تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۵
 

محورهای بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار معلمان و فرهنگیان

Share/Save/Bookmark
محورهای بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار معلمان و فرهنگیان
 
رهبرمعظم انقلاب فرمودند: برای تحوّل آموزش و پرورش روحیه انقلابی لازم است. روحیه انقلابی یعنی ترس و محافظه‌کاری نداشته باشید؛ وقتی تشخیص دادید، اقدام کنید؛ پیش بروید و به توقّف راضی نشوید؛ کارها را تزیینی انجام ندهید.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محورهای بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار معلمان و فرهنگیان (11/02/1398)
1. تعلیم و تربیت، مهم­ترین موضوعِ تمدّنی
1/1. این جلسه راجع به مهم­ترین موضوعِ تمدّنیِ ما، یعنی تعلیم و تربیت است.
2/1. اگر نیروی انسانیِ شایسته نباشد، تمدّنی به وجود نخواهد آمد. در کشوری که سرمایه‌ی انسانی درست و حسابی ندارد، منابع مادی نیز در اختیار دست­های خائن به بشریّت قرار می­گیرد.
3/1. شهید مطهّری به معنای واقعی کلمه یک معلّم دلسوز بود که خوب فکر، بیان و دنبال می­کرد و با وجود همه‌ی محدودیّت­های آن دوره، دلسوزانه دنبالِ رسوخ اندیشه‌های عمیق اسلامیِ خود در ذهن جوان­ها بود و در این راه شهید شد؛ شهادتی که امضای قطعی حقّ متعال پای کارنامه‌ی او بود.
2. بنای تمدّن بر فرهنگ جامعه؛ نشان­دهنده­ی اهمیّت سند تهاجم فکری و فرهنگی غرب (سند 2030)
1/2. هویّت انسان به فرهنگ، دانش و سبک زندگی است. تمدّن، متّکی به فرهنگ است؛ اگر فرهنگ قوی و غنی وجود نداشته باشد، تمدّن به معنای مصطلح و رایجِ خودش به وجود نمی‌آید. این­جا است که اهمّیّت سند ۲۰۳۰ معلوم می­شود.
2/2. فرهنگ، مجموعه‌ی عناصر سازنده‌ی فکر و عمل انسان است که به نوبه‌ی خود، متّکی به فکر، اندیشه و جهان‌بینی و نوع تلقّی انسان و مجموعه‌ی انسانی از جهان، عالَمِ وجود و مانند این­هاست.
3/2. هویّت‌سازی فرهنگی برای انسان­ها در جامعه خیلی مهم است و جان کلام در سند ۲۰۳۰ این است که نظام آموزشی باید سبک زندگی و فلسفه‌ی حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد.
4/2. سند ۲۰۳۰ یعنی اینکه معلمان ما در کلاس درس­شان برای غرب سرباز درست کنند و دلیل اصرار غرب روی این سند همین است.
3. ضرورت تلاش ملت و نظام برای رساندن آموزش و پرورش به سطح مناسب و شایسته
1/3. جامعه­ی فرهنگیان در این چهل سالِ دوران انقلاب کارهای بزرگی انجام دادند. دانشمندان برتر در علوم مختلف و جوانان نسل سوّم و چهارم انقلاب که امام و دوران دفاع مقدّس را ندیده، لیکن امروز محکم و استوار در مقابل دشمن می‌ایستند، در همین آموزش و پرورش تربیت شده­اند.
2/3. گرایش جوانان به قرآن، ذکر، دعای ندبه با توسل و تضرع، اردوهای جهادی، پیاده‌روی کربلا، شهادت­طلبی و ... در دنیایِ مفاسد گوناگون اخلاقی، ماهواره و اینترنت، مظاهر و نشانه‌های حقیقی دین‌داری در جامعه است.
3/3. ان‌شاء‌الله این ملّت و نظام با تلاش خود، آموزش و پرورشش را به سطح مناسب و شایسته خواهد رسانید.
4. ضرورت اجرای سند تحوّل، به عنوان ریل‌گذاری در مسیر تمدّن نوین اسلامی
1/4. آموزش و پرورش باید انسان­هایی دانا، توانا، خردورز، پارسا، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، مبتکر، شجاع و اهل اقدام تربیت کند که از تهدید دشمن نترسند و دچار خواب‌رفتگی و غفلت نشوند.
- تربیت یک چنین جوانانی، پایه‌ی اصلی ایرانِ سربلند فردا و پایه‌ی اصلی تمدّن نوین اسلامی است.
2/4. سند تحوّل، ریل‌گذاری در این مسیر است که می­تواند آموزش و پرورش را به سرمنزل مورد نظر برساند.
3/4. ابلاغ کردن سندِ تحول کافی نیست، باید کاری کنید که این سند محقّق بشود. جوری عمل کنید که بدنه‌ی آموزش و پرورش این سند را بخواند، بشناسد، بنیوشد و بفهمند که چه کاری بنا است انجام بگیرد.
5. روحیه انقلابی، نیاز اصلیِ حرکت صحیح در مسیر اجرای سند تحول آموزش و پرورش
1/5. برای تحوّل آموزش و پرورش روحیه انقلابی لازم است. روحیه انقلابی یعنی ترس و محافظه‌کاری نداشته باشید؛ وقتی تشخیص دادید، اقدام کنید؛ پیش بروید و به توقّف راضی نشوید؛ کارها را تزیینی انجام ندهید.
2/5. سند تحول، سند خوبی است؛ لیکن دنبال­گیری می­خواهد، روحیه‌ی انقلابی، نیاز اصلیِ این حرکت است.
3/5. این انقلاب بود که توانست کشور را از زیر سلطه و بار حکومتی که به وسیله‌ی بیگانگان در این کشور بر سرِ کار آمده بود و برای بیگانگان کار می­کرد، خارج کند و خداوند از کسانی که با قلم یا بیان­شان سعی در تضعیف روحیه‌ی انقلابی در بین مردم و جوان­های ما می­کنند نخواهد گذشت.
6. ضرورت تسریع در تدوین متون آموزشیِ منطبق با سند تحول آموزش و پرورش
1/6. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قلب آموزش و پرورش است، این قلب را گرامی دارید و حفظ کنید.
2/6. متون آموزشی‌ای که در این سازمان تولید می­شود، باید با شیوه‌نامه‌ی همین تحوّل منطبق باشد. این کار را دارند می­کنند منتها باید با سرعت و جدّیّت انجام بگیرد.
3/6. آن طور که به من گزارش کردند دوازده سال زمانْ معیّن شده! امروز «ساعت­ها» در پیشرفت جوامع نقش دارند، زمان کوتاه معیّن کنید و تلاش و جدّیّت را بیشتر کنید.
4/6. پیامهای انقلاب و معارف انقلاب باید در همه­ی این متون گنجانده بشود.
- گاهی ممکن است یک معلّم ریاضی یا فیزیک، سرِ کلاس یک کلمه بگوید که از یک ساعت سخنرانیِ این حقیر تأثیرش در آن دانش‌آموز بیشتر باشد.
7. لزوم بهره­مندی آموزش و پرورش از معلمان انقلابی
1/7. باید کمّیّت­ها و کیفیّت‌ها را در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی بالا برد. باید مدرسه و کلاس، از معلّمی بهره‌مند بشود که خود این معلّم به معنای واقعی کلمه معلّم دین و تقوا و پارسایی و انقلاب باشد.
2/7. نخبه‌پروری خیلی مهم است مدارس استعدادهای درخشان نبایست تضعیف بشود.
- جایگاه کشور در المپیادهای جهانی بایستی حفظ بشود.
3/7. مسئله‌ی نشاط و سرزنده بودن در محیط دانش‌آموزی با بزن و بکوب و رقّاصی تفاوت دارد. نشاط یعنی با ورزش و فوق‌برنامه‌های آموزنده و جذّاب سرزندگی جوان حفظ شود. «نشاط» این است که شما کاری کنید که این جوان، سرحال، سرزنده، باامید، باانگیزه، آماده‌ی به کار و پُرانرژی مشغول کار بشود و درس بخواند.
4/7. گاهی اوقات فشارهای درسی، ضدّ نشاط است؛ در بعضی از مدارس، به بهانه کنکور و المپیاد آن قدر روی این نوجوان و جوان فشار درسی می‌آورند که این جوان پژمرده و افسرده می­شود.
5/7. لازم است کارشناس‌های آموزش و پرورش بنشینند روی مسئله‌ی کنکور فکرِ صحیح، عمیق و عملی کنند و بعد هم مسئولان به دنبالش اقدام کنند تا این قضیّه حل شود.
6/7. معاونت پرورشی در ساختار اداری، در نیروی انسانی پُرانگیزه و انقلابی و در منابع مالی، نقص­هایی دارد که باید برطرف شود.
7/7. نوع رفتار با مسئله­ی درآمدهای مالی معلّمین باید جوری باشد که عزّت نفْسِ معلم مورد تعرّض قرار نگیرد.
نگذارید دانش‌آموزانِ مناطقِ سیل‌زده از لحاظ تحصیلی عقب بمانند.
8/7. مسئله‌ی مهارت‌آموزی را جدی بگیرید. دانش­آموز باید بتواند یافته‌های علمی را در عمل پیاده‌ کند و تحقّق بخشد. زنده شدن روح مهارت‌یابی در جوانان، برکات زیادی در آینده خواهد داشت.
8. ضرورت مقابله­ی همگانی با آرایش جنگی دشمن در مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی
1/8. امروز وسوسه‌ی دروغین معارضه علم و دین که قدرتمندان مادّی دنیا القاء می­نمایند با پیشرفت­های علمیِ جمهوری اسلامی باطل شده؛ ولی کشورهای تابعِ سیاست­های غربی، هم در دین و هم در علم عقب مانده‌اند.
2/8. امروز دشمنِ ما از همه‌ی اطراف مشغول برنامه‌ریزی، تهاجم اقتصادی و نفوذ اطّلاعاتی است. بویژه در فضای مجازی کار می­کنند تا از این طریق به کشور ضربه بزنند.
3/8. مسئولین کشور و آحاد توانا و آحاد مردم باید در مقابله­ی با این دشمن هر کاری که می­توانند انجام دهند. در هر بخش و رشته‌ای که می­توانند، بایستی خودشان را آماده کنند و با احساس مسئولیّت، وارد میدان شوند.
4/8. آرایش دشمن از لحاظ اقتصادی و سیاسی، آرایش جنگی است. فقط از لحاظ نظامی علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی­های ما جمع است.
5/8. دشمن در فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ ملّت ایران نیز در مقابل بایستی آرایش مناسب بگیرد و خودش را در همه‌ی بخش­های مختلف آماده کند.
6/8. یکی از اساسی­ترین کارها حفظ اتّحاد و وحدت کلمه است. آحاد ملّت مراقب باشند به خاطر اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه­های کوچک، در مقابل هم قرار نگیرند. بدانند که قدرت این ملّت در اتّحاد است.
- اتّحاد آحاد مردم، اتّحاد گروه­های اجتماعی گوناگون، اتّحاد اقوام مختلفی که در کشور زندگی می­کنند، اتّحاد مسئولین کشور با مردم، مردم با مسئولین کشور؛ این است که به این کشور اقتدار می­بخشد.
7/8. بدانید به توفیق الهی این توطئه‌هایی که دشمن دارد انجام می­دهد، با وجود تبلیغات وسیعی که برای پریشان کردن ذهن­ها و مخلوط کردن صحنه دارند، به ضرر خود او تمام خواهد شد.
8/8. جوان­های عزیز ما به توفیق الهی شکست آمریکا، به زانو در‌آمدن صهیونیسم و عظمت و عزّت نهایی ملّت ایران را مشاهده خواهند کرد.


م
کد مطلب: 407449