تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۴
 

روزنامه آلمانی: گروه 1+4 با ایران دیدار می‌کنند

Share/Save/Bookmark
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: یک روزنامه آلمانی مدعی شد که دیپلمات‌هایی از اروپا، چین و روسیه در صددند هفته آینده در «وین» درباره توافق جدیدی با ایران گفت‌وگو کنند تا طبق آن به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای کمک مالی ارائه دهند.

دیپلمات‌هایی از اروپا، چین و روسیه در حال بحث و گفت‌وگو درباره توافق جدیدی با ایران هستند تا طبق آن به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای، کمک مالی ارائه دهند.

روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» روز یکشنبه (امروز) در این خصوص مدعی شد، مقامات سه منطقه قرار است در هفته آینده تحت رهبری «هلگا اشمیت» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در «وین» پایتخت اتریش دیدار کنند و درباره گام‌های بعدی بعد از خروج 8 می (18 اردیبهشت‌ ماه) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام بحث و گفت‌وگو کنند.

آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین قرار است در این نشست مشارکت کنند اما آمریکا حضور نخواهد داشت. هنوز حضور ایران در این نشست مشخص نشده است.

این روزنامه آلمانی به نقل از یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا نوشت: «ما باید از نام «توافق هسته‌ای وین» رهایی پیدا کنیم و عناصر بیشتری بیافزاییم. این تنها چیزی است که ترامپ را متقاعد می‌کند که موافقت کند و بار دیگر تحریم‌ها را لغو کند».

هنوز وزارت خارجه آلمان در خصوص این خبر اظهارنظری نکرده است.

مقامات اتحادیه اروپا، آلمان و کشورهای دیگر که همچنان به برجام متعهد باقی مانده‌اند، تأکید دارند که اگر تلاش‌های اتحادیه اروپا به حفظ برجام منجر نشود، فاجعه‌بار خواهد بود.

ولت آم زونتاگ گزارش کرد که مقاماتی که به دنبال رویکرد جدیدی در قبال ایران هستند، به این فهم رسیده‌اند که فعالیت برای شرکت‌های اروپایی تحت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دشوار خواهد بود.

این گزارش مدعی شده است که توافق جدید احتمالاً شامل میلیاردها دلار کمک مالی به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای اش می‌شود.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.


د
کد مطلب: 400802
مرجع : فارس