تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۱
 

مقام دولت اوباما: خروج از برجام موجب انزوای آمریکا می‌شود

Share/Save/Bookmark
یک مقام سابق دولت اوباما بر این باور است که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران موجب تضعیف جایگاه ایالات متحده در عرصه جهانی و انزوای این کشور شده است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: یوواراج سیوالیگام پژوهشگر موسسه امنیت ملی ترومن و مقام سابق وزارتخانه های دفاع، تجارت و خزانه داری دولت اوباما در مطلبی که وبگاه اینساید سورس منتشر شده نوشته است: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج شدن از توافق ایران، آمریکا و نه ایران را در جایگاه نقض کننده توافق قرار داده است و موجب تضعیف جایگاه رهبری جهانی و قدرت دیپلماتیک آمریکا شده است و امنیت منطقه ای و جهانی را در معرض خطر قرار داده است.

وی در ادامه افزود: خروج آمریکا از برجام پس از آن صورت گرفته است که منابع مختلف از جمله برخی منابع در دولت ترامپ، به این جمع بندی رسیده اند که ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است. علاوه بر اژانس بین المللی انرژی اتمی و متحدان اروپایی، وزارت دفاع آمریکا در ماه آوریل گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد ایران به طور کامل به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز پیش از این اعلام کرده بود که ایران به مفاد برجام پایبند بوده است.

این مقام سابق دولت اوباما نوشت: تا کنون 17 هزار سانتریفیوژ و 97 درصد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران برچیده شده و تنها راکتور پلوتونیوم ایران در اراک نیز از کار افتاده است. علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی بی سابقه ای به کل چرخه هسته ای ایران پیدا کرده اند. هیچ توافقی مانند برجام تاکنون نتوانسته است برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.

این تحلیلگر سیاسی افزود: با توجه به پایبندی ایران به مفاد برجام، تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق و اعمال مجدد تحریم ها، آمریکا را به عنوان ناقض توافقنامه معرفی می کند و جایگاه رهبری جهانی واشنگتن را به شدت تضعیف می کند. این تصمیم تبعات احتمالی به همراه خواهد داشت و امنیت منطقه و جهان را تهدید خواهد کرد.

این گزارش افزود: خروج آمریکا از برجام موجب خواهد شد تا شرکای مذاکره کننده از جمله رهبر کره شمالی نیز به شدت نسبت به اعتبار آمریکا در مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک شک و تردید خواهد کرد. این مساله موجب خواهد شد تا کره شمالی نیز در مذاکرات آتی تمایلی برای امتیاز دادن یا توافق بر سر مفاد هرگونه پیمان بین المللی نداشته باشد. در حالی که ترامپ بارها تاکید کرده است که قصد دارد مذاکرات قاطع و سختگیرانه ای با کره شمالی نسبت به مذاکرات دولت اوباما با ایران، داشته باشد ولی باید این واقعیت را در نظر گرفت که دولت اوباما در شرایطی با ایران مذاکره کرد که این احتمال وجود داشت که شاید ایران قصد دستیابی به سلاح اتمی را داشته است ولی کره شمالی اکنون ده ها سلاح اتمی دارد.

خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران موجب تیره تر شدن روابط واشنگتن با متحدان اروپایی شده است. رهبران سیاسی آلمان، فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه مشترکی، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را نگران کننده و تاسف بار ارزیابی کرده اند.


د
کد مطلب: 400731
مرجع : تسنیم