تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۱
 
روزنامه سوئیسی گزارش داد؛

رویکرد اشتباه و خطرناک غرب در حمایت از گروهک تروریستی منافقین

Share/Save/Bookmark
رویکرد اشتباه و خطرناک غرب در حمایت از گروهک تروریستی منافقین
 
یک روزنامه سوئیسی با توجه به منفور بودن گروهک تروریستی منافقین در بین ایرانی‌ها حمایت‌های غرب و به ویژه آمریکا از این گروه برای تغییر نظام در ایران را از دیدگاه بسیاری منتقدان راهی اشتباه و خطرناک دانست.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" در مطلبی به حمایت های آمریکا از گروهک تروریستی منافقین برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران انتقاد وارد کرده و نوشت: سیاستمداران مهم در دولت آمریکا از سازمان مجاهدین خلق به عنوان جایگزین دموکراتیکی برای نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند. منتقدان این را به عنوان یک راه غلط خطرناک ارزیابی می کنند.
این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران خونین، آشفته و تراژیک و روش ها و رویکردهای آن بحث برانگیز و ایدئولوژیش پر از تناقضات است. هیچ گروه اپوزیسیون ایرانی مانند این گروه دچار چند قطبی نشده و هیچ گروهی تا این حد منتقد نداشته و البته هیچ گروهی هم تا این حد حامی مهم و معروف ندارد.
گروهک تروریستی منافقین مدتهای مدیدی است که طرفداران قدرتمندی در غرب دارد؛ البته از زمانی که آن ها سه هوادار مهم در کاخ سفید پیدا کرده‌اند یعنی "جان بولتون"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و "رودی جولیانی"، وکیل ترامپ این پرسش جدید مطرح است که آن ها چه نقشی را در سیاست واشنگتن در قبال ایران ایفا کرده و آیا واقعا متحد درستی برای واشنگتن هستند.
جولیانی در ژوئن گذشته در مجمع سالانه گروهک تروریستی منافقین در پاریس اعلام کرد: آیت الله ها باید از راس نظام ایران دور شوند و یک دولت دموکراتیک توسط مجاهدین خلق جایگزین آن ها شود.

در ردیف اول این اجلاس مریم رجوی با روسری سبز رنگش نشسته بود که حدود چندین دهه است سرکردگی گروهک تروریستی منافقین را بر عهده دارد و خود را به عنوان رئیس جمهور منتخب کشورش می داند!
"جان بولتون" هم یک سال پیش در پاریس اظهار داشته بود که رفتار و اهداف نظامی جمهوری اسلامی ایران در تهران تغییر نخواهد کرد و از این رو تنها راه حل تغییر نظام در این کشور است.
در ادامه این مطلب آمده است: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا با سیاست تحریم خود علیه ایران رسما این هدف را دنبال می کند که تهران را با فشار حداکثری به سازش در برنامه اتمی و برنامه های موشکی و عقب نشینی از سوریه، عراق و یمن مجبور کند. اما افرادی مانند بولتون و پامپئو مظنون به این هستند که برای آن ها در واقع یک سیاست مطرح نیست بلکه آن ها به دنبال تغییر نظام در ایران هستند و اینکه آن ها مجاهدین خلق را یک فاکتور مهم برای براندازی نظام در ایران می دانند.
"امید نوری پور" از نمایندگان بلندپایه حزب سبز آلمان درباره حمایت از گروهک تروریستی منافقین ایران هشدار داده چرا که به زعم وی علامت سوال های بزرگی درباره ایدئولوژی آن ها، ساختارها و مشروعیت آن ها وجود دارد و آن ها به دلیل گذشته‌ای که دارند به ندرت دیگر در ایران حامی و پشتیبانی دارند.
این سیاستمدار آلمانی بر این باور است که بسیاری در ایران هنوز حملات تروریستی این گروه و حمایت‌هایش از صدام حسین در جنگ عراق را به یاد دارند.
"عدنان طباطبائی" از کارشناسان مسائل ایران هم بر این باور است که گروهک تروریستی منافقین به دلیل نقشی که در جنگ ایران و عراق ایفا کرد امروزه نزد ایرانیان منفورتر از القاعده و داعش است.
البته حامیان این گروه در غرب دیدگاه دیگری نسبت به آن دارند. "برنارد کوشنر"، وزیر امور خارجه سابق فرانسه در سال 2014 در پاریس گروهک تروریستی منافقین را به دلیل تعهداتش به جدایی سیاست از دین نمونه‌ای برای تمام خاورمیانه نامید.
"نیوت گینگریچ"، سخنگوی سابق مجلس نمایندگان آمریکا هم در مجمع سالانه گروهک تروریستی منافقین در ژوئن گذشته این گروه را به عنوان جنبشی برای آزادی، حقوق برابر و دموکراسی نامید.
 "جولیو ترزا"، وزیر امور خارجه سابق ایتالیا هم این گروهک را به عنوان یک جایگزین دموکراتیک معتبر در ایران و متحد طبیعی غرب نامید.
واقعیت این است که گروهک تروریستی منافقین در دهه‌های اخیر با لابی گری‌ها در پارلمان های غربی طرفداران زیادی به‌دست آورده است. با این حال این گروه در میان ایرانی های تبعیدی گروهی بحث برانگیز است.
برای بسیاری از ایرانی ها تعهدات گروهک تروریستی منافقین به دموکراسی و حقوق بشر بعد از اتحاد این گروه با صدام حسین در جنگ ایران و عراق مسئله‌ای را غیر قابل اعتماد می‌دانند.
نویسنده در ادامه به رویکردهای سختگیرانه گروهک تروریستی منافقین از جمله لزوم جدایی زوج ها و ممانعت از دوستی های صمیمانه اشاره کرده و همچنین خاطر نشان کرد که سازمان عفو بین الملل در سال 2005 در گزارشی نوشت که چگونه افرادی که از این سازمان خارج می شدند تحت فشار قرار گرفته و بعضا سال های طولانی بازداشت و شکنجه می شدند.
دولت آلمان در پاسخی به درخواست حزب سبز آلمان در ماه سپتامبر مجاهدین خلق را به عنوان یک گروه اپوزیسیون با رهبری مستبد دانست که از زمان تاسیسش کابرد خشونت را به عنوان ابزار مشروعی برای پیشبرد اهداف خود می داند.
"بیژان دییر سارای"، از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات پارلمان آلمان هم بر این عقیده است که این یک راه غلط است که سیاستمداران غربی از گروهی حمایت کنند که هیچ پشتیبانی در ایران ندارد.
وی حمایت از گروهک تروریستی منافقین را حماقت محض دانست و تاکید کرد که من به همه حامیان این گروه فورا مشاوره می دهم که به تاریخچه این سازمان بپردازند.

م
کد مطلب: 405069
مرجع : تسنیم