تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹
 
الحلبوسی کیست؟

یک دهه شصتی رئیس جدید پارلمان عراق شد/ الجبوری ۱۵ میلیون دلار گرفت و کنار کشید +عکس

Share/Save/Bookmark
یک دهه شصتی رئیس جدید پارلمان عراق شد/ الجبوری ۱۵ میلیون دلار گرفت و کنار کشید +عکس
 
در نشست امروز پارلمان عراق که با هدف انتخاب رئیس و دو معاون وی برگزار شد، محمد الحلبوسی با کسب حداکثر آرا به عنوان رئیس جدید انتخاب شد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: در نشست روز شنبه پانزدهم سپتامبر ۲۰۱۸(بیست و چهارم شهریور ۹۷) رای‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان عراق به صورت مخفیانه انجام شد و در نهایت محمد الحلبوسی انتخاب شد. الحلبوسی از سوی ائتلاف المحور الوطنی نامزد شده بود.

محمد الحلبوسی با ١٦٩ رای به عنوان رئیس پارلمان عراق معرفی شد

محمد ریکان الحلبوسی سیاستمدار عراقی و استاندار سابق الانبار است، وی در سال ۱۹۸۱ میلادی در استان الانبار به دنیا آمده است، فارغ‌التحصیل دانشگاه المستنصریه در سال ۲۰۰۲ است، مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته مهندسی را در سال ۲۰۰۶ کسب کرد، دیپلم زبان انگلیسی خود را از مرکز توسعه دانشگاه المستنصریه به دست آورد.
وی عضو فراکسیون الحل به رهبری جمال الکربولی بازرگان عراقی بوده است، شورای استان الانبار در ۲۹ آگوست ۲۰۱۷ وی را به عنوان استاندار خود جایگزین صهیب اسماعیل الراوی کرد.

محمد ریکان الحلبوسی

الحلبوسی از سال ۲۰۱۴ به عنوان معاون رئیس پارلمان عراق فعالیت کرد، اما سمیعه محمد الغلاب پس از آنکه الحلبوسی به عنوان استاندار الانبار شد، جای وی را در پارلمان گرفت.
فراکسیون الحل و ائتلاف المحور الوطنی  الحلبوسی را برای تصدی ریاست پارلمان نامزد کرده بودند.
الحلبوسی به عنوان نامزد جریان المحور الوطنی (یکی از دو قطب سیاسی اصلی سنی ها) برای تصدی پست ریاست مجلس معرفی شد. که البته با مخالفت و واکنش قطب مقابل و برخی شخصیت های سنی مواجه شد.
گفته میشود که احمد الجبوری که در المحور الوطنی قرار دارد برای عقب کشیدن از نامزدی خود به نفع الحلبوسی ۱۵ میلیون دلار از او گرفته است و قول یک وزارت خانه کلیدی را نیز گرفته است!

محمد ریکان الحلبوسی

با حمایت فتح و دولت قانون از الحلبوسی،  به نظر میرسد فرآیند تشکیل سه قوه سرعت خواهد گرفت و نشانه‌های تشکیل فراکسیون بزرگ تر با تعامل المحور الوطنی و فتح و قانون روشن‌تر خواهد شد.
الحلبوسی عضو انجمن مهندسان عراق در سال ۲۰۰۲، عضو اتحادیه بازرگان عراقی در سال ۲۰۱۲، نماینده پارلمان عراق در دوره سوم سال ۲۰۱۴، عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، عضو کمیسیون امور مالی و دارایی پارلمان عراق،‌ استاندار الانبار طی سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و رئیس ائتلاف الانبار هویتنا بوده است.

عکس سلفی پس از انتخاب رئیس جوان پارلمان عراق

الحلبوسی در اولین اظهارنظر خود پس از انتخاب به عنوان رئیس پارلمان تاکید کرد به کار و تلاش زیادی برای مقابله با تروریسم نیاز داریم.

م
 
کد مطلب: 403399
مرجع : مشرق