تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹
 

افشای ایمیل محرمانه آمریکا به لبنان برای دوری از سوریه

Share/Save/Bookmark
افشای ایمیل محرمانه آمریکا به لبنان برای دوری از سوریه
 
یک روزنامه لبنانی محتوای ایمیلی محرمانه را که از سفارت این کشور در واشنگتن به لبنان فرستاده شده، فاش کرد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:در حالی که فقط چند روز به برگزاری نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت مانده و اختلاف‌نظرها بر سر دعوت یا عدم دعوت سوریه برای مشارکت در این نشست میان طرف‌های لبنانی ادامه دارد، روزنامه «الاخبار» از تحرکات آمریکا برای جلوگیری از دعوت دمشق خبر داد.
این روزنامه به ایمیلی محرمانه که از سفارت لبنان در آمریکا به بیروت فرستاده شده، دست یافته است که در آن موضع مخالف واشنگتن با دعوت از سوریه برای شرکت در نشست بیروت تشریح شده است. بر اساس این گزارش، آمریکا تهدید کرده در صورتی که لبنان در بازسازی سوریه شرکت کند، واشنگتن (لبنان) را تحریم می‌کند.
الاخبار افزود، آمریکا مخالفت با  حضور سوریه را چندین بار ابلاغ کرده؛ (به عنوان مثال) سفارت آمریکا در بیروت این پیام را مستقیما به کاخ «بسترس» (کاخ وزارت خارجه لبنان) منتقل کرده یا اینکه وزارت خارجه آمریکا این موضوع را به اطلاع سفارت لبنان در واشنگتن رسانده است.
عنوان ایمیل محرمانه ارسال شده از سفارت لبنان «رصد مواضع احتمال دعوت از سوریه برای مشارکت در نشست بیروت» است و در آن آمده «دفتر لبنان در وزارت خارجه آمریکا پس از مراجعه کارمندش به وزارتخانه (وزارت خارجه آمریکا) به تبع سوال ما، ایمیلی با این شرح برای ما فرستاد: لبنان و تمامی کشورهای عضو اتحادیه عرب را به عدم دعوت از سوریه ترغیب می‌کنیم همانگونه که از لبنان می‌خواهیم هیچ گامی در راستای تأمین منابع مالی نظام سوریه مثلا بازسازی این کشور برندارد؛ هر حمایت مالی از اسد (بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه) یا حامیان او مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرد».
الاخبار در ادامه گزارش خود نوشت، یک منبع مسئول در وزارت خارجه لبنان اعلام کرد علت عدم دعوت از سوریه در نتیجه تصمیم آمریکا نیست، این مسأله‌ای عربی است و آمریکا ارتباطی با آن ندارد. این مقام مسئول افزود: دیدگاه واشنگتن برای ما الزام‌آور نیست و ما از تیم دیپلماتیک خود در واشنگتن نخواسته‌ایم که درباره موضع آمریکایی‌ها پیرامون این موضوع سوالی کند و ایمیل مذکور ممکن است اشتباه تنظیم شده باشد.
عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال 2011 و همزمان با آغاز ناآرامی‌های این کشور و فشار قطر، عربستان، امارات، و بحرین، به حالت تعلیق در آمد اما اکنون پس از فروکش کردن بحران پس از هفت سال امارات و بحرین سفارت‌های خود را در دمشق بازگشایی کرده‌اند.
نشست اقتصادی اتحادیه عرب که روزهای 19 و 20 ژانویه (29 و 30 دی) در بیروت برگزار می‌شود، عاملی مهم در تقویت روابط سیاسی و اقتصادی میان لبنان و کشورهای عربی به شمار می‌رود.

م
کد مطلب: 405109
مرجع : فارس