تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۵
 

چرا اروپا در مقابل اقدام ترامپ علیه سپاه سکوت کرده است؟

Share/Save/Bookmark
چرا اروپا در مقابل اقدام ترامپ علیه سپاه سکوت کرده است؟
 
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت با توجه به پایبندی اتحادیه اروپا به برجام، انتظار می‌رفت که مقامات این کشورها به اقدام اخیر واشنگتن علیه سپاه واکنش نشان دهند اما سکوت پیشه کردند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به اقدام تحریک‌آمیز اخیر واشنگتن در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمانهای تروریستی خارجی اشاره کرد و نوشت علیرغم آنکه این اقدام واکنش‌های زیادی به همراه داشته است اما کشورهای اروپایی سکوت پیشه کردند.
این گزارش توضیح داد که اکثر واکنش‌ها به این اقدام آمریکا در واقع به روشن شدن داستان اهمیت ژئوپولتیکی ایران در دوران ناآرامی منطقه کمک کرد.
واشنگتن‌پست در بخش بعدی گزارش به سکوت اروپا در مقابل این اقدام واشنگتن علیه سپاه اشاره کرد و نوشت، انتظار می‌رفت با توجه به پایبندی کشورهای اروپایی به برجام، مقامات این قاره در خصوص این اقدام واشنگتن در تروریست‌ خواندن سپاه به صورت محتاطانه‌ای نارضایتی خود را ابراز می‌کردند که تا این لحظه چنین واکنش‌هایی از سوی آنها مشاهده نشده است.
نویسنده این گزارش سپس در تأیید این گفته خود، به گفت‌وگوی اخیر رؤسای جمهور ایران و فرانسه اشاره کرد و نوشت، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران برای ابراز نارضایتی خود در خصوص این مسئله، با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تماس برقرار کرد و این اقدام آمریکا را «بسیار تحریک‌آمیز، خطرناک و اقدامی بی‌سابقه در روابط بین‌الملل» توصیف کرد.
با اینحال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که ماکرون واکنش چندان زیادی به اظهارات روحانی از خود نشان نداد و تنها خواستار آزادی «نسرین ستوده» شد.
طبق این گزارش، از طرف دیگر، «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان فردی دیده می شود که رابطه سازنده‌ای با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، دارد نیز تاکنون سکوت پیشه کرده است. با اینحال طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، رویکرد بریتانیا ظاهراً ادامه تعامل محتاطانه با تهران بوده است.
یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس به واشنگتن‌پست گفت:‌«ما تا زمانیکه ایران به اجرای کامل برجام ادامه دهد، همچنان به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد می‌مانیم. این توافق برای امنیت ملی ما و همچنین منطقه حائز اهمیت است و برای تلاش‌های بین‌المللی به منظور متوقف کردن اشاعه هسته‌ای مهم است اما روشن است که این تعهد ما را از رسیدگی به فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران ‌منع نمی‌کند».
این گزارش در پایان در تحلیل سکوت اروپا در قبال این اقدام آمریکا نوشت که احتمالاً سکوت کشورهای اروپایی در قبال این اقدام واشنگتن نمایانگر رضایت ضمنی آنها از این اقدام است و یا احتمال می‌رود که آنها در حال مشورت برای ارائه یک واکنش هماهنگ هستند و یا شاید به این پی برده‌اند که بازی هوشمندانه این است که درب گفت‌وگو با هر دو کشور آمریکا و ایران را باز نگه دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه برای تحقق چنین امری این است که خود را داخل این موضوع نکنند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، 19 فروردین ماه در یک اقدام بی‌سابقه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد؛ این اولین باری است که نهاد رسمی یک کشور در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی قرار می‌گیرد.
کنگره آمریکا به مدت یک هفته برای مخالفت با این تصمیم ترامپ زمان داشت که دو روز پیش با به پایان رسیدن این مهلت، آمریکا به طور رسمی نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست  سازمان‌های تروریستی خارجی گنجانید.
متعاقب تصمیم دولت آمریکا، شورای عالی امنیت ملی ایران نیز فرماندهی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) و نیروهای وابسته به آن را تروریستی اعلام کرد.

م
کد مطلب: 406332
مرجع : فارس