تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۸
 
وبگاه اسرائیلی:

پومپئو با مواضع ضد ایرانی و حامی اسرائیل، وزیر خارجه آمریکایی محبوب تل‌آویو است

Share/Save/Bookmark
پومپئو با مواضع ضد ایرانی و حامی اسرائیل، وزیر خارجه آمریکایی محبوب تل‌آویو است
 
وبگاه تایمز اسرائیل نوشت که مایک پومپئو با مواضع ضد ایرانی و حامی اسرائیلی که دارد، می‌تواند به یکی از وزیران خارجه محبوب تل‌آویو در دولت آمریکا تبدیل شود.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: وبگاه «تایمز اسرائیل» در مطلبی با استقبال از برکناری «رکس تیلرسون» از وزارت خارجه آمریکا و جایگزینی «مایک پومپئو» رئیس سیا به جای او، از مواضع ضد ایرانی و حامی اسرائیلی پومپئو تقدیر کرد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه پومپئو از گذشته حامی اسرائیل و از منتقدان جدی ایران بوده، آمده است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و بیشتر اعضای کابینه او از شنیدن خبر اخراج تیلرسون و جایگزینی پومپئو بسیار خوشحال شدند.

البته نتانیاهو و دیگر اعضای کابینه‌اش سیاست سکوت را در برابر برکناری تیلرسون یا انتخاب پومپئو به وزارت خارجه آمریکا اتخاذ کرده و تا کنون در این باره اظهارظنری نداشته‌اند.

در این بین اما «ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در توئیتر خود ضمن تبریک به پومپئو به خاطر پست جدید، از حمایت‌هایش از اسرائیل و کمک به تقویت روابط امنیتی با آمریکا تشکر کرد.

تایمز اسرائیل با بیان اینکه تیلرسون هیچ روابط قبلی با تل‌آویو نداشته، نوشت که با اینکه او جان کری نبود که علنا از اسرائیل انتقاد کند اما به لزوم باقی‌ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران تاکید می‌کرد.

این وبگاه افزود: «تیلرسون با ترامپ در برخی مسائل حیاتی سیاست خارجی اختلاف داشت. مهمترین آنها این بود که تیلرسون در نفرت ترامپ نسبت به توافق هسته‌ای ایران شریک نبود».

تایمز اسرائیل با بیان اینکه پومئو به عنوان یک ضد ایرانی، دیدگاه‌های مشترکی با ترامپ و نتانیاهو درباره برجام دارد، تاکید کرد: «همه آنها این توافق را فاجعه‌بار دانسته و خواستار تغییر اساسی یا لغو آن هستند.

برخلاف تیلرسون که نقش مهمی در نزدیک شدن دولت آمریکا به اسرائیل نداشت و با رضایت به دیگر مسائل جهانی تمرکز کرد، پومپئو می‌خواهد (آمریکا) بیشتر در خاورمیانه دخیل باشد».

در پایان این گزارش آمده است: «اگر او در مسائل خاورمیانه وارد شود و ترامپ نیز به او اجازه دهد که نقش مهمی در تلاش‌های دولت آمریکا برای حصول توافق صلح بین اسرائیل و فلسطین ایفا کند، به یکی از افراد محبوب تل‌آویو در کنار نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، تبدیل می‌شود».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته طی حکمی تیلرسون را از وزارت خارجه برکنار و «مایک پومپئو» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) را جایگزین او کرد. ترامپ تاکید کرد که برکناری تیلرسون به خاطر اختلاف جدی بر سر توافق هسته‌ای ایران بوده است.

م
 
کد مطلب: 398228
مرجع : فارس