تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵
 

گاه‌شمار «دوتابعیتی‌‌ها» از ابتدا تاکنون؛ ماجرا چه بود؟

Share/Save/Bookmark
به‌تازگی هیئت‌ تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از مسئولان دوتابعیتی گزارش خود را از این زمینه به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کرده است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: گزارش هیئت تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت حاصل یک سال تلاش این هیئت، به‌خصوص کارشناسان زبده حقوقی و امنیتی است که در قالب 33 صفحه متن گزارش، 40 صفحه پیوست به‌همراه ضمائم (کلیه مکاتبات تیم تحقیق و تفحص با دستگاه‌ها و سازمان‌ها) تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شده است و قرار است این گزارش در هفته جاری در صحن علنی پارلمان قرائت شود، و در صورت تصویب مجلس به قوه قضائیه ارسال شود.

در گزارش زیر به بررسی گاه‌شمار تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت پرداخته شده است.

9 اسفند 93: کلید خوردن تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در مجلس نهم

اولین بار بود که شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس نهم در تاریخ 9 اسفند سال 93 از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از مسئولین دوتابعیتی با 50 امضا خبر داده بود.

وی گفته بود این تحقیق و تفحص در مورد شناسایی دوتابعیتی‌های موجود در دولت و برخی وزارتخانه‌های دولتی صورت می‌پذیرد.

12 تیر 95:درخواست تحقیق و تفحص از دوتابعیتی دوباره به مجلس ارائه شد

پس از آنکه عمر مجلس نهم به تحقیق و تفحص از مسئولان دولتی دوتابعیتی قد نداد قریب به یک ماه پس از بازگشایی مجلس دهم در 12 تیر سال 95 حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر از ارائه درخواست برای تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی به هیئت رئیسه پارلمان خبر داد.

وی گفته بود که این طرح در 7 بند تدوین شده و در اختیار هیئت رئیسه پارلمان قرار گرفته است.

25 آبان 95: تحقیق و تفحص از مدیران و مسئولان دوتابعیتی تصویب شد

پس از تقدیم این طرح به هیئت رئیسه پارلمان، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واصل شد که این کمیسیون این طرح را رد کرد و آن را برای رأی‌گیری به صحن علنی مجلس ارجاع داد که در جلسه روز 25 آبان سال 95 قوه مقننه این طرح مصوب شد.

9 آذر 95: انتخاب اعضای هیئت‌ تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها

سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تاریخ 9 آذر سال 95 از انتخاب اعضای هیئت‌ تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها خبر داد.

وی گفته بود، جواد کریمی قدوسی، نادر قاضی‌پور، سید حسین نقوی حسینی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، حسن نوروزی، جواد ابطحی، قاسم جاسمی، مجتبی ذوالنور، محمد دهقانی، ابوالفضل ابوترابی و مجید ناصری‌نژاد به‌عنوان 11 عضو کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها تعیین شده‌اند.

26 دی 96: تکمیل گزارش هیئت تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها

26 دی ماه سال گذشته بود که حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو این هیئت از تکمیل شدن گزارش نهایی خبر داده و اعلام کرده بود که این گزارش برای قرائت در اختیار هیئت رئیسه پارلمان قرار گرفته است.

23 اردیبهشت متن کامل گزارش تفحص از دوتابعیتی‌ها در رسانه‌ها

متن کامل گزارش هیئت تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در تاریخ 23 اردیبهشت سال جاری در رسانه‌ها نیز منتشر شد و حسینعلی حاجی‌دلیگانی از ارسال اسامی 100 فرد دوتابعیتی به دادستانی‌کل کشور خبر داد.

23 اردیبهشت: چهارمین نهاد قانونی هم جاسوسی دری‌اصفهانی را تأیید کرد

سخنگوی قوه قضاییه در این روز مجدداً بر جاسوس بودن دری اصفهانی عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای تأکید کرد؛ اسم این فرد در گزارش هیئت تفحص مجلس از 2تابعیتی‌ها نیز آمده است.

23 اردیبهشت: فعالیت اقتصادی و کارمندی فرزندان ظریف، زنگنه و مشاوران روحانی در خارج کشور با تابعیت مضاعف

در گزارش تحقیق و تفحص از مسئولان دوتابعیتی‌ و دارای «گرین‌کارت» به فعالیت اقتصادی فرزندان ظریف و زنگنه و برخی از مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهور اشاره شده است.


د
کد مطلب: 400794
مرجع : تسنیم