تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۸
 

روایت سندرز از یک بحران: ۱۱ میلیون مهاجر در آمریکا سرگردان هستند

Share/Save/Bookmark
 
در حالیکه بخش مهمی از صنایع ایالات متحده بر پایه مهاجران می چرخند اما دولت این کشور مهاجران را که حتی مالیات نیز پرداخت می نمایند از حداقل امکانات رفاهی محروم می‌کند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: مهاجرت به ایالات‌متحده آمریکا برای رسیدن به یک زندگی بهتر، رؤیایی است که افراد بسیاری در نقاط مختلف جهان در سر می‌پروراند چراکه دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آمریکا ظاهری زیبا و فریبنده را برای کسانی که از فاصله دور به این کشور می‌نگرند ساخته و لقب سرزمین فرصت‌ها را به این کشور داده‌اند. از طرف دیگر مردم کشورهای مکزیک، آمریکای مرکزی و لاتین نیز که از لحاظ وضعیت اقتصادی در شرایط خوبی قرار ندارند به امید دست یافتن به زندگی بهتر، حتی به‌صورت غیرقانونی به آمریکا مهاجرت می‌کنند. اما آنچه مهاجران در واقعیت و پس از ورود به ایالات‌متحده با آن مواجه می‌شوند، بسیار متفاوت از چهره جذابی است که رسانه‌ها از این کشور نشان می‌دهند. کشوری که شعارهای حقوق بشری و ضد نژادپرستانه‌اش در سرتاسر جهان پیچیده است.

در آمریکا ۱۱ میلیون مهاجر غیر قانونی وجود دارد که اقتصاد آمریکا به شدت به حضور آنها وابسته است
مهاجران غیرقانونی در آمریکا به خاطر نداشتن مدارک و مجوزهای لازم برای کار به‌صورت ظالمانه‌ای در عرصه اقتصادی و بدون پرداخت حقوق و مزایای مناسب استفاده می‌شوند درحالی‌که زندگی آن‌ها پیوسته در ترس و اضطراب اخراج شدن از این کشور و فروپاشی خانواده‌هایشان سپری می‌شود. نگاه‌های نژادپرستانه رایج در ایالات‌متحده آمریکا زندگی سختی را برای مهاجران رقم‌زده است و زندان‌ها از ارائه خدمات اولیه در زمینه بهداشتی به مهاجرانی که به خاطر پیگیری پرونده خود در بازداشتگاه‌های محلی هستند خودداری می‌کنند. برنی سندرز ازجمله کسانی است که از درون ساختار نظام سیاسی آمریکا به جنبه‌های مختلف تبعیض و ظلم علیه مهاجران می‌پردازد. این سناتور کهنه‌کار از حزب دموکرات که در رقابت‌های درون‌حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ رقیب اصلی هیلاری کلینتون به شمار می‌رفت و به خاطر جذب آرای بسیاری از جمله جوانان به‌عنوان پدیده انتخابات شناخته می‌شود، اصلاح قوانین مربوط به مهاجران را ازجمله شعارهای اصلی خود مطرح کرد و توانست توجهات بسیاری را به خود جلب کند.

سندرز در کتاب «انقلاب ما» به وضعیت وخیم مهاجران غیرقانونی در آمریکا پرداخته است
ماجرای غم انگیز زندگی مهاجران در آمریکا به گفته سناتور آمریکایی
برنی سندرز سناتور دموکرات و سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی که با شعارهایش توانسته بود پشتوانه اجتماعی مناسبی را در دوران انتخابات برای خود ایجاد کند پس از شکست از هیلاری کلینتون در رقابت‌های درون‌حزبی و انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ با انتشار کتابی با عنوان «انقلاب ما» (our revolution: a future to believe in) به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل سیاسی اجتماعی آمریکا برای طرفداران خود پرداخت. او که اعتقاد دارد وضعیت حال حاضر ایالات‌متحده  در مقایسه با آنچه مردم آمریکا به دنبال آن بودند بسیار متفاوت است، در بخش دوم کتاب از مشکلات مختلف اجتماعی و سیاسی در این کشور سخن  می‌گوید. مسئله مهاجرت و برخوردهای نامناسب سیاسی، اجتماعی و امنیتی با مهاجران قانونی و غیرقانونی ازجمله مسائل جامعه آمریکاست که برنی سندرز در کتاب خود به آن می‌پردازد در مورد آن می‌نویسد:

سندرز: مهاجران غیرقانونی در جامعه ما جای گرفته و مانند نخ‌هایی در تاروپود جامعه و اقتصاد آمریکا بافته‌شده‌اند به‌گونه‌ای که عدم حضورشان به ایالات‌متحده ضربه خواهد زد
«من طی یک‌ساله گذشته به سرتاسر این کشور سفرکرده و با خانواده‌های بسیاری از مهاجران، به‌خصوص خانواده‌های لاتین تبار سخن گفته‌ام. با شنیدن داستان‌هایی از مبارزات، پیروزی‌ها، شکست‌ها و آرزوهای شیرین آن‌ها عمیقاً متأثر شده‌ام، و ترس و ناراحتی که زندگی بسیاری از آن‌ها را در برگرفته مرا غمگین کرده است.  امروزه بیش از ۱۱ میلیون مهاجر فاقد مدارک قانونی و ویزا در کشور ما به‌صورت پنهانی زندگی می‌کنند که حدود ۸۵ درصد آن‌ها برای مدت بیش از ۵ سال و یا حتی دهه‌ها در ایالات‌متحده ساکن بوده‌اند. اکثریت مهاجران افراد قانونمندی هستند که از کشورهای مختلف جهان و به دلایل متفاوتی به آمریکا آمده‌اند. مهاجران غیرقانونی در جامعه ما جای گرفته و مانند نخ‌هایی در تاروپود جامعه و اقتصاد آمریکا بافته‌شده‌اند به‌گونه‌ای که عدم حضورشان به ایالات‌متحده ضربه خواهد زد چراکه آن‌ها در مشاغل سخت و با حقوق بسیار پایین کار می‌کنند. برای مثال بدون مهاجران کشاورزی ایالات‌متحده از هم خواهد پاشید چراکه از طرفی با افزایش شدید و ناگهانی قیمت‌ها و از طرف دیگر کاهش تنوع محصول مواجه خواهیم شد. همچنین آن‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از جوامعی که در آن ساکن هستند می‌باشند چراکه برای کار در کتابخانه‌ها داوطلب می‌شوند، در مدارس PAT (parent-teacher association) خدمت می‌کنند و فرزندان خود را به کلاس‌های بسکتبال و فوتبال می‌فرستند.

بخش زیادی از مهاجران غیر قانونی در مزارع آمریکا مشغول به کار هستند
امروزه این خانواده‌ها به‌اجبار در ترس و وحشت احتمال آشکار شدن وضعیت مهاجرتشان و عواقب پس از آن زندگی می‌کنند و تهدید اخراج شدن از آمریکا دغدغه ذهنی همیشگی آن‌هاست. من هیچ‌گاه داستان‌هایی را که در سفرهای انتخاباتی از ماجراهای غمگین کننده زندگی آن‌ها شنیده‌ام فراموش نخواهم کرد. در شهر فینیکس، پایتخت ایالت آریزونا (Phoenix, Arizona) گروهی از دانش آموزان دبیرستانی همراه با اشک جاری بر روی گونه‌های خود برای من شرح می‌دادند که چگونه همیشه وحشت دارند هنگام بازگشت به خانه متوجه شوند پدر یا مادرشان بازداشت و به احتمال زیاد از کشور اخراج شده است. این در حالی است که برای برخی هیچ اهمیتی ندارد این دانش آموزان در ایالات‌متحده به دنیا آمده و یک شهروند آمریکایی برخوردار از حقوق شهروندی هستند، حتی اگر والدین آن‌ها این‌چنین نباشند. این کودکان پیوسته با ترس از فروپاشی خانواده خود، روزها را می‌گذرانند و باوجوداینکه نباید هیچ کودک و بزرگ‌سالی در سرتاسر جهان در چنین شرایطی زندگی کند امروزه در آمریکا میلیون‌ها نفر به خاطر قرار گرفتن در این وضعیت در رنج و عذاب هستند.  من با مرد جوانی که در ارتش ایالات‌متحده آمریکا خدمت کرده بود سخن گفتم. او به من گفت زمانی که در حال خدمت تمام وقت در ارتش آمریکا بوده، همسرش را از کشور اخراج کرده‌اند و این بدترین راه برای تشکر از کسی است که برای دفاع از آمریکا داوطلبانه جان خود را به خطر می‌اندازد.»

در دهه ۱۹۷۰ کارگران بخش کشاورزی تلاش‌هایی برای احیای حقوق خود انجام دادند
سوء استفاده کارفرمایان از ترس و وحشت مهاجران غیرقانونی
بر اساس آمار بیان‌شده توسط مرکز تحقیقاتی پیو (Pew’s Hispanic Trends Project) حدود ۴/۸ میلیون مهاجر غیرقانونی (که حدود ۲/۵ درصد از کل کارگران را شامل می‌شود) در آمریکا کار می‌کنند. همچنین بنا بر اطلاعات مؤسسه مالیات و سیاست اقتصادی(Institute on Taxation and Economic Policy) آن‌ها در مجموع سالانه حدود ۶/۱۱ میلیارد دلار به‌عنوان مالیات‌های ایالتی و محلی می‌پردازند که شامل مالیات بر مستغلات، مالیات بر درآمد، مالیات بنزین در پمپ‌های بنزین و مالیات‌های غیرمستقیم هنگام خرید کالا می‌شود. علاوه بر این‌ها این مؤسسه تخمین می‌زند مهاجران غیرقانونی به‌طور متوسط حدود ۸ درصد از درآمدهای خود را برای مالیات‌های مختلف پرداخت می‌کنند درحالی‌که این عدد برای یک درصد طبقه مرفه آمریکا حدود ۲/۵ درصد می‌باشد. تقریباً نیمی از کارگران غیرقانونی مالیات بر درآمد مربوط به دولت فدرال را نیز پرداخت می‌کنند و سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار به صندوق تأمین اجتماعی می‌پردازند اما ازآنجایی‌که به‌صورت پنهانی و غیرمجاز کار می‌کنند هیچ‌گاه از منافع پرداخت این مالیات‌ها بهره‌مند نخواهند شد. آن‌ها به‌وسیله بسیاری از قانون‌های کار و آئین‌نامه‌هایی که سایر کارگران را پوشش می‌دهد، حمایت نمی‌شوند به همین دلیل در شرایط نامساعد کاری به خاطر ترس از اخراج شدن یا افشا شدن وضعیت اقامتشان، اعتراضی نمی‌کنند، اگر مورد تعرض قرار گیرند توانایی شکایت ندارند، اگر مجبور شوند برای مدت‌زمان طولانی و غیرمنطقی کار کنند یا هنگام پرداخت دستمزد فریب بخورند جایی برای مراجعه کردن و گرفتن حق خود ندارند. آن‌ها همچنین باید رؤیای ایجاد یک اتحادیه برای دفاع از حقوق خود در جهت زندگی بهتر را فراموش کنند. با این وجود به نظر شما چه کسی بیش‌ترین نفع را از اوضاع مهاجران غیرقانونی می‌برد؟

همان‌گونه که استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا گوردون هانسون (Gordon Hanson) می‌گوید: «منافع در درجه اول به جیب یک دسته از افراد که عبارت‌اند از کارفرمایان حوزه صنایع از قبیل ساختمان، بیمارستان، توریسم و کشاورزی، می‌رود چراکه تعداد بسیاری از مهاجران غیرقانونی را با حقوق و مزایای ناچیز استخدام می‌کنند». برای مثال تنها موضوع نیروی کار در حوزه کشاورزی را در نظر بگیرید. ایالت کالیفرنیا به تنهایی حدود نیمی از محصولات مصرفی در بخش کشاورزی ایالات‌متحده را به ارزش تقریبی سالانه ۴۵ میلیارد دلار تأمین می‌کند درحالی‌که ۴۰ تا ۵۰ درصد کارگران آن را مهاجران غیرقانونی تشکیل می‌دهند. به همین دلیل تعجبی ندارد که کالیفرنیا محل برخی از مهمترین مبارزات گروه‌های کارگران مهاجر باشد که منجر به آگاهی بخشی سایر مردم آمریکا شده است ازجمله در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی که توسط سزار چاوز (Cesar Chavez) رهبر بزرگ  اتحادیه کارگران مزرعه متحد (United Farm Workers) مدیریت می‌شد.

سزار چاوز؛ رهبر اعتراضات کارگران مهاجر
تأثیر تفکرات نژاد پرستانه بر دیدگاه مردم آمریکا نسبت به مهاجران
بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ احساسات علیه مهاجران در آمریکا بیشتر به خاطر این تصور است که مهاجران باعث کاهش امنیت این کشور خواهند شد که در حقیقت این دیدگاه مبتنی بر نگرش‌های نژادپرستانه می‌باشد. هنگام سخن گفتن در مورد تغییر قوانین مهاجرتی بر روی مشکلات اقتصادی ایجاده شده توسط مهاجران برای کشور تمرکز می‌شود که یکی از دلایل اصلی شکست تغییر سیاست‌های مهاجرتی در سال ۲۰۰۷ نیز می‌باشد زیرا بر اساس یک نظرسنجی توسط شرکت ووکس(The Vox) نگرانی رأی‌دهندگان آمریکایی از مهاجران بیش‌تر به خاطر ترس‌های مبتنی بر نگاه‌های نژادپرستانه به جنایات در جامعه و تروریسم است. در واقع چون مردم آمریکا انجام جنایات و عملیات‌های تروریستی را محدود در نژادهای خاصی می‌دانند از افرادی که دارای آن نژادها هستند ترس و واهمه دارند. این نظرسنجی که نوع نگرش مردم آمریکا را به مهاجرانی که از کشورهای مختلف آمده‌اند دنبال می‌کند، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به داشتن نگرش منفی در مورد مهاجران غیراروپایی متمایل‌اند. سفیدپوستان آمریکایی درحالی‌که کمترین نگاه مثبت نسبت به مهاجران خاورمیانه‌ای، و نگاه منفی نسبت به مهاجران لاتین و آفریقایی‌تبار دارند، نسبت به مهاجران آمده از اروپا و آسیا به‌طور مثبت می‌اندیشند. وقتی از آن‌ها پرسیده می‌شد که نگرانی شما در موضوع مهاجران چیست؟ ۲۶ درصد امنیت را به‌عنوان دلیل اصلی مطرح می‌کردند حتی اگر در شرایط نامناسب اقتصادی باشند که انتظار می‌رفت در آن شرایط بیش‌تر نگران آینده شغلی خود باشند.  رأی‌دهندگان از طبقه کارگر (افراد فاقد مدرک دانشگاهی) و مشارکت‌کنندگان از طبقه متوسط (افرادی با درآمد کم‌تر ۵۰ هزار دلار) می‌گویند که نگران اصلی آن‌ها، ضربه مهاجران به امنیت ملی امریکاست که بالاتر از تضعیف اقتصاد به خاطر حضور آن‌ها در کشور می‌باشد.

اوضاع ناگوار خدمات درمانی برای مهاجران در بازداشتگاه
بیش‌تر مهاجران بازداشتی در ایالات‌متحده آمریکا توسط دولت‌های محلی، بدون محاکمه و به دلایل امنیتی دستگیرشده‌اند نه به خاطر اینکه از قانون تخلفی کرده و یا جرم و جنایتی انجام داده باشند اما مراقبت‌های درمانی که به آن‌ها ارائه می‌شود بسیار بدتر از خدمات ارائه‌شده به جنایت‌کاران محکوم‌شده در زندان‌های آمریکا می‌باشد. بازرس کل در وزارت امنیت داخلی (Department of Homeland Security) طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی سه گزارش با موضوع انتقاد و نکوهش از خدمات درمانی در بازداشتگاه‌های مهاجران منتشر کرده  و تعداد افرادی که بدون محاکمه در بازداشت قرار دارند تا وضعیت پرونده مهاجرتی آن‌ها مشخص شود در چند سال گذشته افزایش‌یافته است. تعداد بازداشت‌شدگان در سال ۲۰۰۹ در کل کشور به ۲۹۰۰۰ هزار نفر می‌رسید که نسبت به سال ۲۰۰۶ حدود ۵۰ درصد بیشتر شده بود. این در حالی است که سازمان مهاجرت و گمرک ایالت متحده آمریکا تعداد بسیاری از این افراد را در زندان‌های ایالتی و محلی نگه‌داری می‌کند تا فضای خواب و دیگر خدمات ازجمله خدمات درمانی را برای آن‌ها فراهم کند. ازآنجایی‌که این افراد به‌عنوان بازداشت‌شدگان مدنی و نه جنایی شناخته می‌شوند لذا تا هنگامی‌که نتیجه پرونده مهاجرتی آن‌ها مشخص نشود حق ندارند از وکیل دولتی استفاده کنند. با وجود اینکه تک‌تک مهاجران بازداشت‌شده هم حق برخورداری از خدمات درمانی و هم نیاز به آن را دارند، متأسفانه سیستم تأمین خدمات درمانی برای مهاجران در بازداشت به شکل نگران‌کننده‌ای ناقص است به‌گونه‌ای سالانه سلامتی و جان افراد بسیاری را به خطر می‌اندازد.

علی‌رغم همه اعتراضات هنوز مسئله مهاجران غیر قانونی در آمریکا یکی از بزرگترین معضلات انسانی جهان امروز است

اخراج مهاجران غیرقانونی= شغل بیشتر برای آمریکایی‌ها

این روزها وضعیت مهاجرانی که تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ها و به امید زندگی بهتر به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، بسیار نامناسب است چراکه مهاجران به‌خصوص از کشورهای مکزیک و آمریکای لاتین، پیوسته در ترس و وحشت ناشی از مشکلات اجتماعی و امنیتی زندگی می‌کنند. گسترش اندیشه‌های نژادپرستانه در آمریکا باعث شده تا جامعه به مهاجران یک نوع نگاه منفی داشته باشد. از طرف دیگر مشکل برای مهاجران غیرقانونی چند برابر می‌شود چراکه به خاطر نداشتن مدارک و مجوزهای لازم مجبورند به‌صورت غیررسمی و پنهانی کار کنند و درنتیجه کارفرمایان به‌راحتی می‌توانند حقوق آن‌ها را به‌طور کامل نپردازند، بدون آن‌که مهاجران بتوانند از خود مقاومتی نشان دهند و دست به اقدامی برای گرفتن حق خود بزنند. این در حالی است که با انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و گرایش‌های ضد مهاجرتی و نژادپرستانه‌اش نه‌تنها امیدی به بهتر شدن این وضعیت نیست بلکه ‌پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن آن در آینده خبر می‌دهند.       
منابع:
.Bernie Sanders, Our Revolution A Future To Believe in, part two, chapter ۸: immigration reform now, New  York: St.Martin’s Press, P.۵۸۷
https://www.hrw.org/report/۲۰۰۹/۰۳/۱۷/detained-and-dismissed/womens-struggles-obtain-health-care-united-states
https://thinkprogress.org/poll-americans-anti-immigrant-attitudes-are-fueled-by-racism-۳۰۹۶۸b۸۳a۹۰۸


د
کد مطلب: 394651
مرجع : مشرق