تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۷
 
در سی و نهمین نشست انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا مطرح شد

سیر تاریخی گام اول /رسالت های بیانیه گام دوم انقلاب

Share/Save/Bookmark
سیر تاریخی گام اول /رسالت های بیانیه گام دوم انقلاب
 
بیانیه گام دوم به جوانان گزارش میدهد که نسل های گذشته با کمی امکانات و فراوانی دشمنان توانسته است گام اول را بردارد و جوانان می بایست با استفاده از تجارب گذشتگان که یک عقلانیت انباشته ایجاد کرده است و با ظرفیتها و عناصر قدرتی که در اختیار دارد برای برداشتن گام های بعدی بهره گیرد
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: به همت ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی سی و نهمین نشست انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا  با موضوع بررسی و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب ، دهم خرداد ماه و همزمان با روز قدس در سمنان برگزار شد 
حجت الاسلام اشکوری استاد حوزه و دانشگاه  در این نشست  اظهار داشت: برای فهم بیانیه گام دوم  باید درک روشنی از گام اول داشته باشیم و تا  جامعه  فهم درستی از گام اول نداشته باشد گام دوم قابل فهم نخواهد بود و برای تبیین گام اول نیازمند تعریف تمدن هستیم
وی در خصوص تعریف تمدن  اظهار داشت : تمدن دارای معانی متنوعی است اما تعریفی  که به راحتی برای عموم مردم قابل درک است عبارت است از : حضور یک تفکر و ایده در تمامی ساحتهای زندگی بشر و ایجاد ساختارهای متناسب با ان تفکر

حجت الاسلام اشکوری  در ادامه به سیر تاریخی شکل گیری گام اول انقلاب پرداخت و  اظهار داشت : بعد از رحلت رسول اکرم دو قرائت از اسلام در حوزه های مختلف مطرح شد ،قرائت اول که بیشتر، اهل سنت طرفدار آن هستند نظریه عمل گرایی است در این نظریه ، عمل بر ساختار و تئوری مقدم است، یعنی اول عملی صورت می پذیرد سپس تلاش میگردد برای  توجیه آن عمل نظریه ای تولید شود .
وی  ادامه داد "فلسفه سیاسی تئوری محور" دومین  ِشق از دو قرائتی است که بعد از رحلت پیامبر در جامعه اسلامی شکل گرفت در این نظریه ،که نظریه محوریِ جریان شیعی است ، اول ایده و تفکری در جامعه تبلیع میشود و سپس ساختار متناسب با تئوری  ساخته میشود  و بعد از این دو مرحله وارد مرحله اقدام و عمل میشود
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:  وقتی که یک تمدن بخواهد شکل گیری کند مراحلی دارد و  نیاز به دو بخش نرم افزار و سخت افزار دارد که سخت افزار همان ساختارها و ابزارها است و نرم افزار "ایده و تفکر محوری" می باشد
وی ادامه داد به طور خلاصه ،1-ارائه نظریه 2-تببین و تبلیغ آن در جامعه و 3-کسب قدرت، سه مولفه برای گام اول تمدن سازی  است
وی ادامه داد در گام اول سه دوره طی شده  است که این سه دوره از طریق تطوّر ارتباط مردم با مرجعیت شیعه (اعم از امامام معصوم و مراجع عامه) تقسیم بندی میشود این سه دوره هر کدام اسمی و زمانی و خصوصیات خاص خود را دارد
دوره اول : از این دوره  که با عنوان "رابطه علمی" یاد میشود هزار سال به طول انجامیده است از صدر اسلام تا دوران صفویه،  در این دوره مردمی که در مناطق اسلامی زندگی  میکردند قریب به اتفاق اهل سنت بودند و  هیچ درکی از مفهوم امامت که مهمترین پارادایم تئوری شیعه است نداشتند،  حکومت  دست اهل سنت بود و بر شیعیان هم بسیار سخت میگرفتند و  با کسی که  میخواست  تئوری شیعه را  مطرح کند برخورد میکردند  در این دوران بعضی وقتها که فرصتی به وجود می امد  امامان معصوم و مراجع در لفافه مبانی امامت را مطرح میکردند اما قریب به اتفاق مسلمانان با مفهوم امامت نا اشنا بودند
استاد حوزه و دانشگاه در خصوص دوره دوم اظهار داشت : دوره اول  ده قرن  و تا زمانیکه  اسماعیل صفوی موفق میشود دولت صفویه را  شکل دهی کند طول میکشد  در دوره صفویه محقق کرکی و پدر شیخ بهایی که به دعوت شاه اسماعیل به ایران امده بودند شروع به ساخت حوزه های علمیه شیعی  میکنند و شخصیت هایی مثل شیخ بهایی ،ملاصدرا میرفندرسکی و بقیه در این حوزه ها  پا به عرصه میگذارند
به مرور زمان  ،مردم ایران با مفهوم امامت اشنا میشوند و  بعد از 50 سال در دوره شاه عباس صفوی دوم  جامعه ایران شیعه میشود و رابطه مردم با مراجع از رابطه علمی به رابطه "مُقلَدی و مقلِدی " ارتقا پیدا میکند  و مردم معارف دینی خود را که پیش از ان از علمای اهل سنت فرا میگرفتند از علمای شیعه می آموزند
این رابطه  مُقلَدی و مقلِدی دو دوره دارد :
1-"مرجعیت پراکنده" : هر شهری برای خود یک مرجع دارد و دلیل ان این است که جریان اخباری گری  بر حوزه های علمیه شیعه تسلط دارد این وضعیت تا دوره زندیه و اوایل دوره قاجار سیطره دارد
2- "مرجعیت عامه" : در زمان زندیه با فعالیتهای مرحوم بهبهانی "جریان اصولی" بر حوزه های علمیه حاکم میشود و فرهنگ "تقلید از اعلم" در جامعه مطرح میشود وقتی این فرهنگ در جامعه جا می افتد  مردم دنبال پیدا کردن مرجع اعلم هستند  و "مرجعیت عامه" شکل میگیرد
با پیدایش مرجعیت عامه در داخل ایران دو قدرت  و دو قطب شکل میگرید 1- قدرت مذهبی  که دست مرجعیت شیعه است و قدرت سیاسی که در دست دولت  قاجار است

حجت الاسلام اشکوری در ادامه به تبیین  دوره  سوم تطور ارتباط مردم با مراجع  پرداخت و اظهار داشت: با شکل گیری مرجعیت عامه دوره  سوم که  دوره "رابطه ولایی"  است اغاز میشود و مردم به مرجع تقلید شان  به عنوان نایب امام زمان نگاه میکنند در این دوره  که مرجعیت حائز قدرت شده است به سراغ اعمال ولایت میرود  و این اعمال ولایت سه دوره دارد :
1-اعمال ولایت در حوزه "اجرای احکام" : در  جنگ های ایران و روس سه مرجع که مرجعیت عامه داشتند اعلام جهاد میکنند  مرحوم کاشف الغطاء ، مرحوم نراقی و مرحوم سید مجاهد 
2-  اعمال ولایت در حوزه  "جعل احکام" : از زمان ناصر الدین شاه شروع میشود که دوره نهضت تنباکو است در این دوره مراجع  علاوه بر  اجرای احکام  به  جعل حکم نیز رو می اورند  میرازی شیرازی به عنوان نایب امام زمان  مصرف تنباکو را حرام  اعلام میکند  
3-  اعمال ولایت در حوزه "ساختار سازی" : در این دوره که  از اواخر دوره ناصر الدین شاه شروع  میشود مرجعیت شیعه در پی یکی کردن قدرت مذهبی با قدرت سیاسی  است فعالیت ها ی  شهید شیخ  فضل الله  نوری در مطرح کردن  "مشروطه مشروعه" و  فعالیتهای اخوند خراسانی یا میرزای نائینی سید کاظمی یزدی  در این راستا است که متاسفانه به دلیل خیانت روشنفکری غربی و دلایل دیگر ، مراجع موفق به ساختار سازی در ان دوره نمیشوند
 
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت این دوره  تا زمان امام رحمه الله که موفق به ساختار سازی میشود ادامه پیدا میکند و  در زمان امام رحمه برای اولین بار ساختار سیاسی با تئوری دینی یکی میشود و یک نظام ولایی  شکل میگیرد و در حقیقت بعد از 1400 سال تلاش و زحمت ، گام اول برداشته میشود و عناصری از قدرت ؛ در اختیار حکومت شیعی قرار میگیرد که با تکیه بر آن بتواند گامهای بعدی را بردارد
حجت الاسلام اشکوری در خاتمه  تاکید کرد جامعه ما هنوز درک روشنی از گام اول ندارد و یکی از رسالتهای بیانیه گام  دوم این است که به جامعه شیعی بفهماند که از کجا به کجا رسیده است
بیانیه گام دوم به جوانان گزارش میدهد که نسل های گذشته با کمی امکانات و فراوانی دشمنان توانسته است گام اول را بردارد و  جوانان می بایست با استفاده از تجارب گذشتگان که یک عقلانیت انباشته ایجاد کرده است و با ظرفیتها و عناصر قدرتی که در اختیار دارد برای برداشتن  گام های بعدی بهره گیرد
 
 
کد مطلب: 407137