تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵
 
روحانی در صحن علنی مجلس پیش از تقدیم لایحه بودجه سال 98:

هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است

Share/Save/Bookmark
هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است
 
رئیس‌جمهور گفت: هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس در سخنانی پیش از تقدیم لایحه بودجه سال 1398 کل کشور،‌گفت: در آغاز به مناسبت ارتحال برادر گرامی حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از ماه‌ها رنج و درد بدرود حیات گفتند خدمت شما نمایندگان محترم، حوزه‌های علمیه، مقام معظم رهبری و به ویژه بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
وی ادامه داد: امروز مصادف با روز ولادت با سعادت عیسی مسیح (ع) است که در روایات ما آمده‌، او هم با مهدی موعود ظهور خواهد کرد و ما مسلمانان در همه مواقع مناسب و از جمله در زیارت‌هایمان از انبیاء بزرگ و از جمله عیسی مسیح یاد می‌کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: ما با همه مسیحیان، یهودیان و همچنین زردتشتیان همواره روابط برادرانه نسبت به دین خدا و توحید و دوستی و محبت است.
روحانی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه سال 98 در شرایطی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود که ما از اواخر سال گذشته با شرایط فشار و تحریم ظالمانه آمریکا مواجه شدیم. دی امسال دی ماه پربرکتی برای مردم خواهد بود و بهمن که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم اما در دی ماه پارسال در اول و آخرش با یک مشکلاتی مواجه شد و همان حوادث اوایل دی ماه پارسال باعث شد آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا اواخر دی ماه موضع‌گیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای اعلام کند.
رئیس‌قوه مجریه اضافه کرد: همچنین در هر مقطعی قدم، فریاد و صحبتی شد تا فکر کند به اهداف خود دست پیدا می‌کنند،‌هدف اصلی آمریکا از این توطئه‌ها، تحریم‌ها و فشارها که مستقیما بر ملت بزرگ ایران است و بر مردم منطقه و بر شرکت‌های تجاری و اقتصادی جهان است و برخلاف همه مقررات بین‌المللی هدف اصلی به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است. آمریکایی‌ها مانع بزرگ خودشان را در این منطقه حساس ایران سرافراز و قدرتمند می‌بینند و لذا هر گاه که ما در پیشرفت‌های داخلی توانستیم حرکت بزرگی را به وجود آوریم آنها سد راه شدند و پیش روی جمهوری اسلامی قرار گرفتند چون از توانمندی جمهوری اسلامی ایران هراس دارند.
روحانی اضافه کرد: بی‌تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید. ایران سرافرازتر و قدرتمند‌تر و مردم ایران با استقامت و هوشیاری بیشتر در برابر این توطئه‌ها خواهند ایستاد اما بی‌تردید تحریم و فشار در زندگی مردم و رشد و توسعه کشور تاثیر خواهد گذاشت.
وی گفت: شما می‌دانید که از سال 92 و آغاز دولت یازدهم ما همه با هم دولت و مجلس، ملت و دولت یک تصمیمی گرفتیم که از تورم فزاینده جلوگیری کنیم و تورم را متعادل و تک رقمی کنیم و رشد منفی را به رشد مثبت برسانیم. اشتغال را به نقطه نسبتا مطلوب برسانیم اما این اهداف که با همکاری هم به دست آوردیم برای دشمنان ما و به ویژه آمریکا قابل تحمل نبود.
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: ما در سال 96 یعنی پایان دولت یازدهم به تورم تک رقمی دست یافتیم و به رشد 3.7 در این سال رسیدیم و 790 هزار اشتغال خالص داشتیم و رشد سرمایه‌گذاری ما از منهای 17.4 به مثبت 3.4 رسیدیم. یعنی همه شاخص‌های ما مثبت بود و ما به سمت اهداف‌مان با انتخاب مسیر درست حرکت می‌کردیم.
روحانی تصریح کرد: اما آمریکایی‌ها در این وسط توطئه و نقشه شوم خود را برای تحریم ملت ایران اجرا کردند. ما در اوایل امسال یعنی سال 97 ابتدا با التهاباتی در بازار ارز و سپس در بازار کالا و علی‌القاعده در سایر بازارها مواجه شدیم. آنچه آمریکا در سال 97 مدنظر داشت دو مسئله اصلی بود،‌ ناامیدی ملت ایران به نظام و کشور و القاء ناکارآمدی نظام. که مردم تصور کنند دولت بر اوضاع مسلط نیست و برخی سایت‌ها و روزنامه‌هایی که متاسفانه گاهی تعبیرات‌شان نادرست یا ناپسند هست، گفتند دولت، کشور را رها کرده و از کنترل خارج شده است.
وی در این باره تاکید کرد: حتی شما دیدید بعضی‌ها که اقتصاد هم کمی بلد هستند و خوانده‌اند از ابر تورم سخن گفتند و بعضی‌ها از این که ایران به زودی ونزوئلا خواهد شد در روزنامه‌ها نوشتند و تلاش کردند مردم را ناامید و دولت را ناکارآمد تلقی کنند. البته بسیاری از اینها ممکن است هدف سوء نداشته باشند اما به هر حال دوستانی هم که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند، متاسفانه آثارش برای ملت و نظام خطرناک خواهد بود.
رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: چرا اینچنین شد، سؤال اول من این است که کشوری که در مسیر توسعه حرکت می‌کرد، تورم را مهار و تک رقمی کرده بود، اشتغال را به سمت نقطه مطلوب پیش‌ می‌برد، رشد سرمایه‌گذاری را مثبت کرده بود، صادرات غیرنفتی را در دو سال با تراز مثبت حرکت داده بود و در بسیاری از زمینه‌های مهم و سرنوشت‌ساز به خودکفایی رسیده بود و کشوری که توانست حرکت بزرگ درکالاهای مهم در فولاد و پتروشیمی به وجود آورد و در زمینه گاز کشور را خودکفا کند و پتروشیمی‌ها را از غرب کشور تا جنوب کشور و از شمال تا جنوب همه جا آثار حرکت صنعت گاز و پتروشیمی را مشاهده می‌کردیم و در شرایط بسیار سخت آب و هوایی توانستیم مسئله آب آشامیدنی مردم را در سال 97 با داشتن مشکلات آب و هوایی عبور کنیم و کشوری که در طول چند سال گذشته قادر بوده بیش از 9.6  هزار مگاوات در برق کشور افزوده کند و از 70 هزار مگاوات به 80 هزار مگاوات رسیدیم و انشاالله در دولت دوازدهم 12 هزار مگاوات دیگر نیز به مدار خواهیم آورد. این ملت دولت و مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح جان برکف و در کنار هدایت‌های مقام معظم رهبری مسیر ما مسیر توسعه و اقتدار و پیروزی در بخش‌های مختلف بود.
روحانی بیان داشت: چرا یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال 97 کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد. دلیلش این بود که اولاً تحریم‌ها توانست بر بازار ارز عملاً و رواناً تأثیر بگذارد. مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند ما در مقطعی در اوایل سال 97 قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ما تقریباً صفر بود منظورم اسکناس ارزی است و آن التهاب‌ها در بازار به وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی ولو سخت و برای دولت با اولویت نه اول و دوم بلکه سوم اجرا کند تا بتواند کشور را از التهاب نجات دهد.
وی در این باره تأکید کرد: تحریم باعث این اتفاق شد، با کشورهایی که مبادلات ارزی و بانکی داشتیم با مشکل مواجه شدیم هیچ کس نمی‌تواند بگوید تحریم در اقتصاد و زندگی مردم تأثیر منفی نمی‌گذارد اما هیچ کس هم نمی‌تواند بگوید آمریکا به اهدافش دست خواهد یافت. آمریکا حتماً شکست می‌خورد و به اهدافش نمی‌رسد اما در عین حال تحریم مشکلاتی را برای زندگی مردم به وجود می‌آورد. ما باید تلاش کنیم با هم این مشکلات را کاهش دهیم و این کار در قدرت ما است مجلس، دولت و نظام ما قادر است مشکلات را کاهش دهد و جلوی التهابات را بگیرد و شرایط را مساعد کند پس عامل اول تحریم بود.
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: عامل دوم ساختارهای ناسالم اقتصادی در کشور که از دهه‌های پیش پای ما است بود چه در قبل و چه بعد از انقلاب. این ساختارهای نامناسب می‌تواند مشکلات بزرگی را برای کشور درست کند و این ساختار نامناسب بروز و ظهورش در شرایط تحریم بیشتر خواهد بود. اگر ساختار ما ساختار سالمی بود می‌توانم ادعا کنم که امسال یا حتی پارسال می‌توانستیم بودجه بدون نفت داشته باشیم.کل نفت ما در بودجه‌ای که امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود 142 هزار میلیارد تومان است. من از شما می‌پرسم،‌چقدر ما به صندوق بازنشستگی کمک می‌کنیم، اگر صندوق‌های ما سالم بود ما به نیروهای مسلح دو حقوق می‌دهیم. حقوق شاغلین و عینا حقوق بازنشستگان، تمام حقوق بازنشستگی نیروهای مسلح در بودجه سالانه ما امروز ذکر و درک می‌شود.
روحانی خاطرنشان کرد: سال 98 حدود 81 هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق‌ها پرداخت می‌کنیم. از 110 هزار میلیارد تومان در بخش رفاهی در بودجه 98 هشتاد و یک هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق‌ها پرداخت می‌کنیم. از 110 هزار میلیارد تمان در بخش رفاهی در بودجه 98 هشتادو یک هزار میلیارد تومان مربوط به بخش صندوق‌ها می‌شود. کی باید صندوق‌ها را در مسیر درست قرار دهیم؟ تا کی باید بودجه صندوق‌ها از بودجه سالانه پرداخت شود؟ پس این همه سرمایه‌گذاری برای صندوق برای چه بود؟
وی اظهار داشت: این زمانی بود که ما مشکل داشتیم به سمت صندوق می‌رفتیم، صندوق بازنشستگی آنقدر پول داشت و به ما کمک می‌کرد. در زمان جنگ در شرایطی ما این کار را می‌کردیم. این صندوقی که به ما کمک می‌کرد ببینید به چه روزی افتاده است و تامین اجتماعی که باید روی کار خودش بایستد و این همه بنگاه اقتصادی به اسم شستا درآمدش در سال چند درصد است و بنگاه‌های ضرردهش چند درصد است؟ ما در اقتصاد دولتی مشکل داریم، ما بخش خصوصی را تقویت نکردیم، محضر شما عرض می‌کنم اگر بخش خصوصی ما در کشور فعال بود و بار اقتصاد عمدتا بر عهده بخش خصوصی بود امروز تاثیر تحریم در کشور ما به مراتب کمتر بود. اگر بار بودجه بر دوش نفت نبود حتما اثر تحریم کمتر بود.
رئیس قوه مجریه ادامه داد:  شما ببینید یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد و چطور مردم، خانواده‌ها، سپرده‌گذارها گرفتار شدند و دولت را گرفتار کرد و امروز که من در خدمت شما هستم در تلاش برای اصلاح بانک‌ها از هر روز دیگر بیشتر هستیم و خوشبختانه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد یکی از مباحثی که تقریبا بیشترین وقت این جلسات را گرفته موضوع بانکی است. یک زمانی موضوع بازار ارز بود اما مسائل بانکی الان بیشتر مطرح است.
روحانی با تاکید بر اینکه تا بانک ما سالم نشود اقتصاد ما سالم نمی‌شود، تصریح کرد: ما مشکل در مالیات داریم، معافیت‌های مالیاتی را باید رئیس سازمان برنامه و بودجه به همه مردم اعلام کند و به آنها بگوید چه کسانی از مالیات معاف هستند و چه بنگاه‌هایی مالیات نمی‌دهند،‌مردم با شفافیت و صراحت بدانند.
وی بیان داشت: بیشترین سود را سوداگران و دلالان می‌برند و کمترین مالیات را آنها می‌دهند.ما باید نظام مالیاتی‌مان را تصحیح کنیم نه اینکه مالیات دهنده در شرایط مشکل اقتصادی از او مالیات بیشتری بگیریم، پایه مالیاتی را گسترش دهیم، این پایه مالیاتی باید همه را شامل شود و هر که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتر بدهد.هر که بامش بیشت برفش بیشتر.

م
کد مطلب: 404744
مرجع : تسنیم