تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸
 
در برنامه پایش مطرح شد

افشاگری درباره مدیران متخلف هلدینگ خلیج فارس/ دو تابعیتی‌ها در زیر مجموعه زنگنه

Share/Save/Bookmark
 
برنامه پایش شب گذشته در بخش پایش شفافیت به بررسی وضعیت مدیران دو تابعیتی و بخشنامه های وزیر نفت و مصوبات هیئت دولت مبنی بر عزل مدیران بازنشسته و پروازی پرداخت.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: برنامه پایش شب گذشته در بخش پایش شفافیت به بررسی وضعیت مدیران دو تابعیتی و بخشنامه های وزیر نفت و مصوبات هیئت دولت مبنی بر عزل مدیران بازنشسته و پروازی پرداخت و با ذکر اسامی بازنشستگان و مدیران پروازی ، تخلفات در هلدینگ خلیج فارس را افشا کرد.
سال گذشته و بعد از آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در تیرماه ۹۵، بیژن زنگنه وزیر نفت و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای به مدیران شرکت‌های پتروشیمی ، نفت و گاز دستور داده بودند:
مدیران واحدهای تولیدی ، مدیران واحدهای بهره‌برداری و نیز رده‌های بعدی (مانند مدیران و روسای بهره‌برداری ، HSE و عناوین مشابه سازمانی ) و همچنین کلیه رده‌های مدیریتی اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی (کارفرمائی ، پیمانکاری و غیره ) لازم است به‌طور تمام‌وقت در محل خود حضورداشته باشند . همچنین ضروری است حضور تمام‌وقت در محل خدمت در ابلاغ انتصاب آن‌ها ذکر شود و اکیداً از انتصاب مدیرانی که به هر دلیلی قادر به حضور دائمی در محل خدمت خود نیستند ( به‌اصطلاح مدیران پروازی ) و یا مدیرانی که در بیش از یک پروژه مسئولیت دارند ، خودداری شود . استفاده از مدیران محلی و بومی در شرایط مدیریتی تخصصی مشابه دارای اولویت است .( بخشنامه 19 دی‌ماه 95 ابلاغی معاون اول رئیس‌جمهور )
مجری این برنامه با اشاره به اینکه 555 روز از بخشنامه وزیر نفت که در تاریخ 26/4/95 با قید خیلی فوری و در رابطه با عزل مدیران بازنشسته و پروازی گذشته و همچنین 654 روز از تصویب قانون ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان و مصوبه هیئت دولت مبنی بر عزل مدیران پروازی و بازنشسته گذشته ولی تاکنون در هلدینگ خلیج فارس بخشنامه ها در حد بخشنامه مانده است و هیچ گونه اقدامی در رابطه با مصوبات هیئت دولت و بخشنامه وزیر نفت نشده است .
در این برنامه عنوان شد که در حال حاضر عادل نژاد سلیم مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس ، نصرت رحیمی رئیس هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس و امامی عضو هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس بازنشسته هستند ولی کماکان و علیرغم صدور این همه بخشنامه ، قانون و مصوبه این افراد بازنشسته مشغول به کارند .
همچنین در این برنامه عنوان شد از جمله مدیران پروازی که بر خلاف مصوبات و بخشنامه ها باید در محل شرکت ها حاضر باشند می توان به آقایان رضا امیری مدیر عامل پتروشیمی بندر امام ، علیرضا وفا مدیر عامل پتروشیمی پارس ، جمشید سبزکار مدیر عامل پتروشیمی مبین ، میر احمدی مدیر عامل پتروشیمی زاگرس ، پرویزی رئیس حفاظت پرسنلی پتروشیمی فجر و موالی زاده مدیر امور حقوقی پتروشیمی کارون اشاره کرد .
مجری برنامه پایش در این برنامه پرده از اتفاق نادری در پتروشیمی ها برداشت و گفت : در حال حاضر در شرکت های پتروشمی مدیرانی داریم که خارج از کشور ساکن هستند و سالی یکبار به کشور می آیند و وضعیت تابعیت آنها مشخص نیست . اسفندیاری گفت در حال حاضر احمد اطلسی مقدم از پتروشیمی اروند ، شهریار صبوری از پتروشیمی بندر امام و آزاده باطنی از پتروشیمی کیمیای بندر امام ساکن آمریکا هستند و از پتروشیمی ها حقوق می گیرند .
برنامه پایش شب گذشته بعد از افشاگری در مورد مدیران متخلف شرکت های زیر مجموعه شستا و در پیگیری اقدامات انجام شده در این باره با مرتضی لطفی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفتگو کرد .
مجری برنامه در ابتدا گفت ما اسامی بسیاری از اعضای هیئت مدیره ای که دو جا عضو هیئت مدیره هستند و علیرغم ابلاغ اصلاحیه ماده 241 کماکان در دو شرکت عضو هیئت مدیره هستند و همچنین اعضای موظف هیئت مدیره ای که بدون حضور در محل کارخانه اکنون عضو هیئت مدیره هستند و مدیران بازنشسته را با ذکر اسم و سمت مطرح کردیم .
مرتضی لطفی در گفتگوی با برنامه پایش در این باره گفت : مشابه شستا نهادهای دیگری هستند ولی شرکت ما بیشتر از همه شرکت ها در معرض افکار عمومی است و وزیر کار آیین نامه های زیادی را در این رابطه به ما ابلاغ کرده است . مدیران بازنشسته را سعی کردیم در قالب بخشنامه بصورت یک زمان تکلیفی از آنها استفاده کنیم و مشغول به کار باشند . همچنین طبق دستور وزیر کار استفاده از نخبگان بی کس را در این ایام در دستور کار داریم ، در حال حاضر متوسط سن مدیران ما زیر 50 سال است .
مجری برنامه پایش در این ارتباط گفت : این تخلفات اکنون در شستا هست و انتظار می رود چون شما یکی از شرکت های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی هستید و باید حافظ منافع کارگران و قشر محروم جامعه باشید این تخلفات را رفع کنید . طبق نامه ای که سازمان بازرسی به وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی زده شده و یک نسخه از آن را دارم گفته شده یکی از عمده ترین مشکلات شرکت های تابع زوارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از جمله شستا ناشی از بکارگیری و انتصاب مدیران ( مدیر عامل ، اعضای هیئت مدیره و مشاورین آنان ) غیر متخصص ، کم تجربه و با مدرک تحصیلی غیر متناسب با فعالیت جاری شرکت ها بوده که عموماً سفارشی و بدون تشریفات فرایند استخدامی جذب شده اند .
مجری برنامه در ادامه گفت : آقای لطفی چه ضرورتی دارد که فردی که مدرک غیر مرتبط دارد وهیچگونه سابقه و تجربه بنگاه داری در پتروشیمی ها را ندارد را به عنوان مدیر عامل و یا عضو هیئت مدیره شرکتی بکارگیری کنیم . چه لزومی دارد افرادی را بکار گیری کنیم که خانواده هایشان ساکن کانادا ، دبی و آمریکا هستند .
لطفی در پاسخ گفت : ما با دستگاه های نظارتی و همکاران خودمان برای شناسایی این افراد در تعامل خوبی هستیم و در حال شناسایی مدیران دو تابعیتی هستیم .
مجری برنامه پایش گفت : ما اسامی تعداد زیادی از مدیران پروازی ، بازنشسته و اعضای هیئت مدیره ای که دو جا عضو هیئت مدیره هستند را داریم و اعلام کردیم اینها شناسایی شده اند .
لطفی گفت : همه مواردی که شناسایی شده را برکنار می کنیم ، ما تاکنون اقدام جدی در مورد تغییر مدیران انجام دادیم و در مجموعه بزرگی مثل شستا وجود تخلف دور از ذهن نیست ولی واقعا در حال تلاش هستیم و قول پیگیری عزل متخلفان را می دهم .
بعد از صحبت های مدیر عامل شستا استاندار خوزستان با ارسال پیامی به برنامه پایش گفت : مدیران متخلفی که بازنشسته هستند ، اعضای هیئت مدیره ای که از راه دور پتروشیمی ها را اداره می کنند و در محل کارخانه حاضر نمی شوند و حقوق نجومی می گیرند را تا ده روز آینده عزل می کنیم و اقای لطفی قول برکناری مدیران متخلف را داده است.
برنامه پایش 11 دی ماه سال جاری در رابطه مدیران متخلف در زیر مجموعه شستا گفته بود افرادی هستند که در بیش از دو جا عضو هیئت مدیره هستند مانند  آقایان اسلام خسروی عضو هیئت مدیره هلدینگ تاپیکو و بورس کالا، اسماعیل تبادار عضو هیئت مدیره پتروشیمی ابادان و استاندار کنونی استان فارس،  محسن شمس  نایب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی مرجان و مدیر عامل و عضو هیئت مدیره پتروشیمی شیمی بافت،  محمدرضا مدیری عضو هیئت مدیره پتروشیمی فارابی و عضو هیئت مدیره سرمایه گذاری دانایان پارس و مدیر عامل پتروشیمی زنجان چرا این افراد اکنون چند جا عضو هیئت مدیره هستند.
همچنین در این برنامه گفته شده بود : امین بیانک مدیر عامل پتروشیمی غدیر، مسعود جمشیدی عضو هیئت مدیره پتروشیمی فارابی  ، مسعود جبرئیلی مدیر عامل پتروشیمی آبادان اینها همگی بازنشسته هستند چرا اکنون مشغول به کار هستند؟
مجری برنامه پایش با افشای حقوق نجومی دو عضو هیئت مدیره پتروشیمی فن آوران گفت :  اکنون دو عضو موظف هیئت مدیره پتروشیمی فن آوران هر کدام ماهانه بیش از ۱۷ میلیون حقوق می گیرند و در تهران نشسته اند و به محل کارخانه نمی روند، چرا وضعیت اینگونه است؟



د
کد مطلب: 395217
مرجع : مشرق