آغاز مبادلات بانکی ایران و چین از امروز

تسنیم , 19 آذر 1397 ساعت 9:04

نائب‌رئیس و سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: مبادلات بانکی و پولی ایران و چین امروز از سر گرفته می‌شود.


پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: مجید رضا حریری با بیان اینکه "بعد از اتفاقات 4 نوامبر که وارد مرحله جدیدی از برجام شدیم روابط بانکی ما و چین متأثر از این اتفاق باید بازطراحی می‌شد" اعلام کرد: خوشبختانه روز جمعه گذشته این قضیه حل‌وفصل شد و به‌علت تعطیلات روزهای شنبه و یکشنبه در چین، امروز نقل و انتقال مالی میان ایران و چین از طریق کونلون بانک به‌عنوان تنها بانک طرف مبادله با بانکهای ایرانی، آغاز می‌شود.
وی اضافه کرد: در ماه یک میلیارد دلار واردات از چین داریم و در دو ماه گذشته که اختلال جدی در مبادله بانکی میان دو کشور بود دو میلیارد دلار تقاضای انباشته وجود دارد که حتماً در روزهای اول کار فعالان اقتصادی را که می‌خواهند با چین کار کنند یا حواله‌هایشان در چین و یا بانکهای ایرانی است و یا کالایشان در بندر وجود دارد با اختلال همراه خواهد بود.
حریری با ابراز اینکه بعد از گذشت یک هفته تا ده روز روند مبادلات بانکی میان دو کشور به حالت عادی برمی‌گردد گفت: امیدواریم نگرانی فعالان اقتصادی، صادر کنندگان و وارد کنندگان ایرانی در این باره هرچه زودتر رفع شود.
وی اظهار کرد: از سال 2011 تاکنون مبادلات تجاری ما از کانال‌های رسمی بانکی فقط از طریق کونلون بانک چین انجام می‌شد که امیدواریم با از سر گیری فعالیت این بانک بتوانیم بانکهای دیگر چینی را هم در آینده نزدیک به این فرآیند وارد کنیم.
سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هیچ تغییری در فرآیند کار کونلون بانک با فعالان اقتصادی ایرانی به‌وجود نیامده است گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند از طریق بانکهای عامل خود پیگیر مراودات با این بانک چینی باشند اما آنچه واضح است این‌که بانکهای ایرانی معاف از تحریم می‌توانند با کونلون بانک مبادلات مالی داشته باشند.

م


کد مطلب: 404549

آدرس مطلب: http://www.hamandishi.ir/news/404549/

هم اندیشی
  http://www.hamandishi.ir