تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
 

مرکل: برجام توافق کاملی نیست/ باید درباره مسئله موشکی با ایران وارد مذاکره شد

Share/Save/Bookmark
 
صدراعظم آلمان گفته که برجام توافق کاملی نیست و باید درباره مسئله موشکی با ایران وارد مذاکره شد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز پنج‌شنبه تأکید کرد، کشورهای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که توافق هسته‌ای ایران (برجام) توافق کاملی نیست اما اصرار دارند که این توافق باید پس از خروج آمریکا حفظ شود.
بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، صدراعظم آلمان در آستانه اجلاس سران اروپا در صوفیه بلغارستان گفت: «همه در اتحادیه اروپا دیدگاه مشابهی دارند و معتقدند که این توافق کامل نیست اما تأکید بر این است که باید در این توافق ماند و مذاکرات بیشتری با ایران بر اساس دیگر مسائل نظیر برنامه موشکی بالستیک این کشور انجام داد».
ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.
کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.
ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.
 
منبع: فارس


د
کد مطلب: 400714