تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۴
 

پیشنهادی عجیب در شورای شهر تهران

Share/Save/Bookmark
داستان جدایی ری از پایتخت مدت‌ها است تمام شده است، اما یکی از اعضای شورای تهران بار‌ها به بهانه اصلاح نام شورای شهر این موضوع را تکرار می‌کند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  از زمانی که پرونده جدایی شهر ری از تهران در شورای سوم شهر تهران بسته شد، تاکنون اظهار نظر دیگری در خصوص جدایی ری از پایتخت نشده است، اما به تازگی یکی از اعضای شورای شهر تهران به بهانه تغییر اسم شورای شهر تهران به شورای شهر تهران، ری و تجریش از جدایی ری از تهران سخن گفته است.

این نخستین بار نیست که حسن خلیل‌آبادی درباره جدایی ری از پایتخت سخن گفته است، او صبح امروز به یکی از خبرگزاری‌ها گفته است: براساس قانون نام شورای شهر تهران باید به شورای شهر تهرانی، ری و تجریش باید اصلاح شود در غیر اینصورت شهرری را از تهران جدا کنند.

او ادامه داده است: یا قانون را باید اصلاح کنند و یا اینکه شهرری را از تهران جدا کنند، ری همیشه مستقل بوده است سابقه ۸ هزار ساله دارد و در زمانی که تهران روستا بوده ری شهر بوده است و باید جایگاه این شهر حفظ شود.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: باید موضوع حقوقی شورای شهر تهران، ری و تجریش در صحن شورا مورد بررسی قرار بگیرد و هنگامی که اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش در انتخابات شرکت می‌کردند در تمامی فرم‌ها شورای شهر تهران، ری و تجریش قید شده و امضاء کرده‌اند. حذف شهرری و تجریش در کنار شورای شهر تهران جفا به مردم ری است.

در حالی که همیشه موضوع تقسیمات کشوری موضوعی حاشیه ساز بوده است، این عضو شورای شهر که نمایندگی اهالی شهرری را بر عهده دارد بار‌ها این موضوع را مطرح کرده است.

شورای شهر تهران همیشه نماینده‌ای از شهر ری داشته است. حسن بیادی در شورای دوم و سوم، علیرضا دبیر و هادی ساعی. اما هیج کدام از این اعضا به بهانه طرفداری از حقوق ری حرفی از جدایی نمی‌زدند و از مخالفان جدی جدایی ری از تهران بودند.

سال ۹۱ که سفر رییس جمهور وقت به ری موضوع جدایی ری از پایتخت را داغ کرد، یکی از وعده‌های رییس جمهور در این سفر ری مستقل بود. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم نیز در نامه‌ای از دولت خواسته بود در خصوص عدم جدایی توضیح دهد.

اما داستان این جدایی از نامه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم آغاز شد که در آن از دولت خواسته شده بود در خصوص عدم اجرای این قانون توضیح دهد.

آن زمان‌ها این جنگ را جنگ زمین دانستند و معتقد بودند کسانی به دنبال جدایی ری از تهران هستند که زمین‌های بی ارزشی در حاشیه ری خریده وکه این زمین‌ها با استقلال ری قیمت پیدا می‌کند و دیگر نیاز نیست از قانون‌های سخت گیرانه ساخت و ساز در حریم و حاشیه تهران تبعیت کند.

حسن بیادی نایب رییس شورای دوم و سوم درباره پیشنهاد جدایی ری از تهران به بهانه تغییر نام شورای شهر به مهر می‌گوید: این موضوع امکان پذیر نیست، زیرا مصوبه مجلس دارد و تهران شامل شهرری و شمیرانات است هرچند بخش‌هایی از ری و شمیرانات جدا از تهران هستند.

به اعتقاد بیادی اگر مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود شاهد چنین اظهار نظر‌هایی نخواهیم بود. شاید هر فرد و مقامی پیشنهادی در این رابطه داشته باشد، اما این موضوع امکان پذیر نیست و از پشتوانه قانونی برخوردار نیست.

وی ادامه می‌دهد: آن زمان یک عده ویژه خوار که زمین‌های کشاورزی شان در اطراف تهران قرار داشته و ارزش مسکونی نداشت به دلیل ارزش افزوده زمین برای جدایی ری از تهران تلاش می‌کردند وتن‌ها درآمدی که پس از جدای ری از تهران می‌توان متصور بود ارائه تراکم است که ویژه خواران به دنبال آن هستند که که مطمئنا تبعات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در پی دارد.

شاید به نظر ساده باشد، یک عضو شورای شهر که متولد و ساکن شهر ری است به دنبال تحقق قانون اسم شورای شهرتهران، ری و تجریش است. اما تکرار جدایی ری از پایتخت یادآور خاطرات خوبی برای تهرانی‌ها نیست. چالشی که به نظر می‌رسید تمام شده، اما برخی بدشان نمی‌آید به هر بهانه‌ای آن را یادآوری کنند.


د
کد مطلب: 400791
مرجع : مهر