تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۱
 

روایت نیویورک‌تایمز از مخالفت عراق با درخواست آمریکا برای توقف واردات انرژی از ایران

Share/Save/Bookmark
روایت نیویورک‌تایمز از مخالفت عراق با درخواست آمریکا برای توقف واردات انرژی از ایران
 
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از مخالفت دولت عراق با درخواست آمریکا برای متوقف کردن خرید حامل‌های انرژی از ایران خبر داده و از گاز تولیدی ایران به عنوان "حیاتی ترین محصول انرژی وارداتی" عراق یاد کرد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: نیویورک تایمز روز دوشنبه در گزارشی نوشت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با افزایش فشار بر عراق از بغداد خواسته است تا خرید حامل های انرژی از ایران را متوقف کند.
این گزارش در ادامه تاکید کرد که رهبران عراقی این درخواست واشنگتن را رد کرده‌اند و به فکر منافع کشور خودشان هستند، چرا که متوجه این واقعیت هستند که کمبود انرژی و قطع برق می تواند زمینه اعتراضات مردمی و بی ثباتی سیاسی را در کشورشان فراهم کند.
بر اساس این گزارش، مخالفت عراق با درخواست آمریکا باعث ضربه خوردن به دیپلماسی واشنگتن در قبال بغداد شده و ضمنا هدف ترامپ برای وادار کردن تمامی کشورها به پیروی از تحریم‌های ضدایرانی را متزلزل کرده است.
این گزارش به دیدار هفته گذشته میان عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران و سخنان نخست وزیر عراق پس از این دیدار اشاره می کند که گفته بود: «مردم عراق از تحریم رنج برده اند و در مورد آسیب هایی که به خاطر اقدامات آن ها (آمریکا) به مردم وارد می شود، آگاهی دارند.»
عبدالمهدی تاکید کرده بود: «عراق جزئی از رژیم تحریم ها علیه ایران و هیچ ملت دیگری نخواهد بود.»
طبق این گزارش، پس از هجوم نظامی آمریکا به عراق در سال 2003، صنعت تولید و شبکه سراسری برق در عراق با مشکلات جدی روبرو شد و خاموشی در شهرهای بزرگ، به ویژه در فصل تابستان، به امری عادی تبدیل شد.
نیویورک تایمز در ادامه از گاز طبیعی ایران به عنوان "تنها و حیاتی ترین انرژی وارداتی عراق" نام برده و به درخواست نامعقول آمریکا برای توقف واردات گاز از ایران اشاره می کند، چرا که طبق تفسیر واشنگتن، گاز هم جزو اقلام تحریمی است.

با این که دونالد ترامپ به رهبران عراق تا ماه مارس میلادی فرصت داده است تا خرید برق از ایران را متوقف کنند، مقامات دولت بغداد تاکید کرده‌اند که هیچ جایگزین ساده‌ای برای گاز یا برق وارداتی از ایران وجود ندارد، چرا که بازسازی زیرساخت‌های انرژی عراق دست کم به سه سال زمان نیاز دارد. 

م
کد مطلب: 405521
مرجع : تسنیم