تاریخ انتشار : شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۱
 

محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه

Share/Save/Bookmark
محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه
 
محورهای بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه (18/02/1398)
1. ترویج و تحقق معارف اسلام در جامعه، وظیفه­ی حوزه­ها و علمای دین
1/1. علما در مقام ورثه‌ی انبیا باید برای عملی شدن توحید و اقامه‌ی قسط، مجاهدت کنند.
2/1. وظیفه حوزه­های علمیه در شناساندن معارف دینی به مردم و محقق کردن معارف دینی در متن زندگی مردم.
- همراهی حوزه با امام ره برای تشکیل نظام اسلامی، دقیقاً جزو وظایف ذاتی و هویتی حوزه بود.
3/1. بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت، جامعه­ و تمدنِ حقیقی اسلامی به وجود آید که حوزه‌ها در این روند مسئولیت­ سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای اداء آن­ها برنامه‌ریزی و تلاش کنند.
4/1. طلاب و روحانیون باید با افزایش معرفت جامعه، گفتمان­های انقلابی را تقویت کنند.
2. حوزه­های علمیه، بایدها و نبایدها
1/2. حوزه، مرکزِ پرورش عالمان دینی است که با تسلط بر معارف اسلامی برای تحقق اسلام وارد میدان عمل شوند. بنابراین همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها و کارهای حوزه باید در چارچوب این هویت و شاکله‌ی اصلی انجام شود.
2/2. جهت دادن به نحوه‌ی استفاده از علوم طبیعی در جامعه از دیگر وظایف حوزه‌ها است.
3/2. اجتهاد، روش نظام‌مندِ درک و استنباط معارف از منابع نقلی و عقلی است و عالم دین باید بداند معارف و حقایق دینی را چگونه از منابع به دست آورد.
4/2. پرورش قوه‌ی اجتهاد، نیازمندِ کار و تمرین فراوان است و اگر این مِتُد درست آموخته شود، ارزش­های اخلاقی نیز درست استنباط می­شود.
5/2. اختلاف‌نظر در حوزه‌ها در «مسائل عملی، جهت‌گیری‌های فکری و مسائل سیاسی» اشکالی ندارد؛ اما مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنّج منجر نشود.
6/2. تمرکز اصلی باید بر اجرایی و عملی شدن برنامه جامع حوزه‌ی علمیه قرار گیرد.
3. وظایف طلاب، اساتید و مدیران حوزه
1/3. طلبه‌های جوان باید ادب را نسبت به بزرگان حوزه و مراجع تقلید حفظ کنند؛ و بزرگان حوزه هم باید حلم و تحمّل را نسبت به جوان­ها در نظر داشته باشند.
2/3. طلاب، «منشور روحانیت» امام خمینی رحمه‌الله را مکرّر بخوانند.
3/3. تأسیس بانک اطلاعات ظرفیت­ها و خلاقیت­های طلاب جوان جهت استفاده از این ظرفیت­ها، پیشنهاد خوبی است.
4/3. فقه، استخوان‌بندی و ستون فقرات زندگی اجتماعی و سیاسی است و تخصص‌گرایی در این زمینه، نتایج خوبی خواهد داشت؛ اما نواقصی نیز دارد که باید با ایجاد برخی از علوم بین‌رشته‌ای و مانند آن­ها جبران شود.
5/3. حضور چند ده هزار طلبه‌ی فاضل خواهر در خانواده‌ها و در میان زنان جامعه بسیار مغتنم است، ضمن آنکه باید از ظرفیت این طلاب در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود.

 
کد مطلب: 406839