تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۲
 

مسکو: مذاکرات روسیه-ژاپن دوجانبه است؛ آمریکا چه‌کاره است؟

Share/Save/Bookmark
مسکو: مذاکرات روسیه-ژاپن دوجانبه است؛ آمریکا چه‌کاره است؟
 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به امیدواری طرف ژاپنی درباره حمایت آمریکا از توکیو در مذاکرات صلح با مسکو، تاکید کرد که این گفت‌وگوها دوجانبه بوده و مشخص نیست ایالات متحده چه جایگاه و نقشی در آن می‌تواند داشته باشد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد که انتظار مقامات توکیو از حمایت آمریکا از آنها در مذاکرات دوجانبه ژاپن و روسیه درباره پیمان صلح بین دو کشور، کاملا نامشخص است.
زاخارووا شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی در این باره توضیح داد: «طرف ژاپنی انتظار دارد آمریکا که به هیچ وجه نقشی در گفت‌وگوهای دوجانبه بین مسکو و توکیو درباره حل و فصل مشکلات مربوط به انعقاد پیمان صلح ندارد، از این کشور حمایت کند! من نمی‌دانم این وسط آمریکا چه‌کاره است؟ این مذاکرات کاملا دوجانبه است و مشخص نیست که ایالات متحده چه جایگاه و نقشی در آن دارد.»
پیش از این مشاور "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن در جریان سفرش به آمریکا گفته بود که مقامات توکیو روی این مسئله حساب می‌کنند که در جریان مذاکرات با روسیه درباره پیمان صلح، واشنگتن از این کشور حمایت کند.
لازم به یادآوری است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "تارو کونو" همتای ژاپنی وی امروز (دوشنبه) در مسکو مشکلات مربوط به انعقاد پیمان صلح بین دو کشور را بررسی کرده و مقدمات سفر شینزو آبه به روسیه در اواخر ماه ژانویه را فراهم می‌کنند. کارشناسان انتظار ندارند که مذاکرات وزرای خارجه روسیه و ژاپن ساده باشد. طرف ژاپنی حتی تمایلی ندارد که در پایان این دیدار کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه در تفسیر امکان خرید هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی اوکراین از ترکیه نیز تاکید کرد که فروش این تجهیزات نظامی نباید عاملی برای تعمیق وخامت اوضاع در اوکراین شود.
زاخارووا در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «مسلما همکاری‌های نظامی-فنی بین کشورهای مستقل جهان مربوط به خود آنهاست. ولی مشکل اینجاست که اوکراین دچار یک بحران نظامی داخلی و در حقیقت یک جنگ داخلی است. این بحران جنبه بین المللی پیدا کرده و برخی کشورها با میانجیگری سعی دارند تا به حل و فصل آن کمک کنند. در چنین شرایطی، ارسال تسلیحات نظامی تهاجمی به اوکراین نباید عاملی برای تعمیق این بحران داخلی شود.»  
پیش از این، "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین از امضای توافقنامه‌ای با ترکیه درباره خرید پهپادهای جنگی ترکیه‌ای برای ارتش این کشور خبر داد.

م
کد مطلب: 405056
مرجع : فارس