تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴
 

گزارش روزنامه صهیونیستی از ایجاد محور غربی-عبری-عربی علیه ایران

Share/Save/Bookmark
 
یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به سفر قریب الوقوع ولی‌عهد عربستان به آمریکا نوشت، وی به دنبال ایجاد یک ائتلاف سه‌گانه آمریکایی-اسرائیلی-عربستانی علیه ایران است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: منابع اسرائیلی اعلام کردند توجه بسیاری که آمریکا به استقبال از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان اختصاص می‌دهد تنها نشان‌دهنده دوستی عمیق با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیست بلکه حاکی از ایجاد ائتلافی متشکل از آمریکا، اسرائیل و عربستان در مقابله با ایران است.
وب‌سایت اینترنتی روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در این راستا گزارش داد: اینها (موارد ذکر شده) علاوه بر رفتن به سمت «معامله قرن» برای تسویه مسأله فلسطین به پیشنهاد ترامپ است ، موضوعی که به اسرائیل اجازه توسعه در روابط دیپلماتیک با جهان عرب و در مقدمه آن عربستان سعودی را می‌دهد.
این سایت صهیونیستی در ادامه به منافع اقتصادی آمریکا در عربستان پرداخت و نوشت: ریاض یکی از مشتریان اصلی سلاح است و میلیاردها دلار به صنعت نظامی آمریکا تزریق می‌کند؛ البته منافع مشترک فقط در حد سلاح نیست بلکه ترامپ، عربستان را متحدی اصلی و بازیگری دارای نفوذ می‌داند.

در ادامه این گزارش آمده است که بن سلمان به فکر ملت فلسطین به عنوان ملتی تحت اشغال نیست بلکه او به دنبال تثبیت جایگاه عربستان به عنوان قدرتی منطقه‌ای در مقابل ایران است. دیدار بن سلمان و ترامپ تنها چند روز پس از دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ترامپ صورت می‌گیرد، دیداری (دیدار نتانیاهو و ترامپ) که در آن درباره ایران صحبت شد و رئیس‌جمهور آمریکا در ماه «می» باید درباره تجدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران و خروج یا عدم خروج از برجام تصمیم‌گیری کند.

یدیعوت ادامه داد: دونالد ترامپ، توافق هسته‌ای با ایران را «ترسناک» توصیف و اعلام کرده است این توافق نیاز به اصلاحاتی دارد. ترامپ «مایک پامپئو» رئیس سابق «سیا» را به جای «رکس تیلرسون» در منصب وزارت خارجه قرار داد زیرا پامپئو با خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با تهران موافق است. ترامپ به این باور رسیده که به شیوه‌های دیگری می‌شود برنامه هسته ای ایران را متوقف کرد و می‌توان جبهه‌ای متشکل از آمریکا، عربستان و اسرائیل برای متوقف کردن آنچه «تهدید ایران» نامیده می‌شود، ایجاد کرد البته به نحوی که گزینه نظامی روی میز باشد.
در ادامه گزارش مذکور آمده است: ترامپ معتقد است عربستان کشوری است که می‌تواند در نهایی شدن معامله قرن کمک کند. ایجاد هر نوع رابطه‌ دیپلماتیکی میان عربستان و اسرائیل در چارچوب «طرح ابتکار عربی» بدون ایجاد دولت مستقل فلسطین قابل قبول نیست اما امروز و در دوره محمد بن سلمان وضعیت فرق کرده است.
یدیعوت در ادامه به مصاحبه بن سلمان با شبکه «سی‌بی‌اس» و حملات وی به ایران و نیز ممانعت او از دیدار مادر با پدرش پرداخت و نوشت: بن سلمان همه چیز را به سرعت و بی‌پروا انجام می‌دهد و خانواده پادشاهی را عصبانی کرده است ، موضوعی که باعث شده نهادهای اطلاعاتی این فرضیه را مطرح کنند که کارهای بن‌سلمان در نهایت منجر به ترورش خواهد شد زیرا او کم‌تجربه است و از حمایت مطلوب داخلی برخوردار نیست.
محمد بن سلمان قرار است در تاریخ ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) در قالب سفری رسمی برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن برود.


د
کد مطلب: 398439
مرجع : فارس