تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۴
 

پمپئو راهبردی جدید در قبال ایران اعلام می‌کند

Share/Save/Bookmark
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که وزیر خارجه آمریکا قصد دارد راهبردی جدید را در قبال ایران اعلام کند که خواستار دخالت کشورهای بیشتری در مذاکره برای توافقی جدید با تهران است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که وزیر خارجه آمریکا قصد دارد راهبردی جدید را در قبال ایران اعلام کند که خواستار دخالت کشورهای بیشتری در مذاکره برای توافقی جدید با تهران است.

این روزنامه با اشاره به برنامه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای سخنرانی در یک اندیشکده و اعلام راهبرد جدید کشورش برای مقابله با ایران، نوشت که واشنگتن به دنبال مذاکره برای توافقی جدید است. براساس این گزارش، انتظار می رود پمپئو در سخنرانی خود در اندیشکده هریتیج خواستار مشارکت کشورهای بیشتر در این مذاکرات و جذب حمایت کشورهایی همچون ژاپن و کشورهای عربی که در توافق هسته ای 2015 حضور نداشتند، برای مشارکت در توافق جدید شود.
پمپئو خواهان مذاکرات تازه ای است که محدودیت های هسته ای شدیدتر و طولانی تر، محدودیت در آزمایش و صادرات موشکی و همچنین محدودیت در فعالیت های منطقه ای ایران را دربر گیرد. مقام های آمریکایی همچنین با ترس از واکنش ایران از طریق جنگ سایبری گفته اند که در حال بررسی روش هایی برای اعمال محدودیت بر فعالیت های سایبری تهران نیز هستند.
در حالی که اتحادیه اروپا تمهیدات خود برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران را رسما آغاز کرده است، پمپئو قصد دارد در سخنرانی روز دوشنبه خود اختلاف نظر میان واشنگتن و بروکسل را کوچک و بی اهمیت جلوه دهد. برایان هوک مدیر سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا جمعه شب با اعلام برنامه سخنرانی پمپئو گفت: مواردی که با اروپایی توافق داریم بیشتر از اختلاف نظرهاست. سه شنبه 18 اردیبهشت و پس از ماه ها تلاش سه قدرت اروپا برای حفظ آمریکا در برجام، دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با اعلام خروج واشنگتن از توافق هسته ای گفت که تحریم های رفع شده به مدد این توافق دوباره اعمال خواهند شد.
این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبه رو شد که همگی اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند. کمیسیون اروپا روز جمعه طی بیانیه ای اعلام کرد که روند تجدید قانون انسداد را آغاز کرده تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.


د
کد مطلب: 400761
مرجع : نامه نیوز