحانی و هم لاریجانی در صورتی که چنین تصمیمی اتخاذ کرده باشند، اشتباه استراتژیک کرده‌اند، چرا که در صورت عدم موفقیت دولت فعلی به‌هیچ عنوان زمینه برای موفقیت لاریجانی فراهم نخواهد شد.
در چنین شرایطی، به تبع ناامیدی در بخش عمده‌ای از 24 میلیون حامی روحانی، درصد مشارکت در انتخابات بعدی پایین خواهد آمد و در سمت مقابل راه برای بهره‌برداری یک جریان پوپولیست از عدم موفقیت رئیس‌جمهور باز می‌شود. بسیاری از 24 میلیون رای دهنده به روحانی فعلا احساس مثبتی از عملکرد دولت ندارند. البته باید متذکر شوم که شکست دولت روحانی موجب ضرر هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان میانه‌رو خواهد بود، اما در مقابل بیشترین سود نصیب تندروهایی خواهد شد که در حال آماده کردن نامزد پوپولیست خود هستند. اتفاقی که در تیر 84 رخ داد، می‌تواند بار دیگر در خرداد 1400 رخ دهد. سرخوردگی بخشی از 22 میلیونی که به رئیس دولت اصلاحات رأی دادند، موجب جمع‌آمدن بخشی از رأی 17 میلیونی احمدی‌نژاد شد.
زیباکلام پیش از این هم در دانشگاه امیرکبیر گفته بود« از پوپولیسم 1400 می‌ترسم». غیر از او کسان دیگری هم این نگرانی را مطرح می‌کنند که با وضعیت عملکرد اقتصادی دولت امکان روی کار آمدن یک پوپولیست دیگر فراهم است.
پوپولیسم را به توده‌گرائی و عوام‌فریبی و رویکردهای هیجانی به دور از عقلانیت و تدبیر ترجمه می‌کنند. آیا به این معنا، پوپولیست‌تر از مدعیان دروغین اصلاحات و اعتدال که با فریبکاری، شیطان بزرگ را بزک کردند و ناجی اقتصاد نشان دادند، از رونق اقتصاد دم ‌زدند اما فسادهای اقتصادی بزرگ را مرتکب شدند، و اقتصاد کشور را دچار چالش‌های بزرگی نظیر رکود، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی و ... کردند، وجود دارد؟!
به این معنا ابراز نگرانی درباره سر کار آمدن پوپولیسم، یک دروغ بزرگ و نعل وارونه جدید از سوی پدرجدهای پوپولیسم و عوام‌فریبی است.

مدیر نجومی فرمایشی چه انگیزه‌ای برای حل مشکلات داره آقای جهانگیری؟!
معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید برخی بانک‌ها آن طور که باید انگیزه حل مشکلات را ندارند.
اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بانکی گفت:  در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته شد کارگروهی در سطح ملی و استانی برای تسهیل و رفع موانع تولید ایجاد کند تا واحدهای تولیدی که به دلیل شرایط بد اقتصادی کشور با مشکل روبه‌رو شده بودند و قابلیت احیا و بازگشت به بازار داشتند، بتوانند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: البته همان طور که بارها اعلام شد، اغماض و چشم‌پوشی درخصوص اینگونه واحدهای تولیدی به معنای سلب اختیار بانک‌ها نبود چرا که از بانک‌های عامل خواستیم در صورتی که یک واحد تولیدی را مستحق دریافت تسهیلات نمی‌دانند و بررسی‌های کارشناسی بانکی حکایت از عدم توانایی یک واحد تولیدی برای احیاء دارد می‌توانند از پرداخت تسهیلات به آن خودداری کنند اما در عین حال از بانک‌ها خواسته‌ شد که پاسخی صریح و شفاف به کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید اعلام نمایند و دلایل عدم پرداخت تسهیلات را بازگو کنند.
جهانگیری افزود: با توجه به یکسان بودن قوانین و مقررات بانکی بعضا شاهد این موضوع هستیم که بعضی از مدیران بانک‌ها نهایت تلاش را می‌کنند تا مشکلات بر سر راه اعطای تسهیلات بانکی به بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کنند اما متاسفانه برخی مدیران بانک‌ها هم هستند آن طور که باید انگیزه حل مشکلات را ندارند و با اتکا به مقررات موجود تلاشی در جهت باز شدن گره‌ها انجام نمی‌دهند.
 باید به آقای جهانگیری یادآور شد که میزان معوقات بانکی بالغ بر 1000 هزار میلیارد تومان است و اگر مدیران بانک‌ها برای بازپس‌گیری این معوقات اهتمام داشته باشند، بخش عمده‌ای از مصائب کمبود اعتبار برای واگذاری تسهیلات و حمایت از تولید برطرف می‌شود. اما به اعتبار زد و بند برخی مدیران با بدهکاران، این اهتمام وجود ندارد.
از سوی دیگر باید به جناب جهانگیری توجه داد که وقتی انتصاب برخی مدیران بانکی نه براساس سلامت و پاکدستی و شایستگی، بلکه به خاطر همشهری فلان دولتمرد ارشد بودن یا فشار و اصرار برادر رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد، نباید انتظار داشت چنین مدیری، انگیزه حل مشکلات و پاسخگویی و حساب پس دادن داشته باشد. در این صورت با فجایعی نظیر حقوق و پاداش‌های 30 تا 734 میلیونی مدیران بانک رفاه کارگران و بانک ملت و تجارت و... می‌شویم، در حالی که برخی از آنها پرونده‌های تخلف سنگین در مدیریت‌های قبلی خود داشتند.

آقای عارف! چند بار از دولت درباره ناکارآمدی اقتصادی توضیح خواسته‌اید
رئیس فراکسیون امید برخلاف بزک‌کاری‌های چند سال اخیر مدعیان اصلاح‌طلبی اذعان کرد اقتصاد همچنان در رکود به سر می‌برد و مردم، ادعای تورم تک‌رقمی را احساس نمی‌کنند.
محمدرضا عارف در جمع مدیران شهرری گفت: مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و شایسته ملت بزرگوار ما نیست که این حجم از مشکلات که از گذشته هم وجود داشته بر دوش آنها سنگینی کند.
عارف افزود: باید با تلاش دولت و مجلس، کشور از رکودی که در آن گرفتار شده است خارج شود و امیدوارم با اصلاحاتی که در بودجه 97 از سوی نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد سال آینده سال رونق اقتصادی در کشور باشد.
وی گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته اما مردم تورم تک‌رقمی را به صورت ملموس احساس نمی‌کنند و شاهد گلایه‌های مردم از افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی هستیم که باید در این زمینه در اسرع وقت چاره‌اندیشی شود.
عارف توضیح نداده که وی و فراکسیون متبوع وی چند بار از دولت و رئیس‌جمهور درباره آمارهای غیرواقعی و نارضایتی مردم سوال کرده و توضیح جدی خواسته‌اند.
یادآور می‌شود آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال 92 می‌گفت معیار تورم، جیب مردم است نه آمارها. اما طی چند سال اخیر درحالی که جیب مردم، ارزیابی دیگر از تورم به دست می‌داده، وی و دیگر دولتمردان آمارهایی ارائه داده‌اند که با واقعیت‌های زندگی مردم نمی‌خواند.

گزارش دیرهنگام حامی برجام /رونق ایجاد نشده، در رکود هستیم
رئیس مجلس 2 سال پس از وعده‌های در باغ سبز دولت درباره گشایش‌های پسابرجامی و ادعای رونق اقتصادی تصریح کرد همچنان در رکود هستیم و رونق اقتصادی ایجاد نشده است.
علی لاریجانی که از متحدان دولت به شمار می‌رود، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، چند بار نامزدهای انتخاباتی را به خاطر وعده‌های اقتصادی مورد تخطئه قرار داد اما کمتر به عملکرد اقتصادی دولت و وعده‌های به دور از واقعیت شخص رئیس‌جمهور طی 4-5 سال گذشته به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امسال پرداخت. طیف همسو با لاریجانی نیز نقشی تعیین کننده در تصویب 15 دقیقه‌ای برجام برخلاف نظر کارشناسی کمیسیون ویژه داشت.
رئیس مجلس اما دیروز در ششمین همایش نقش پژوهش در قانونگذاری، به طور سربسته به ناکارآمدی‌های دولت اشاره کرد. در حالی که طبق دعاوی محافل سیاسی و رسانه‌های حامی برجام، باید پس از 2 سال، بالغ بر 120 میلیارد دلار درآمد به کشور آمده باشد، آقای لاریجانی گفت: یکی از مشکلات عمده کشور مسئله بودجه است. تمام منابع و درآمدهایی که کشور از طریق نفت یا مالیات و روش‌های دیگر تهیه می‌کند، به زور به 300 هزار میلیارد تومان می‌رسد، بودجه جاری کشور هم همین قدر است؛ بنابراین بیش از این نمی‌توانیم به هزینه‌ها اختصاص دهیم.
وی افزود: دولت این بار برای جبران کسری بودجه خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده است که این امر موجب افزایش بدهی‌های دولت است. اداره کشور با این بودجه جاری امکان‌پذیر نیست. بخش اجرایی کشور فربه شده است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: بارها به مسئولین گفته‌ام که امور کشور را شفاف به مردم بگوییم تا تصور نکنند که با وضعیت پر و پیمانی از نظر بودجه روبرو هستیم، منابع ضیق است و باید درست مصرف شود؛ اما روال فعلی، شرایط کشور را بهبود نمی‌دهد.
وی گفت: اینکه برای کمبود منابع، از اوراق استفاده کنیم، شاید برای یک سال پاسخگو باشد، اما استمرار آن یک دولت فرومانده بر جای خواهد گذاشت؛ پس باید اصلاح مسیر صورت گیرد.
رئیس مجلس خبر داد: ما همچنان دچار رکود در اقتصاد هستیم، رونق اقتصادی ایجاد نشده است، باید کمک کنیم بخش تولید، رونق پیدا کند.
یادآور می‌شود امسال دهمین سال ریاست آقای لاریجانی بر مجلس است. 5 سال از این ریاست با ریاست جمهوری آقای روحانی (به عنوان مؤتلف رئیس مجلس) مقارن بوده است.

گران کردن 50 درصدی بنزین به خاطر بی‌اعتنایی به تولید در داخل
بنزین 1500 تومانی که دولت درنظر دارد، با یارانه 165 هزار تومانی مطابق است و نه یارانه 45 هزار تومانی.
رجانیوز با انتشار این ارزیابی خاطرنشان کرد: با احتساب قیمت نفت 55 دلاری ایران برای هر بشکه در لایحه بودجه 97، قیمت بنزین تولید داخل 1195 تا 1232 تومان خواهد بود.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اصفهان که از پالایشگاه‌های به روز کشور محسوب می‌شوند، می‌توانند بنزین سوپر (اکتان 95) 1400 تومانی تولید کنند ولی در یک سال گذشته بنابه اظهارات سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، روزانه 15 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.
«آخرین میزان واردات بنزین حدود 14 میلیون لیتر در روز بوده است و با توجه به این‌که میزان مصرف بنزین 81 میلیون لیتر و میزان تولید بنزین 65/5 میلیون لیتر در روز است، حدود 15 میلیون لیتر اختلاف تولید و مصرف بنزین در کشور وجود دارد.»
متوسط قیمت بنزین در سال‌جاری پلت خلیج‌فارس به ازای هر لیتر 0/43 دلار بوده که با احتساب دلار 3300 تومانی بودجه 96، دولت برای هر لیتر بنزین بدون احتساب هزینه حمل، 1420 تومان پول داده است. این یعنی دولت در 268 روز گذشته، یک هزار و 690 میلیارد تومان یارانه بابت واردات بنزین پرداخت کرده است.
حال درصورتی‌که پالایشگاه خلیج‌فارس مطابق برنامه در سال 1393 افتتاح می‌شد و فاز اول و دوم آن به بهره‌برداری می‌رسید، کشور هیچ نیازی به واردات بنزین نمی‌داشت و در این صورت حداکثر مبلغی را که دولت برای پرداخت یارانه بنزین پرداخت می‌کرد 783 میلیارد تومان از ابتدای سال 96 تاکنون می‌بود و این یعنی نصف یارانه‌ای که بابت واردات بنزین پرداخت شده است. دولت با مابه‌التفاوت قیمت بنزین تولید داخلی و خارجی توان راه‌اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه خاورمیانه را می‌داشت. ازسوی دیگر مواد اولیه (نفت خام) موردنیاز برای تولید بنزین در داخل نیز در داخل کشور موجود است و از سرمایه‌های ملی محسوب می‌گردد و برای تولید روزانه 15 میلیون لیتر به کمتر از 100 هزار بشکه نفت خام در روز نیاز است.
حتی اگر محاسبات انجام شده را نیز درنظر نگیریم بنابه اظهارات شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قیمت بنزین تولید داخل از وارداتی ارزان‌تر است.
«با وجود این که قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران بیشتر از قیمتی است که این فرآورده‌ به مردم عرضه می‌شود، اما این قیمت از قیمت‌های بین‌المللی بنزین ارزان‌تر است.»
با این احتساب، دولت نه‌تنها به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روی نیاورده بلکه بابت فروش بنزین خارجی، روزانه میلیاردها تومان را به حساب پالایشگاه‌های خارجی و دلالانی که حضور مشکوک و شبه رانت در وزارت نفت دارند، واریز نموده است.
نکته جالب توجه اینجاست که بنزین گران‌قیمت خارجی را به قیمت پایین‌تر در بازار داخلی به فروش می‌رساند و عملا یارانه‌ای را که به اسم یارانه به مردم اعلام می‌کند به جیب پالایشگاه خارجی و دلال می‌ریزد، درحالی‌که می‌توانست همین بنزین را در داخل کشور با قیمت پایین‌تر تولید نماید.
قیمت بنزین قبل از هدفمندی یارانه‌ها 100 تومان بود و با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، قیمت بنزین دونرخی شد و به 400 و 700 تومان افزایش یافت و متناسب با آن مبلغ 45 هزار تومان به عنوان یارانه درنظر گرفته شد. در آن زمان قیمت جهانی بنزین 0/7 دلار یعنی 665 تومان بود که با احتساب هزینه‌های حمل و پخش به 700 تومان می‌رسید. حال دولت با افزایش قیمت دلار بنا دارد قیمت بنزین را به 1500 تومان در سال 97 ارتقا دهد. ولی آیا متناسب با این افزایش نرخ دلار میزان یارانه نیز افزایش یافته است؟ درصورتی‌که بخواهیم یارانه سال 89 را با توجه به افزایش نرخ دلار تطبیق دهیم، دولت در صورتی می‌تواند قیمت بنزین را کاملا آزاد کند که مبلغ یارانه مردم را به 165 هزار تومان ارتقا دهد.
 
خراسان
هشدار دولت درباره همکاری با «بانک های پوسته ای»
بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به وزرای اطلاعات و دادگستری، با تعریف «بانک پوسته ای» به عنوان موسسه ای که در کشور محل ثبت، حضور فیزیکی نداشته و تحت نظارت نیست، تاکید شده که موسسات اعتباری موظفند برای پیشگیری از وقوع خطر یا ریسک ناشی از فعالیت های غیرقانونی، از برقراری روابط کارگزاری با بانک های پوسته ای خودداری کنند. همچنین برقراری روابط کارگزاری با بانک هایی که با بانک پوسته ای فعالیت کاری دارند نیز ممنوع است.
تعلل قابل تامل دولت درباره ارائه تسهیلات به خانواده شهدا
در حالی که بر اساس آیین نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن جانبازان و خانواده شهدا مصوب سال 1395، سقف تسهیلات مربوط صرفا برای سال گذشته تعیین شده و در مورد امسال، موضوع مسکوت مانده بود، با تصویب نامه روزهای اخیر کابینه درباره این تسهیلات که دقیقا به همان اندازه سال گذشته است، مشخص شده پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، از خردادماه امسال به دولت واصل شده اما تصویب عبارتی کوتاه مبنی بر تبدیل سال 1395 به 1396 ، شش ماه زمان برده است.
آرمان
بانک شهر تنها برای شهرداری نیست
رئیس شورای شهر تهران در رابطه با وضعیت بانک شهر گفت: این بانک مانند سایر بانک‌ها در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی فعالیت می‌کند و شهرداری تهران مانند شهرداری سایر کلانشهرها بخشی از سهام این بانک را داراست. محسن هاشمی رفسنجانی درباره شرایط بانک شهر گفت: همه سهام بانک شهر متعلق به شهرداری تهران نیست و کلانشهرها و افراد دیگری نیز در این بانک سهم دارند، بنابراین باید در جلسه‌ای که همه سهامداران اصلی حضور دارند، وضعیت بانک شهر بررسی می‌گردد و نباید در مورد این بانک مانند سایر بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی اظهار نظر خارج از مباحث کارشناسی صورت گیرد و تا جایی که بنده مطلع هستم شرایط بانک شهر نسبت به بسیاری از بانک‌های دیگر کشور مناسب‌تر است.
انتقاد سلحشوری از کاهش بودجه زنان
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس‌گفت: ما در برنامه ششم توسعه دو مورد را در دستور کار داشتیم، طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار از اولویت‌های کلان فرابخشی بود یعنی یک طرح بسیار مهم برای برنامه پنج ساله بود، اما اعتباراتش به جای آنکه زیاد شود کم شده و از ۲۰ میلیارد به ۱۵ میلیارد کاهش یافته است. متاسفانه‌ این اعتبارات به جای اینکه در برنامه ششم توسعه در جهت کاهش فقر قرار بگیرد در جهت افزایش فقر است. پروانه سلحشوری افزود: همچنین طرحی داشتیم با عنوان بیمه زنان خانه‌دار با بیش از سه فرزند؛ ما در برنامه ششم توسعه در راستای حمایت از زنان و سیاست‌های افزایش جمعیت در نظر گرفتیم که بیمه کردن همه زنان سخت است و با در نظر گرفتن این ملاحظات طرح را به زنان دارای سه فرزند و بیشتر محدود کردیم اما به یکباره اعتبار این طرح بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی‌ است که در جلسات با مدیران وزارت کار و رفاه قرار شد اعتباری برای ۱۲۰ هزار زن قائل شوند، اما حالا این کاهش30درصدی بودجه از نظر من یک توهین به جامعه زنان است.
واکنش معاون سپاه به اظهارات نیکی هیلی
معاون سیاسی سپاه پاسدارن به اظهارت نیکی هیلی درباره‌ ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان واکنش نشان داد. سردار رسول سنایی راد درباره اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با این ادعا سناریوی جدید را برای منطقه در نظر گرفته‌اند که احتمالا نوعی فرار رو به جلو و منحرف کردن اذهان عمومی از تصمیم احمقانه ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است. وی افزود: همچنین این ادعای مقامات آمریکایی به نوعی کمک به عربستان برای خروج از باتلاق یمن و توجیه شکست‌های آنان در منطقه است. درماجرای یمن طرف مهاجم و جانی رژیم آل سعود است که با هواپیماها و تسلیحات غربی دست به جنایت و آدمکشی و جنایت علیه بشریت می‌زند.
تمدید پروانه پنج انجمن اقلیت دینی
دبیر کمیسیون ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی، گفت: در نهمین جلسه ‌این کمیسیون با تمدید پروانه پنج انجمن اقلیت دینی و همچنین گسترش فعالیت یک حزب از محدوده تهران بسراسر کشور موافقت کرد. بهرام سرمست اظهار کرد: کمیسیون ماده 10 با تمدید پروانه انجمن فرهنگی ارامنه چهارمحال مقیم مرکز، انجمن زرتشتیان قاسم‌آباد یزد، شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال و انجمن ارامنه تهران موافقت کرد. دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در ادامه افزود: حزب توسعه ملی استان تهران که دارای پروانه فعالیت در استان تهران است تقاضای فعالیت در سراسر کشور با عنوان حزب توسعه ملی ایران اسلامی داشت که با این تقاضا نیز موافقت شد.
انتظامی معاون مطبوعاتی جدید را معرفی کرد
حسین انتظامی با تایید رفتنش از معاونت مطبوعاتی، جایگزین خود را معرفی کرد. به گزارش ایسنا، انتظامی که از سال ۹۲ به مدت شش سال عهده‌دار معاونت مطبوعاتی بود، با انتشار توئیتی، محمد سلطانی‌فر را به عنوان جایگزین خود معرفی کرد. او در حساب توئیتر خود نوشت: «قرار است به‌زودی دکتر محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بشوند. سوابق موثر علمی و حرفه‌ای ایشان نویدبخش توسعه و ارتقاء کیفی رسانه‌هاست.» محمد سلطانی‌فر، پیشتر مدیریت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها را بر عهده داشت که در پنج اردیبهشت ماه سال 95 این سمت را به گیتا علی‌آبادی واگذار کرد.
وطن امروز
کنایه مؤدبانه کدخدایی  به شانتاژ محمود کاذبی!
در پی جدیدترین اظهارات جنجالی نماینده ناآرام اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی، سخنگوی شورای نگهبان واکنشی معنادار به او نشان داد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به نطق محمود صادقی که روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی گفته بود: «نمایندگان عصاره فضایل شورای نگهبان هستند»، گفت: شورای نگهبان طبق قانون به صلاحیت نامزدهای انتخابات رسیدگی می‌کند، اگر قانون اشکال دارد، اصلاح شود. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: اینکه نماینده‌ای در نطق مجلس بیان می‌کند نمایندگان عصاره فضایل شورای نگهبان هستند به خود این نماینده مربوط است اما شورای نگهبان طبق قانون عمل می‌کند و اگر قانون اشکال دارد، قانون اصلاح شود. وی با اشاره به کاهش جلسات علنی مجلس در دوره کوتاهی و سوءتفاهم‌هایی که برای برخی به وجود آورد، گفت: تصور غلطی است که فکر شود مجلس اگر جلسه علنی ندارد، پس بیکار است، بلکه نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و پیگیری‌ها و مطالعات مربوط به قانونگذاری و نظارت فعال هستند و برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و رسیدگی به مشکلات موکلان‌شان فعال هستند.گفتنی است، محمود صادقی در حالی به شورای نگهبان حمله کرده که اخیرا به خاطر دروغگویی‌اش علیه آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی ناچار شد از این مرجع تقلید عذرخواهی کند.

شورای نگهبان مصوبه عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر را رد کرد
شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره عضویت اقلیت‌های دینی در شورای شهر را رد کرد. به گزارش فارس، شورای نگهبان طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مصوبه مجلس درباره عضویت اقلیت‌های دینی در شورای اسلامی شهر و روستا را رد کرد. در این نامه آمده است: علاوه بر عضویت افراد غیر مسلمان در شوراهای اسلامی شهر و روستا در مناطقی از کشور که اکثریت مردم آنها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند با توجه به اینکه تصمیمات این شوراها در خصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی به آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود و با عنایت به نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ  12/7/1358 مذکور در صحیفه نور (جلد6، چاپ 1371، صفحه 31) خلاف موازین شرع شناخته شد.

سردار شاهچراغی فرمانده سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران شد
سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی با حکم سرلشکر جعفری به فرماندهی سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران منصوب شد. به گزارش فارس، با حکم سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی به فرماندهی سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران منصوب شد. سردار شاهچراغی پیش از این فرمانده سپاه قائم آل‌محمد(عج) سمنان بود. بنابراین گزارش، سردار علی نصیری که تا پیش از این فرماندهی سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران را بر عهده داشت اخیرا به عنوان فرمانده حفاظت سپاه معرفی شده بود.

دلخوری بین اصلاح‌طلبان  و روحانی قدیمی است
علیرضا محجوب گفت: دلگیری‌هایی که میان اصلاح‌طلبان و روحانی ایجاد شده برای امروز نیست و در گذشته هم این مسائل وجود داشته است. علیرضا محجوب، عضو فراکسیون امید مجلس دهم در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر دلسرد شدن از روحانی گفت: دلگیری‌هایی که میان اصلاح‌طلبان و روحانی ایجاد شده برای امروز نیست و در گذشته هم این مسائل وجود داشته است اما اکنون زمان طرح این مباحث نیست. اگر هم اشخاصی کدورتی دارند، فرصت کمی برای کار باقی مانده و همه باید برای رفع مشکلات تلاش کنند. وی در ادامه با تأیید اینکه اصلاح‌طلبان از دولت گلایه‌مندند، گفت: هر یک از ما اصلاح‌طلبان با دولت مباحثی داریم اما بهتر است پیش خودمان بماند البته همه حق دارند انتقاد یا نقطه نظراتی نسبت به عملکرد دولت داشته باشند.




د
کد مطلب: 393718
مرجع : مشرق