تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۴
 
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت:

پیروز بزرگ سال ۲۰۱۷ «ایران» بود/ ایرانی‌ها به یک قدمی اسرائیل رسیدند

Share/Save/Bookmark
 
دنیا پوتین را به عنوان بزرگ‌ترین فرد پیروز سال ۲۰۱۷ می‌شناسد، اما از نظر اسرائیلی‌ها با تثبیت موجودیت نظامی ایران در مرزهای اسرائیل، پیروز بزرگ این سال جمهوری اسلامی است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی به قلم ناحوم برنیاع  تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی به بررسی حوادث و تحولات سال ۲۰۱۷ پرداخت و ابعاد منفی این تحولات برای رژیم صهیونیستی را بررسی کرد. وی  در این گزارش تاکید می کند که عاموس یادلین سرتیپ نیروهای ذخیره و رئیس آکادمی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ارائه ارزیابی راهبردی در سال ۲۰۱۸ احتمال بروز جنگ طی سالهای گذشته بسیار کم و نزدیک به صفر دانسته بود، اما وی در سال جاری می گوید که اوضاع در سال جاری تغییر می کند. در حالی که ایران خود را در تقابل با اسرائیل در بلندی‌های جولان به این منطقه نزدیک کرده و  اسرائیل اعلام کرده که اجازه این روند را نخواهد داد، احتمال بروز جنگ افزایش پیدا کرده است. 
این گزارش می‌افزاید که دنیا پوتین را به عنوان بزرگ‌ترین فرد پیروز سال ۲۰۱۷ می‌شناسد، اما از نظر اسرائیل پیروز بزرگ این سال ایران است. سال  ۲۰۱۷ با تثبیت موجودیت نظامی ایران در مرزهای اسرائیل به پایان رسید و به همین علت نمی‌توان این سال را سال خوبی برای اسرائیل ارزیابی کرد. 

یدیعوت آحارونوت  تاکید می‌کند که ۲۰۱۷ سال نامطلوبی را در مسائل مختلف داخلی و منطقه ای و بین المللی برای رژیم صهیونیستی به جای گذاشت.  در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مراسم تحلیف خود را به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا برگزار کرد،  فرضیه ای که وجود داشت، این بود که وی نیز کاملا مانند روسای جمهوری سابق آمریکا کار خواهد کرد، اما عملکرد ترامپ هنوز مشخص نکرده که آیا یک انسان نابغه است که بیش از دیگران می فهمد یا اینکه یک دیوانه به تمام معنا است.  آمریکایی ها نظر قطعی در این رابطه ندارند و نظرات آن ها از شیفتگی به ترامپ تا دیوانه خواندن وی و نامیدن وی به عنوان یک خطرموجودیتی برای آمریکا در تناقض است.  
دونالد ترامپ چهارمین رئیس‌جمهور متوالی آمریکا که در نظر بخش گسترده‌ای از مردم این کشور، رئیس جمهوری غیرقانونی به شمار می‌رود.  مخالفت با وی از اختلاف نظر در رابطه با تفکرات و دیدگاه‌های سیاسی فراتر رفته است و مبتنی بر مبانی اخلاقی است.  کلینتون از این دیدگاه فردی خائن و فاسد به شمار می رود. جورج بوش پسر نتایج انتخابات را مصادره کرد و  باراک اوباما نیز رئیس جمهوری پنهانکار است. او با رنگ چهره ای متفاوت و کشوری نادرست و با دینی نادرست! به دنیا آمد. ابر غیر قانونی بودن، کلینتون ، بوش و اوباما را آزار داد، اما ترامپ آتش این موضوع را بر افروخته است. او می گوید من غیر قانونی نیستم، ‌او به نیمی از آمریکایی ها و حتی بیشتر آنها می گوید که این شما هستید که غیر قانونی هستید. ترامپ اولین پوپولیستی نیست که سیاست خود را بر اساس تحریک ضد بخش هایی از ساکنان این کشور بنا نهاده است، بلکه اولین کسی است که سیاست تحریک آمیز خود ضد اکثریت مردم جامعه را دنبال می‌کند. 
ترامپ استراتژی خود را مبتنی بر اصل "اول آمریکا" قرار داد. این سیاست باعث انحلال توافقنامه های تجاری آمریکا با کانادا و مکزیک و دولت های جنوب شرق آسیا و حمله کاخ سفید به چین و تهدیدات جنگی علیه کره شمالی و تضعیف ناتو و تحویل دادن خاورمیانه و اوکراین به پوتین شد. عقب نشینی آمریکا از موقعیت خود در عرصه جهانی در دوران اوباما آغاز شده بود، ترامپ پیش از این مخالفت خود را با این سیاست  اعلام کرد، اما در نهایت خود نیز همین سیاست را در پیش گرفت. این سیاست باعث  شکست آمریکا و پیروزی ایران در سوریه شد. 

این گزارش صهیونیستی به همراهی گرم آمریکا با سیاست های رژیم صهیونیستی اشاره کرده و می افزاید که در منازعه اسرائیلی-فلسطینی به عنوان یکی از مهمترین دوستان دولت اسرائیل وارد عمل شد. اعلام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی باعث از بین رفتن روند سازش شده است. علاوه بر این که وی در دفاع از رژیم صهیونیستی در موسسات بین المللی گام های بزرگی برداشت.
یدیعوت آحارنوت می نویسد که محمد بن سلمان شاهزاده سعودی با رویکرد تندروی در اسلام وهابی و همراهی با سازمان های تروریستی اهل تسنن بویژه القاعده بزرگ شده است. او رویکردی انقلابی و افکاری رادیکال دارد.
به نوشته این گزارش دلارهای نفتی سعودی طی سالهای گذشته برای زیرساخت های دینی و اجتماعی اهل تسنن در گوشه و کنار دنیا هزینه می شود، ولی به گسترش سازمان های تروریستی از القاعده گرفته تا داعش کمک می کند. آمریکایی ها تسلط شاهزاده سعودی بر حاکمیت عربستان را مطلق می دانند و می گویند که هیچ کس نمی تواند از حاکمیت وی سخن بگوید.


د
کد مطلب: 394654
مرجع : مشرق