تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳
 
جواد لاریجانی:

اکنون دیگر چیزی از برجام باقی نمانده است/ باید تعهدات مربوط به برجام را تعلیق کنیم

Share/Save/Bookmark
 
برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، دوشنبه شب با حضور محمد جواد لاریجانی معاون بین الملل قوه قضائیه و با موضوع تبعات خروج آمریکا از برجام و ادامه این پرونده بین المللی، از شبکه افق پخش شد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: سومین برنامه از سری جدید جهان‌آرا با موضوع «بررسی خروج امریکا از برجام و ادامه پرونده این توافق بین‌المللی» دوشنبه شب 31 اردیبهشت سال 1397 روی آنتن این شبکه رفت.
در چند سال اخیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیتر اخبار ما بوده و بسیاری از مسائل داخلی و خارجی کشور بدان پیوند خورده است و هر چند وقت یک بار با اتفاق جدیدی راجع به آن روبرو بوده‌ایم. با روی کار آمدن ترامپ نگرانی‌های فرجام برجام شدت بیشتری گرفت و نهایتاً طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده مبنی بر عدم پایبندی امریکا به تعهداتش ایالات متحده از این توافق بین‌المللی خارج شد. عوامل برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا بر آن شدند تا به بررسی این موضوع و سرانجام برجام بدون امریکا بپردازند.
مهمان برنامه دکتر محمدجواد لاریجانی معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و مجری وحید یامین‌پور بود.

یامین‌پور گفت: چند روز پیش ترامپ اعلام کرد امریکا از برجام خارج شد. پیش از این گفته بودیم چنانچه امریکا برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم و الزامی به پایبندی به تعهداتمان نداریم، اما با خروج امریکا حرف دیگری را زدیم که چنانچه اروپایی‌ها تضمین بدهند به برجام ادامه خواهیم داد. البته ادامه مسیر با اروپایی‌ها هم جای بحث دارد.
وی مطرح کرد: روز گذشته مایک پمپئو اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران باید دوازده دستور امریکا را اجرا کند تا امریکایی‌ها رفتار خشن‌تری را در قبال ما در پیش نگیرند.
وی تأکید کرد: تقریباً همه دولتمردان و مسئولین ما پیش از این گفته بودند در صورت خروج امریکا از برجام، ما هم به شرایط قبل از تعلیق و تعدیل برمی‌گردیم و برجام برای ما تمام‌ شده است و حتی صحبت از خروج از NPT شده بود، اما تصمیم فعلی آنها برای آینده برجام قابل تأمل است.
باید در فضایی فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی راجع به برجام بحث کرد
لاریجانی گفت: برجام موضوعی مهم و مربوط به منافع ملی کشور ماست و حقش این است که در فضایی فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی راجع به آن بحث شود، اما موانعی جلوی طرح بحث برجام را چه در زمان مذاکرات و چه الان می‌گرفت.
وی تأکید کرد: قرار نیست با بحث در این باره مچ‌گیری کنیم، چون دولت را دولت خودمان و توفیقش را توفیق خودمان می‌دانیم، منتهی در چنین بحث مهمی باید مسائل را به صورت موضوعی بحث کنیم.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه مهم‌ترین مانع طرح موضوعی برجام را تبدیل کردن آن همان ابتدای امر به موضوع رقابت انتخاباتی توسط روحانی و بیان اینکه همان‌طور که چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد چرخ اقتصاد هم باید بچرخد، دانست و شرح داد: وقتی چنین مسئله‌ای با انتخابات و رقابت انتخاباتی گره می‌خورد ایشان و دوستانشان باید حتماً در آن موفق شوند و عدم موفقیت در آن به ضرر روحانی است، چون همه عوامل توفیق در برجام به دست او نیست.
وی پیرامون منتقدین این توافق بین‌المللی اظهار کرد: مؤدبانه‌ترین برچسبی که به این‌ دسته از افراد زده شد دلواپسان بود. بماند که از تعابیری چون نفهم، کم‌عقل و... هم در مورد آنها استفاده شد. چنین فضایی مانع طرح موضوع برجام شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه مانع دوم را استناد به نظرات مقام معظم رهبری مطرح و بیان کرد: به محض اینکه منتقدان شروع به بحث در این باره می‌کردند می‌گفتند حضرت آقا از ابتدا تا انتها در جریان امر هستند و همه با نظر ایشان بوده است و در واقع به منتقدان برجام می‌فهمانند حرف اضافه نزنید و موجب بر هم زدن وحدت نشوید.
وی به موضع روشن رهبری راجع به اصل مذاکرات، عدم رضایتشان از نحوه پیشبرد آن و پیش‌بینی ناکامی‌هایش اشاره کرد و گفت: مهم‌تر از همه اینها مسلماً مقام معظم رهبری مخالف بحث موضوعی در باره برجام نیستند.
لاریجانی از سومین مانع با تعبیر «برهان استیصال» یاد و خاطرنشان کرد: مثلاً وقتی از آقایان پرسیده می‌شود چرا در مذاکرات نحوه ماشه را پذیرفتید یا چرا در مورد موشک‌ها جای پا درست کردید، پاسخ می‌شنویم که از این بهتر نمی‌شد و اوضاع کشور در آن مقطع قفل بود. متأسفانه چنین سیگنال‌هایی به طرف مقابل داده می‌شد.
وی افزود: اگر برهان استیصال باشد اصلاً جای بحثی نداریم. از اول انقلاب تا حالا هم سابقه آن را داشته‌ایم، مثلاً بنی‌صدر با شروع جنگ همین برهان را به کار می‌برد که زمین بدهیم زمان بخریم، اما امام و ملت مقابل این گفته ایستادند و مقاومت و پیشرفت کردند.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه ابراز کرد: با بیرون کردن موانع طرح موضوع برجام از ذهن می‌توان به اصل قضیه پرداخت.
مخالف مذاکرات هسته‌ای نبوده‌ام و نیستم، اما منتقد برجام بوده‌ام و هستم
وی مؤکداً گفت: مخالف مذاکرات هسته‌ای نبوده‌ام و نیستم، اما منتقد برجام در پیش‌فرض‌ها، استراتژی، تاکتیک و سندنویسی‌اش بوده‌ام و هستم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: حرف‌های بی‌ربط پمپئو تقریر گفته‌های ترامپ است. ترامپ معتقد است ایران در اثر فشارهای اقتصادی زانو زد و برجام را پذیرفت. بنابراین برای مطالبه بیشتر از ایران باید از راه فشار اقتصادی وارد شویم. پس باید فشارهای اقتصادی بیشتری را به ایران وارد کنیم تا ایران خواسته‌های ما را قبول کند.
وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه جدید امریکا ناشیانه دوازده مطالبه را مطرح کرده، در حالی که ترامپ با روحیه کاسبکارانه و خالی‌بندی‌اش بهتر دسته‌بندی و مطالبات امریکا از ایران را در چهار گروه قرار داده است.
لاریجانی زمینه‌های خواسته‌های ترامپ از ایران را این‌گونه برشمرد: هسته‌ای، موشکی، عدم دفاع از محور مقاومت در منطقه و مسائل داخلی ایران یعنی باز کردن میدان فعالیت برای سکولارها و کسانی که ضد نظام هستند با عنوان حقوق بشر یا هر اسم دیگری.
وی پیرامون دسته اول مطالبات امریکا از ایران توضیح داد: آنها می‌خواهند دندان هسته‌ای ایران را کاملاً از ته بکشند و حق غنی‌سازی نداشته باشیم و در زمینه هسته‌ای جاهایی را که شک دارند به آنها نشان دهیم.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه در خصوص موشکی گفت: امریکایی‌ها از ما می‌خواهند نه‌تنها توان موشکی نداشته باشیم، بلکه فناوری ساخت آن را به جاهای دیگر یاد ندهیم که آنها هم موشک نسازند.
وی تصریح کرد: ترامپ بسیار کاسبکارانه گفته است (I bet) یعنی با شما شرط می‌بندم ایران چند ماه دیگر زانو می‌زند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تأکید کرد: ترامپ می‌گوید اروپایی‌ها با مقاصد ما همراه هستند، اما در نحوه پیشبردش اختلاف نظر داریم و من دارم جاده را صاف می‌کنم و ما تحریم‌ها را برقرار می‌کنیم و دو باره با ایران بر سر میز مذاکره می‌نشینیم.
وی در خصوص موضع‌گیری روحانی پس از اعلام خروج امریکا از برجام خاطرنشان کرد: سخنرانی رئیس‌جمهور ما بلافاصله و در واکنش به اظهارات ترامپ در دنیا نشانه دستپاچگی است. نیاز نبود صحبت‌های ترامپ را به‌قدری مهم بدانیم که فوری پاسخ دهیم. می‌بایست سر فرصت و با عبارات حساب‌شده صحبت کنیم.

لاریجانی خارج از بحث رقابت‌های سیاسی، مواضع روحانی را دارای اشکالات اساسی و فنی دانست و مثال زد: روحانی گفته است این قرارداد بین ما و پنج کشور است. در حالی که باید دید مشارالیه آن کدام است، زیرا وقتی امریکا از برجام خارج شد اقلاً ده صفحه و شش هفت بند این توافق که راجع به تعهدات امریکاست پریده است.
یامین‌پور تکمیل کرد: در واقع آنچه که به آن اشاره می‌شود برجام نیست چیز دیگری است.
لاریجانی افزود: روحانی برای اینکه بگوید ما این را قبول داریم باید مسیرهای قانونی‌اش را طی کند. این کشور مکانیسم قانونی دارد و رعایت آن برای خودشان بهتر است.
وی اشکال دیگر را مُهر زدن تعهدات ایران بیان و تأکید کرد: چرا باید این کار را بکنیم؟ تعهدات ما و آنها مثل دو کفه ترازویی بود که هیچ‌وقت به نفع ما نبود و همین اشکالش بود. چرا الان داریم تعهداتمان را محکم می‌کنیم؟
معاون بین‌المللی قوه قضائیه اعلام کرد: معتقد نیستم روحانی می‌بایست می‌گفت ما از برجام خارج شدیم، چون برجام چیزی ندارد که ورود و خروج مشخصی داشته باشد، منتهی زیرکانه این بود بگوید حالا که برجام این‌گونه شده است و معلوم نیست تعهدات طرف‌ها چیست، برای مدتی تعهداتمان را معلق می‌کنیم تا تکلیف روشن شود. این اظهار غیر از خروج از برجام و تعبیر دنیاپسندی هم هست.
وی توضیح داد: تفاوت وضعیت فعلی ما با وقتی که تعهداتمان را معلق کنیم این است که الان اروپا و امریکا تعهدات ما را کف گرفته‌اند و بالاتر از آن را از ما می‌خواهند. به هر حال ما خسارت را داده‌ایم، اما با تعلیق تعهداتمان می‌توانستیم آنها را صفر کنیم که چنانچه دو باره با آنها وارد مذاکره شدیم بیش از آنچه را که تعهد داده‌ایم از ما نخواهند.
یامین‌پور ابراز کرد: برجام حدوثاً سیاسی آغاز شده است. آیا با توجه به تعبیر دستپاچه در سخنرانی روحانی بقائاً هم سیاسی ادامه می‌یابد؟
لاریجانی تأکید کرد: روحانی برجام را به عنوان سرمایه انتخاباتی ـ سیاسی خود قلمداد کرد و همین بیشترین ضربات را به ایشان و منافع کشور می‌زند.
وی بیان کرد: در دولت برای توجیه دستاوردهای برجام به منافع متافیزیکی پناه برده‌اند و مثلاً می‌گویند معلوم شد امریکایی‌ها بد هستند. آیا باید این‌قدر هزینه بدهیم که بفهمیم اینها بد هستند؟ اصلاً چه کسی گفته است اینها خوبند؟ چه زمانی بنا بود اینها خوب باشند؟ یا گفته می‌شود معلوم شد دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم. همان نهادی که در این باره ده گزارش به نفع ما داد، پیش از آن 100 گزارش علیه ما داده بود و بعد از این هم 50 تا علیه ما می‌دهد. نباید به جاهای لق آویزان شویم.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه ادامه داد: گفته می‌شود 80 درصد منافع برجام حادث شده است. حتماً منظورشان منافع سماوی‌اش هست، چون منافع ارضی‌اش مثل بانک، انتقالات مالی و نفت تأمین نشده است. یا برخی دوستان در دولت گفته‌اند همه دستاوردهای ما در برجام استراتژیک بوده است. این‌گونه پناه بردن به مباحث (super natural) برای توجیه مسائل ساده است.
از برجام چیزی نمانده است
وی تصریح کرد: به نظرم از برجام چیزی نمانده است و باید جلوی خسارت‌های آینده‌اش را بگیریم.
یامین‌پور: چون در آینده منافعی ندارد.
لاریجانی ضمن تأیید گفته یامین‌پور اظهار کرد: تا الان چیزی که فکر می‌کردیم از آن در نیامده است.
وی ضمن اشاره به بیان توهین‌آمیز مرکل در بلغارستان راجع به ایران مبنی بر اینکه اینها در توهمند، به یکی دیگر از اشکالات فنی برجام اشاره کرد و گفت: اینکه از اروپا بخواهیم به ما تضمین لازم بدهد جوک است، چون یک بخش‌اش نمی‌تواند کاری کند و یک بخش‌اش هم نمی‌خواهد کاری کند. اروپا نباید فکر کند ما کم‌عقل هستیم. اصلاً حد اروپا چنین نیست. بایستی تعهداتمان را تعلیق کنیم و سپس به اروپا بگوییم شما چقدر زورتان می‌رسد.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه به اعمال تحریم‌های ثانویه و زنجیره‌ای امریکا و منافعی از ما که آماج حملات دشمن قرار می‌گیرد اشاره و بیان کرد: این‌گونه تحریم‌ها فراتر از سه کشور و حتی اروپاست. اروپا اگر هم بخواهد جلوی امریکا بایستد کاری نمی‌تواند بکند، مثلاً وقتی با کمپانی‌ای در برزیل یا هند معامله می‌کنیم اگر امریکا شرط کند در صورتی با تو وارد معامله می‌شوم که با ایران معامله نکنی آن کمپانی منافع زیادی را که با امریکا دارد به خاطر منافع کمی که با ایران خواهد داشت از دست نمی‌دهد. اروپا در اینجا کاری نمی‌کند.
در ادامه برنامه دقایقی از توضیحات مسئولین مختلف کشور در خصوص خروج امریکا از برجام پیش از وقوع این اتفاق پخش شد.
لاریجانی در پاسخ به این پرسش که «امید امریکا در الزام ایران به اجرای دوازده «باید»ی که پمپئو اعلام کرده است چیست؟» مطرح کرد: امریکا گفت تمامی تحریم‌های قبلی علیه ایران را برمی‌گردانیم و تحریم‌های شدیدتر و بی‌سابقه‌ای را ایجاد می‌کنیم. امریکا در خصوص همراهی اروپایی‌ها اظهار کرده است دوستان اروپایی اولش ناراحت هستند و بعضی ضررها را می‌بینند، اما در آینده و در درازمدت متوجه مزایای این کار می‌شوند و به ما می‌پیوندند. البته اگر اروپا با ما همراهی نکند ما مسیر را ادامه می‌دهیم و تهدیدها عملی می‌شوند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امریکا معتقد است اوضاع داخلی ایران از نظر اقتصادی به‌قدری به هم می‌ریزد که ایران مجبور به پذیرش خواسته ما می‌شود. در این صورت اصراری به مذاکره با ایران نداریم، اما اگر با ایران پشت میز مذاکره نشستیم توافق‌نامه آویزان امضا نمی‌کنیم، بلکه با او معاهده‌ای می‌بندیم که به تصویب کنگره برسد و ایران را پایبند به اجرای آن نگه دارد.
یامین‌پور پرسید: آیا می‌شود گفت امریکا آنچه را که از برجام می‌خواست به دست آورد و سر فرصت از آن خارج شد؟ یا به عبارت دیگر با صنعت هسته‌ای ما کاری کرد که حتی اگر از برجام خارج بشود خیالش آسوده است که ما از این نظر پیشرفتی نخواهیم داشت.
لاریجانی گفت: اینکه با برجام در حوزه دانش فناوری هسته‌ای چه آسیبی دیده‌ایم مهم است. در رقابت‌های سیاسی همواره به اینجا که رسیدیم گفته شده است چیزی نیست، در حالی که جای بحث دارد و مهم است. ما نمی‌بایست تا این حد هزینه کنیم.
وی در ادامه ابراز کرد: ضرورت عدم اعتماد به آنها اجرای گام به گام تعهدات است. ما تاکتیک (big bang) را به کار بردیم و یک جا دادیم که این مربوط به وقتی است که طرفین به هم اعتماد دارند. ما می‌توانستیم مثلاً 100 سانتریفیوژ را از کار خارج کنیم، اما نه اینکه آنها را از بین ببریم، بلکه جایی نگه داریم که بتوانیم دو باره آنها را برگردانیم و به کار بیندازیم.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه اذعان کرد: ضربه‌ای که به صنعت هسته‌ای ما زده شد بسیار سنگین، اما جبران‌پذیر در فاصله زمانی کم است، البته نه با روحیات فعلی.
وی تفکر استیصالی را مانع بزرگی در بهبود وضعیت فعلی دانست و توضیح داد: ژانر مدیریتی که روحانی آورده است با امید به برجام می‌تواند کار کند و به درد وضعیت فعلی ما نمی‌خورد. تفکری که معتقد است درهای سرمایه‌گذاری خارجی باز شود تا بتوانیم ایرباس و هواپیما و جنس‌های دیگر بخریم و نفتمان برود و پولش راحت بیاید مناسب شرتیط کنونی ما نیست.
ژانر مدیریتی برجامی دیگر کار نمی‌کند
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: این ژانر مدیریتی تئوری استیصال را پیش می‌کشد و می‌گوید نمی‌شود کاری کرد و قفل است. روحانی باید بلافاصله ژانر مدیریتی برجامی را عوض کند، چون دیگر کارآیی ندارد. تغییر مدیریت و ورود مدیریتی شجاع و بی‌اعتنا به تحریم راه‌حل تحول وضعیت فعلی است و در این صورت غربی‌ها متوجه خبطشان می‌شوند.
وی ابراز کرد: در صحبت‌های پمپئو هست که اگرچه گفته می‌شود با ظریف و روحانی بهتر می‌توانیم کار کنیم، اما اینها همه ایران نیستند.
لاریجانی در پاسخ به اینکه «آیا سه سال آینده دولت روحانی با تکیه بر کلیدواژه برجام ادامه می‌یابد؟» گفت: روحانی از لحاظ سیاسی سرمایه‌گذاری وسیعی روی برجام کرد و طوری شده است که برجام یعنی روحانی. در حالی که چه برجام باشد و چه نباشد همچنان روحانی رئیس‌جمهور ماست و ملت ایران پشتیبان او در انجام وظایف شرعی و قانونی‌اش است. روحانی نباید احساس کند همه دنیا در برجام خلاصه شده است.
از اول برجام را کج‌راهه می‌دانستم
وی خاطرنشان کرد: از اول برجام را کج‌راهه می‌دانستم و عاقبت آن کاملاً روشن بود.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه مطرح کرد: اولین پاتک ما در مقابل تحرکات امریکا تعلیق مدت‌دار تعهداتمان است تا معلوم شود چقدر از برجام مانده است. همین آنها را وادار به تلاش می‌کند.
وی تحول در سیستم مدیریتی را دومین پاتک دانست و تأکید کرد: باید ژانر مدیریتی را بگذاریم که شب و روز نمی‌شناسند و «نمی‌توانم» و «نمی‌شود» حالی‌شان نیست و نفت را می‌فروشند و پولش را به کشور می‌آورند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه مقاوم‌سازی کشور را تقویت در شش زمینه اصلی دانست و برشمرد: تهیه کالاهای اساسی با واگذاری به نیروهای جهادی و بسیجی، تأمین انرژی و سوخت و برق ارزان که موجب پایین آمدن هزینه‌های خانواده‌ها می‌شود، نیروی محرکه شامل انواع وسایل نقلیه از ماشین گرفته تا هواپیما، نیروی دفاعی، حوزه علوم و فناوری و حوزه سلامت.
وی در خصوص مورد سوم تأکید کرد: ایران‌خودرو مجموعه عظیمی است که به علت ذهنیت مدیریتی‌اش زمین‌گیر است. اگر این مجموعه را به دست بچه‌های پرانرژی، متدین و تحصیلکرده‌مان بدهیم به دستاوردهای چشمگیری خواهیم رسید.
تئوری استیصال معادل اضمحلال تمام عزت ملت ماست
لاریجانی بیان کرد: شش زمینه مزبور قابل تقویت است، اما نه با مدیریتی که امید به برجام دارد و نه با تئوری استیصال. این تئوری خطرناک است. تئوری استیصال معادل اضمحلال تمام عزت ملت ماست.
وی اذعان کرد: پنج شش سال وقت ما به خاطر برجام هدر رفت. گشایش هم شده است که توانستیم نفت را بفروشیم، اما نمی‌توانیم پولش را بیاوریم و عملاً دست به خلق اسکناس زده‌ایم.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه اشاره کرد: ما در پیچ بزرگ تاریخی هستیم و مطمئنم از آن عبور می‌کنیم و این بحث‌ها برای بصیرت‌افزایی است و غرض دیگری در آن نیست.
وی در خصوص تضمین اروپایی‌ها پس از خروج امریکا از برجام گفت: اصل کار دیپلماسی نیست. اصل کار این است که امریکایی‌ها تحریم‌هایشان را محکم می‌کنند، اروپایی‌ها هم چندان مقابلشان نمی‌ایستند و ما با وجود تحریم‌ها کشورمان را اداره کنیم.
باید بلافاصله تعهدات هسته‌ایمان را تعلیق کنیم
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گام بعدی را دیپلماسی خوب و معقول برای صحبت با دنیا دانست و تصریح کرد: باید بلافاصله تعهدات هسته‌ایمان را تعلیق کنیم. هر روز تأخیر در تعلیق برای ما ضرر است، چون این تعهدات تثبیت و کف انتظارات آنها از ما می‌شود.
وی اعلام کرد: مذاکره با اروپا اشکالی ندارد، به شرط اینکه بدانیم در آن چیزی نیست و آن را به عنوان کار دیپلماتیک ادامه دهیم. کار دیپلماتیک در درازمدت بی‌خاصیت نیست و سبدی است که وقتی میوه‌ای برسد داخل آن می‌افتد.
لاریجانی افزود: معطل صحبت با اروپایی‌ها نشویم و در مسیر درست با آنها گفتگو کنیم. نه اینکه آنها بگویند چقدر می‌توانید تعهد بدهید، بلکه ما باید بگوییم امریکایی‌ها دارند این چند تا کار را می‌کنند شما در مقابلش چه کار می‌خواهید بکنید. چنین مذاکره‌ای طول هم بکشد اشکالی ندارد.
یامین‌پور توضیح داد: یعنی تصمیم بگیریم قید برجام را بزنیم و کار خودمان را بکنیم، ولی با آنها گفتگو کنیم.
در ادامه برنامه دقایقی از گزارش تصویری از گزیده فرمایش‌های مقام معظم رهبری برگرفته از سایت ایشان پخش شد.
یامین‌پور خواستار ایفای نقش فعال‌تر هیئت نظارت بر برجام برای توجه و دقت بر عملکرد دیپلمات‌های ما برای تکرار نکردن اشتباهات گذشته شد.
لاریجانی نحوه برخورد با مردم در خصوص برجام را روش مقام معظم رهبری دانست و بیان کرد: باید شجاعانه و صادقانه واقعیت را به مردم گفت. دولت و دیپلمات‌های ما شبانه‌روز تلاش کردند، اما نشد. لازم نیست ماستمالی کنیم. منافع کشور را قاطعانه روی میز بگذاریم و به مردم بگوییم تلاش صادقانه‌ای کردیم و در مقابل دشمن غداری ایستادیم و آنها انواع خدعه‌ها را به کار بستند و نهایتاً آنها بودند که پیمان‌شکنی کردند. مسلماً مردم به‌راحتی از ما می‌پذیرند.
وی در ادامه یادآور شد: مهم است چه کسی را مسئول چه کاری بدانیم. اینکه روحانی می‌گوید امریکایی‌ها عهدشکنی کرده‌اند و تقصیر ما نیست، درست است. همین‌طور تحریم‌ها در دولت قبل کار دشمن بود نه کار دولت قبل.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه بر نتیجه‌گیری درست تأکید کرد و گفت: باید آنچه را که به صلاح مملکت است پایه قرار بدهیم و الان صلاح مملکت در این است که امید به برجام و حالت انتظار را کنار بگذاریم و بر اساس اقتصاد مقاومتی و ژانر مدیریتی مناسب و مجاهدانه به امور کشور بپردازیم.
تعداد مسئولینی که کل برجام را خوانده باشند به انگشتان یک دست نمی‌رسد
وی راجع به اطلاع مسئولین از متن برجام بیان کرد: تعداد مسئولینی که کل برجام را خوانده باشند به انگشتان یک دست نمی‌رسد. خیلی بد و فاجعه است مسئولینی که راجع به این توافق بین‌المللی اظهارنظر می‌کنند حداقل پنج بندش را نخوانده‌اند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اشاره کرد: اسناد بین‌المللی صرفاً متن ظاهری نیستند، بلکه باید بررسی کرد چند بند روی‌هم رفته چه سیستم عملیاتی و (function)ای را ایجاد می‌کند.
وی در خصوص هیئت نظارت بر برجام توضیح داد: احتمال می‌دهم به علت حجم بالای متن برجام فرصت نکردند کاملاً آن را بخوانند و برای همین همواره موضع بینابینی داشتند. در مسائلی این‌چنین حساس موضع بینابین معنایی ندارد، بلکه باید سر هر ویرگول این‌گونه متن‌ها بحث و دعوا کرد. خروجی هیئت نظارت بر برجام کم‌خاصیت است. حتی موضع‌گیری‌شان بعد از خروج امریکا از برجام جای بحث دارد.
لاریجانی در ادامه تأکید کرد: هیئت نظارت بر برجام باید قبل از این هر تخلف امریکا و اروپایی‌ها را ثبت می‌کرد، اما برای اینکه این تخلفات را ثبت نکند آنها را با عناوین نقض فاحش یا ... دسته‌بندی کردند، در حالی که باید هر تخلفی هر چند کوچک هم ثبت می‌شد.
وی اذعان کرد: مردم از ما پرکاری می‌خواهند و به تلاش مسئولین احترام می‌گذارند.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه تصریح کرد: راه برون‌رفت از شرایط فعلی این است که همگی پشت سر ولی‌ امر باهوش، شجاع و خوش‌فکرمان بایستیم و با هم متحد شویم و با روحیه متعهدانه و شجاعانه تلاش کنیم و از مسئله نترسیم. ما نسل مسئله حل کن داریم و قادریم به امریکا ثابت کنیم که می‌توانیم. با قدرت و استقامت می‌توانیم کشور را اداره کنیم. باید تفکر استیصالی را دور بریزیم.
 وی در ادامه افزود: متأسفانه بارها دیده‌ام تا می‌خواهیم راجع به امور کشور صحبت کنیم گفته می‌شود وحدت ملی، همبستگی ملی و گفتمان ملی را به هم نزنید. در حالی که وحدت ملی پشت سر ولی امر و در چهارچوب منافع ملی محقق می‌شود. نادیده گرفتن مسائل مختلف که وحدت ملی نیست.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه پیرامون عملکرد کره‌شمالی بیان کرد: به نظر من کره‌شمالی امریکا را سر کار گذاشته است و خود امریکایی‌ها مقالات متعددی می‌نویسند که در مقابل کره‌شمالی احساس حقارت می‌کنیم. البته در این شرایط کلید دست کشور چین است.
وی اعلام کرد: ترامپ جرئت شرکت در جنگ جدیدی را ندارد و صرفاً کاسب است و خودش اذعان دارد هنر من دوشیدن است و خیلی‌ها را در منطقه دارد می‌دوشد.
لاریجانی پیرامون مطایبه‌ای که در فضای مجازی در باره موضع متضادش راجع به برجام در مقایسه با رئیس مجلس وجود دارد شرح داد: ما خانوادگی طوری بزرگ شده‌ایم که تفکراتمان را حفظ می‌کنیم و لازم نیست ماستمالی‌ کنیم. برداشتم این است که اخوی‌مان دکتر علی لاریجانی این دلشوره را دارد که دولت فعلی بتواند چند کار را انجام بدهد.
در ادامه دقایقی از موشن‌گرافیکی پیرامون برنامه‌ها و مواضع امریکا و اروپا در برجام پخش شد.
 لاریجانی در خصوص تعلیق گفت: تعلیق از لحاظ سیاسی معنا دارد. ما ابتدا اعلام تعلیق و سپس شروع به خروج از تعهداتمان می‌کنیم.
وی افزود: تعلیق یعنی اعلام تعلیق و اینکه هیچ تعهدی را احساس نمی‌کنیم. ممکن است فعالیت جدیدی نکنیم، اما این به خاطر محاسباتمان هست، نه پایبندی به تعهداتمان. تعلیق نباید بیش از دو سه ماه طول بکشد و بعد از آن باید تکلیف روشن شود و به سمت فعالیت‌هایمان برویم.
معاون بین‌الملل قوه قضائیه در خصوص نحوه برخورد با طرف اروپایی اظهار کرد: این تحقیرآمیز است که از طرف اروپایی تضمین بخواهیم، بلکه باید به او بگوییم دو سه ماهی تعهداتمان معلق است و شما چه کار می‌توانید بکنید. بعد ما هم همسنگ کاری که می‌توانید انجام دهید پایبندی به تعهداتمان را تضمین می‌کنیم. نه اینکه بگوییم ما به تعهداتمان پایبندیم و تو تضمین بده. او چه چیزی را تضمین بدهد؟ اروپا نه توانش را دارد و نه می‌خواهد و بسیاری از مسائل هم خارج از قدرت اوست. طرح دادن تضمین از سوی اروپا قشنگ نیست.
هیچ علامت و پیغامی جدی‌تر از این نیست که مجموعه‌ای از مدیران ما شروع به ساختن کشور قطع نظر از برجام کنند
وی تأکید کرد: اگر شجاعانه برخورد کنیم آورده‌های اروپا برای ما بیشتر می‌شود، اما به محض اینکه احساس کنند دستپاچه و مستأصل شده‌ایم هیچی به ما نمی‌دهند. هیچ علامت و پیغامی جدی‌تر از این نیست که مجموعه‌ای از مدیران ما شروع به ساختن کشور قطع نظر از برجام کنند.
یامین‌پور در خصوص FATF بیان کرد: الان که برجام تمام شده چه اصراری است تعهد جدیدی را با آسیب‌هایی که منتقدین به آن می‌پردازند بپذیریم.
لاریجانی اعلام کرد: حتی اگر بخش خوب برجام هم عملی می‌شد، نباید FATF را می‌پذیرفتیم. طبق FATF ما نباید ارتباطات مالی با بخش‌های تروریستی را انجام بدهیم. تروریست‌ها را مجامع بین‌المللی تعیین می‌کنند. مجامع بین‌المللی تروریست‌هایی را که شورای ‌عالی امنیت ملی ما تعیین می‌کنند نمی‌پذیرند. اگر (reservation) هم بدهیم عملاً مهم نیست، به‌خصوص وقتی نسبت به (reservation) دو سه اعتراض شود به‌طور کلی ساقط می‌شود که همین الان هم دوازده اعتراض هست.
وی در ادامه اضافه کرد: فرض کنید ما امضا کردیم، اما آن مجمع به ما کارت سبز نمی‌دهد، چون با افرادی معامله کرده بودیم که جزو تروریست‌هاست. مثلاً سازمان ملل بگوید وزارت نفت جزو نهادهای تروریستی است و نباید با آن تعامل کنیم. اگر هم بگوییم سیستم ما تروریستی نیست آنها که قبول ندارند و می‌گویند دارید با تروریست‌ها کار می‌کنید و همچنان باید در محرومیت باشیم. در واقع ما را از چاله بیرون نمی‌برد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خاطرنشان کرد: تئوری این بود که در اقتصاد دنیا مندرج شویم. وزیر خارجه ایران گفته بود دنیا به‌قدری باید در ایران سرمایه‌گذاری کند که تحریم ما برایش نفع نداشته باشد. این حرف‌ها قشنگ هستند، اما فضایی‌اند.
وی اشاره کرد: اگر دنیا بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند ما FATF را می‌خواهیم. اگر بناست سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صورت نگیرد و بانک‌های ما تحریم باشند و با همان برجامی که امریکا در آن بود هیچ بانک مهمی در دنیا حاضر نباشد با ما کار کند، همان وضعیت بود.
یامین‌پور تکمیل کرد: در واقع غرامت چیزی را می‌دهیم که عایدی برایمان نداشته است.
لاریجانی تأکید کرد: به همین علت با وجود برجام هم لازم نبود FATF را امضا کنیم.
در دقایق پایانی برنامه در خصوص ارتباط با اروپا پس از خروج امریکا از برجام میان‌برنامه‌ای پخش شد.
لاریجانی گفت: به نظر من برجام مرده است و اروپایی‌ها مشغول مرده‌خواری هستند. هرگز نباید معطل برجام شویم. حرفم این نیست که با آنها مذاکره و صحبت نکنیم، اما بدانیم راجع به چه چیزی با آنها وارد مذاکره می‌شویم.
وی تأکید کرد: باید تفکر استیصالی را دور بیندازیم. بهترین کاری که روحانی می‌تواند انجام بدهد تغییر کلی ژانر مدیریتی‌اش است. این بهترین پاسخ به امریکاست. مطمئن هستم نسل جوان، تحصیلکرده و توانمند فعلی به‌خوبی تحریم‌ها را پشت سر می‌گذارد و در اینجا امریکا متوجه می‌شود با چه قدرتی روبروست. معاون بین‌الملل قوه قضائیه در پایان اظهار کرد: دنیا را خلاصه و در حد پنج کشور اروپایی نبینیم. دنیا وسیع و متنوع است. با همت مردم و پیروی از خط رهبر معظم انقلاب ملت ما پیروز خواهد شد.
   
منبع: میزان



د
کد مطلب: 400857