تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۷
 

ادعای کُردهای سوریه درباره توافق با بغداد برای بازگشت آوارگان عراقی

Share/Save/Bookmark
ادعای کُردهای سوریه درباره توافق با بغداد برای بازگشت آوارگان عراقی
 
کُردهای حاضر در سوریه اعلام کردند که با طرف عراقی به توافق رسیده‌اند و قرار است 31 هزار آواره عراقی که در اردوگاه‌های شمال شرق سوریه حضور دارند، به کشور خود بازگردانده شوند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: کُردهای سوریه اعلام کردند که با یک هیئت از دولت عراق مسئله بازگشت آوارگان عراقی را بررسی کردند.
«محمود کرو» مسئول اردوگاههای آوارگان در شمال شرق سوریه به «فرانس 24» اعلام کرد که با طرف عراقی بر سر بازگشت آوارگان عراقی حاضر در سوریه به خاک این کشور به توافق رسیده‌اند.
کرو با بیان اینکه تعداد آوارگان عراقی 31 هزار نفر است، تصریح کرد که این افراد در حال حاضر در اردوگاههای شمال شرق سوریه حضور دارند.
این در حالی است که یک مسئول عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت که آوارگان عراقی حاضر در سوریه به یک اردوگاه مخصوص منتقل خواهد شد و در میان آنان، شماری از خانواده‌های عناصر داعش حضور دارند.
کرو با بیان اینکه کُردها ثبت نام آوارگان عراقی را آغاز کردند، اعلام کرد که«تا کنون چهار هزار نفر ثبت نام کرده‌اند... منتظریم که دولت عراق مرزها را باز کند».
فرانس 24 در ادامه گزارش داد که در میان این چهر هزار نفر، عناصر عراقی داعش که شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» آنان را بازداشت کرده‌اند، حضور ندارند.
در اردوگاههای تحت کنترل کُردها در شمال شرق سوریه هزاران خانواده عراقی حضور دارند که از مناطق تحت اشغال داعش فرار کرده بودند؛ هر چند در میان این افراد، خانواده‌های عناصر داعش نیز حضور دارند.
کرو در ادامه گفت که بسیاری از شهروندان عراقی، شناسنامه یا مدرک شناسایی ندارند و از دولت عراق خواست که در راستای بازگردان آنان تلاش کند.
وی همچنین از بغداد خواست کسانی را که متهم به پیوستن به داعش در خاک عراق هستند، محاکمه کنند.
«علی عباس» که مسئول پیگیری پرونده آوارگان عراقی در سوریه است، گفت که «همه مقدمات برای پذیرش این خانواده‌ها فراهم بوده» و اردوگاهی برای آنان در «سنجار» واقع در شمال غرب عراق تدارک دیده شده است که تا دو ماه دیگر تکمیل خواهد شد.
عباس می‌گوید که مسئولان عراق در حال برسی مسائل امنیتی هستند؛ زیرا برخی از این خانواده‌ها جزء داعش هستند و این مسئله محرز است.
وی با بیان اینکه «آسان نیست که خانواده‌های داعش را رها کرد تا وارد جامعه شوند، تصریح کرد که تعهدهای حقوقی بر آنان و بستگانش مترتب می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه افراد تحت آموزش برنامه‌های مذهبی و فرهنگی قرار خواهند گرفت، در پایان تأکید کرد که این افراد شست‌وشوی مغزی شده‌اند و بازپروری آنان چند سال به طول خواهد انجامید.

م
کد مطلب: 406281
مرجع : فارس