تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۱
 

اذعان تلویحی دولت آمریکا به نقش تاثیرگذار ایران در بازار جهانی نفت

Share/Save/Bookmark
اذعان تلویحی دولت آمریکا به نقش تاثیرگذار ایران در بازار جهانی نفت
 
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با بیان این که وقتی نفت به اندازه کافی به بازار عرضه شود موقعیت بهتری برای تسریع به صفر رساندن صادرات نفت ایران وجود دارد به طور تلویحی به نقش مهم ایران در بازار نفت اذعان کرد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: به گزارش سی ان بی سی ، دولت ترامپ همچنان برای اجازه دادن به ایران برای صادرات نفت مردد است و احتمالا عامل دیگری برای کاهش قیمت نفت در سال آینده ایجاد می کند .
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با قطعیت در مورد سخت تر شدن تحریم ها بر صادرات نفت جمهوری اسلامی اظهارنظر نکرد، در عوض احتمال تمدید معافیت هایی را که به بزرگترین مشتریان نفت ایران برای واردات نفت خام داده بود باقی گذاشت .
تصمیم دولت آمریکا در ماه نوامبر برای اعطای معافیت به هشت کشور مثل چین و هند بازار را شوکه کرد و باعث سقوط سه ماهه قیمت نفت خام شد .
دونالد ترامپ در ماه مه از معاهده اتمی برجام بیرون رفت و صنعت انرژی ایران را تحریم کرد .
هوک گفت:« ما به دنبال اعطای هیچ معافیت یا استثنایی برای واردات نفت ایران نیستیم» .
ولی وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا معافیت ها را تمدید می‌کند گفت نمی تواند به این سوال پاسخ دهد .
وی گفت:« فقط می توانم بگویم وقتی نفت به اندازه کافی به بازار عرضه شده است، پس موقعیت بهتری برای تسریع به صفر رساندن صادرات نفت ایران داریم ».
اظهارات هوک نشان می‌دهد که تصمیم این دولت تا حدی بستگی به قیمت نفت در پایان مهلت این معافیت های 6 ماهه در ابتدای ماه مه دارد .
مایکل کوهن، رئیس تحقیق بازار های انرژی در بارکلی گفت:« به نظر من دولت آمریکا چیزی را که ما مدت‌هاست گفته ایم، واضح بیان کرد و آن هم ارتباط قیمت نفت با اجرای تحریم هاست .
کوهن قبلا نوشته بود که قیمت زیر 60 دلار در هر بشکه برای نفت باعث تشویق دولت ترامپ به سخت‌تر کردن تحریم‌ها و فشار بر خریداران برای قطع واردات از ایران است. از طرف دیگر، افزایش قیمت به بالای 80 دلار دولت را مجبور میکند اجازه صادرات مقادیر قابل توجهی از نفت ایران را به بازار بدهد .
هوک تأکید کرد ترامپ گفته :«دولت با معافیت‌ها موافقت کرد تا جلوی کمبود نفت را بگیرد. چون کمبود نفت قیمت را بالا می برد. در واقع قول وزارت امور خارجه برای به صفر رساندن صادرات ایران نقش مهمی در بالا بردن قیمت نفت در سال گذشته داشت ».
عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک عقیده دارند بازار نفت در حال حاضر اشباع شده است چون واشنگتن متحدانش را در جریان معافیت ها قرار نمی‌دهد .
هر چند برخی عقیده دارند ارتباط بین قیمت نفت و معافیت از تحریم ها مبهم است .
دلیل اصلی اعطای معافیت توسط ترامپ این است که قادر نبود با مشتریان بزرگ نفت ایران به توافق برسد تا از ایران نفت نخرند در این صورت آمریکا مجبور میشد شرکتهای نفتی چین و هند را تحریم کند .
آموس هاچستین که در زمان اوباما مسئول تحریم های ایران بود گفت:« 100 درصد در ماه مه معافیت ها ادامه خواهد یافت چون اگر معافیتی ندهیم و واردات نفت ایران صورت گیرد، آن وقت باید تحریمشان کنیم و ما احتمالاً این را نمی خواهیم» .
هوک تأکید کرد این 8 کشور معافیت گرفتند چون خرید نفت از ایران را کاهش داده بودند ولی به نظر هاچشتین این معافیت ها ی قابل توجه در واقع خرید نفت این کشور ها را افزایش داده است .
هوک گفت در دولت اوباما 20 معافیت داده شد در حالی که دولت ترامپ فقط 8 معافیت صادر کرده است . بسیاری از کشورهایی که در زمان اوباما معاف شدند مثل کشورهای عضو اتحادیه اروپا، فورا واردات خود را از ایران صفر کردند .
هاچشتین گفت مسئله در اینجا تعداد معافیت‌ها نیست تعداد کشورهایی است که همچنان واردات دارند .
چین، هند، ترکیه و کره جنوبی از زمان اجرای تحریم ها نفت ایران را خریده اند .
چین 576 هزار بشکه نفت در دسامبر از ایران وارد کرده و کره‌جنوبی در همین ماه با 300 هزار بشکه واردات نفت خود از ایران را آغاز می‌کند .
ژاپن هم قصد دارد در ماه جاری از ایران نفت بخرند .
صادرات نفت ایران از حدود 2.5 میلیون بشکه قبل از زمان تحریم ها به کمتر از یک میلیون بشکه سقوط کرده است

م
کد مطلب: 405118
مرجع : تسنیم