تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۲
 
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن خبر داد

دستور رئیس جمهور برای احداث خط آهن شلمچه-بصره توسط ایران

Share/Save/Bookmark
دستور رئیس جمهور برای احداث خط آهن شلمچه-بصره توسط ایران
 
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به دستور رئیس جمهور درباره خط آهن شلمچه-بصره گفت: مقرر شد این مسیر ریلی توسط ایران ساخته و هزینه آن توسط طرف عراقی بازپرداخت شود.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن در نشست خبری با تاکید بر اینکه اولویت این شرکت، توسعه خطوط حومه ای است، گفت: روزانه تعداد زیادی خودرو از اطراف تهران وارد تهران شده و غروب از آن خارج می شوند و عمده خودروهایی که وارد تهران می‌شوند فرسوده بوده و آلودگی فراوانی را به‌وجود می‌آورند.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن اضافه کرد: به همین دلیل چند سالی است که شرکت راه آهن دو یا سه خطه کردن قطار حومه ای تهران به گرمسار، تهران به قزوین و تهران به پرند را آغاز کرده است که میزان پیشرفت قطار حومه ای تهران-پرند به ۳۰ درصد رسیده است.
یزدانی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی قطار حومه ای تهران-گرمسار و تهران-کرج اضافه کرد: تا پایان امسال این دو پروژه به بهره برداری خواهد رسید و برنامه ریزی کرده ایم تا با افتتاح آنها، قطار حومه ای مستقیم بین پیشوای ورامین تا گرمسار تردد داشته باشد.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن درباره ساخت راه آهن شلمچه به بصره گفت: ۳۲ کیلومتر از مسیر اتصال راه آهن ایران به عراق باقی مانده است که با ساخت پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر و ۳۱ کیلومتر باقی به صورت کفی در خاک عراق این اتصال برقرار خواهد شد.
یزدانی با اشاره به اینکه هزینه ساخت این پل ریلی بازشو حدود 220 میلیارد تومان منابع مالی برآورد شده است، افزود: با دستور رئیس جمهور قرار شد این پل را بسازیم و به کشور عراق هبه کنیم. همچنین با توجه به اینکه عراقی ها اعلام کرده اند هزینه ساخت خط ریلی تا بصره را ندارند مقرر شد این مسیر را نیز ایران ساخته و هزینه آن توسط طرف عراقی بازپرداخت شود.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه از دولت عراق توقع داشتیم همکاری بیشتری در ساخت شلمچه ــ بصره داشته باشد، اضافه کرد: با ساخت این دو پروژه و افتتاح این مسیر، راه‌آهن ایران به عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه متصل می‌شود و پیش بینی می شود حجم مناسبی از بار از سوریه به ایران بیاید.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن به برنامه این شرکت برای ساخت خط آهن رشت-آستارا اشاره و تصریح کرد: با توجه به اهمیت این خط برای جمهوری آذربایجان، قرار است این کشور در هزینه ساخت آن مشارکت داشته و همچنین با توجه به اینکه بخش عمده ای از مسیر از جنگل و مزارع کشاورزی عبور می کند، برای اولین بار در کشور کل مسیر را به صورت پل و از مسیر خط ساحلی احداث خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: مسیر هشتگرد ــ پیشوا در حال اتمام است که به‌دلیل معارضان ملکی شخصی بهره‌برداری از آن با وقفه روبه‌رو شده است. در حال رایزنی با استانداری البرز برای رفع این مشکل هستیم؛ به‌عنوان مثال در 100 کیلومتر، یک کیلومتر معارض داریم که باید آن را برطرف کنیم.
به گزارش فارس، یزدانی در مصاحبه با این خبرگزاری در تاریخ ۵ آبان ماه، از نامه نگاری با رئیس جمهور درباره عدم همکاری عراق در تکمیل راه آهن شلمچه-بصره خبر داده بود.
 
کد مطلب: 404224
مرجع : فارس