تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۸
 
رهبر معظم انقلاب: کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها هیچ تأثیری در ایجاد این‌ها ندارند.

آیا حامیان FATF حاضر به عذرخواهی هستند؟ + تصاویر

Share/Save/Bookmark
آیا حامیان FATF حاضر به عذرخواهی هستند؟ + تصاویر
 
باید منتظر ماند و دید حامیان FATF که بدترین حملات را علیه منتقدان FATF مطرح کردند، حاضر به عذرخواهی هستند؟
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: باید منتظر ماند و دید حامیان FATF که بدترین حملات را علیه منتقدان FATF مطرح کردند، حاضر به عذرخواهی هستند؟
در دو سال اخیر به دنبال تعهدات دولت یازدهم  به گروه ویژه اقدام مالی FATF برای پیوستن ایران به این گروه و ارائه 4 لایحه از سوی دولت به مجلس در زمینه  FATF ، مسئولان دولتی، رسانه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب هجمه عجیبی به منتقدان FATF   وارد کردند و آنان را به خودتحریمی و کاسبی متهم کردند.

این موج علیه منتقدان FATF  از دو ماه قبل با خروج آمریکا از برجام، تشدید شد و مسئولان دولتی، نمایندگان حامی دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای بدون پاسخ به استدلال‌های منتقدان درباره مخاطرات پیوستن ایران به FATF  و پذیرش مطالبات این نهاد غربی، با اتهام‌زنی به منتقدان، ادعا کردند که پیوستن ایران به FATF  موجب رفع تحریم‌های بانکی و بهبود اوضاع اقتصاد کشور خواهد شد. یعنی همان سناریویی که برای اجرای برجام به ملت ایران تحمیل شد، درباره FATF  در حال تکرار بود.

نمایندگان اصولگرای مجلس که منتقد پیوستن ایران به FATF  هستند در هفته‌های اخیر تلاش زیادی کردند تا مانع تصویب 4 لایحه مرتبط با FATF  شوند اما با اصرار علی لاریجانی و همراهی فراکسیون امید و فراکسیون مستقلان، سه لایحه از این لوایح تصویب شد. با این حال، نمایندگان اصولگرا با تلاش خود توانستند مانع تصویب لایحه چهارم شوند و رئیس مجلس هفته گذشته مجبور شد این لایحه را دو ماه مسکوت بگذارد.
از آن زمان تاکنون، مسئولان دولتی، نمایندگان حامی دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای، هجمه شدیدی علیه منتقدان FATF  به راه انداختند و مدعی شدند مقصر عدم لغو تحریم‌ها، منتقدان FATF  هستند.

 سرانجام با سخنان صریح رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس، تکلیف لوایح مرتبط با FATF  مشخص شد و محق بودن منتقدان FATF   از سوی عالی‌ترین رکن نظام، مورد تایید قرار گرفت.

رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس گفتند:
«این معاهدات بین‌المللی که در زبان لاتین، به آن کنوانسیون گفته میشود، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شود. کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها هیچ تأثیری در ایجاد این‌ها ندارند. قدرت‌های بزرگ بر اساس منافع و مصالح خود، این معاهدات را آماده می‌کنند، دولت‌های همسو یا مرعوب یا همراه آن‌ها هم این کنوانسیون‌ها را در کشورهایشان تصویب می‌کنند. بعد اگر یک دولت مستقلی مثل جمهوری اسلامی پیدا شود که آن را نپذیرد، سرش می‌ریزند که آقا ۱۵۰ کشور این معاهده را قبول کرده‌اند، شما چطور قبول نمی‌کنید؟ بعضی از این معاهدات مواد مفیدی دارند؛ عیبی ندارد. راه‌حل مسئله این است که مجلس خودش قانون بگذارد، مثلاً یک قانون مبارزه با پول‌شویی. هیچ لزومی ندارد ما چیزهایی که نمی‌دانیم به کجا ختم می‌شود و حتی می‌دانیم که مشکلاتی دارد، به‌خاطر آن جهات مثبت قبول کنیم.»
با اتمام حجت رهبر انقلاب و هشدار ایشان نسبت به پیوستن ایران به معاهداتی همچون FATF  ، مشخص شد حق با منتقدان FATF  بوده است.
به این ترتیب، باید منتظر ماند و دید حامیان FATF  که بدترین ناسزاها را علیه منتقدان FATF  مطرح کردند، حاضر به عذرخواهی هستند؟

















































ر
کد مطلب: 402049
مرجع : مشرق نیوز