تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۴
 

محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان

Share/Save/Bookmark
محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان
 
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محورهای بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار دانشجویان (01/03/1398)
1. جوان انقلابی؛ حتماً مورد تأیید رهبری است:
1/1. جوان انقلابی حتماً مورد تأیید {رهبری} است. لیکن این مطلب به معنای تأیید یک کار خلاف یا غلط نیست که ممکن است از تعدادی جوان انقلابی سر بزند.
2/1. هر چند روحیه­ی جوانی، سرزندگی، نشاط و طلبکاری موجب پیشرفت و استفاده از فرصت­ها در کشور است. لیکن در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کرد. لحن انتقاد نباید تند باشد.
3/1. باید از افراط و تفریط در بیان و نفی قاطع یک مجموعه پرهیز نمود. در بیان انتقادها نباید نقطه‌ضعف به طرف مقابل داد و جوری حرف زد که بتوانند منتقِد را در مراجع قضائی محکوم کنند.
2. لزوم رعایت متانت و عقلانیت در مجموعه­های دانشجویی:
1/2. مجموعه­های دانشجویی را به رعایت متانت و عقلانیت، در کنار نشان دادن اقتدار روحی و معنوی توصیه‌ی مؤکد می­کنم.
2/2. در اجتماعات و مطالبه‌گری‌ها، سخن منطقی، تأثیرگذار خواهد بود و من ضمن تأیید این‌گونه حرکت­ها بر استمرار آن­ها تأکید دارم.
3. تأکید بر نهضت کتابخوانی و لزوم مطالعه‌ی مستمر:
1/3. مجدداً بر توصیه‌های قبلی درخصوص نهضت کتابخوانی و لزوم مطالعه‌ی مستمر تأکید می­نمایم.
2/3. متأسفانه این حرکت{کتابخوانی}، روال مطلوبی ندارد و مجموعه‌های دانشجویی و هیئت­های اندیشه‌ورزِ آن­ها باید نسبت به طراحی برنامه‌های مطالعاتی برای دانشجویان، اقدام کنند.
4. مشکلات «نظام پارلمانی»؛ بیش از «نظام ریاستی» است:
1/4. ایده «نظام پارلمانی» توسط یکی از دانشجویان مطرح شد؛ لیکن مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است.
2/4. مشکل در ساختار نیست؛ از کمبودها، کوتاهی و ناتوانی‌های کارگزارهاست.
5. ضرورت اجرای صحیح خصوصی‌سازی:
1/5. هر چند در زمینه‌ی خصوصی‌سازی خطاهای بزرگی انجام شد، اما اصل خصوصی‌سازی نیاز مبرم اقتصاد و کشور است و نباید جلوی آن گرفته شود، بلکه باید جلوی لغزش­ها و خطاها را در خصوصی­سازی گرفت.
6. عدم اجرای شرایط رهبری در مورد برجام:
1/6. در مورد نسبت دادن تصویب برجام به رهبری؛ شما خودتان چشم و هوش دارید.
2/6. در نامه‌ی بنده به مسئولان درباره‌ی برجام، شرایطی ذکر شده؛ البته اگر آن شرایط و خصوصیات اجرا و اعمال نشد، وظیفه رهبری این نیست که وسط بیاید و بگوید برجام نباید اجرا شود.
- به اعتقاد بنده، در زمینه‌های اجرایی نباید رهبری وارد میدان شود و کاری را اجرا کند یا جلوی آن را بگیرد، مگر در مواردی که به حرکت کلی انقلاب ارتباط پیدا می­کند.
7. ترسیم گذشته، حال و آینده‌ی انقلاب اسلامی در بیانیه‌ی گام دوم:
1/7. بیانیه‌ی گام دوم، ترسیمی کلی از گذشته، حال و آینده‌ی انقلاب اسلامی است که حاوی چهار مطلب اصلی و کلیدی است: 1) عظمت وقوع و ماندگاری انقلاب؛ 2) عظمت کارکردِ انقلاب اسلامی تا به امروز؛  3) عظمت چشم‌اندازی که انقلاب باید به آن برسد؛ 4) عظمت نقش نیروی جوان متعهد در مسیر پیشِ رو.
2/7. انقلاب در چهل سال گذشته در عرصه‌های گوناگون بشری و ملی از جمله سیاسی، اجتماعی، علمی، عدالت و آزادی، کارکرد برجسته و ممتازی داشته است و ما اکنون نیازمند یک حرکت عمومیِ منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفتِ محسوس و با محوریت جوان متعهد و حزب‌اللهی، به سمت چشم‌انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامی هستیم تا حضور تأثیرگذار جوانان، در نظام مدیریتی کشور تحول به وجود آورد.
3/7. ایجاد حرکتی عمومی برای رسیدن به چشم‌انداز روشن انقلاب بسیار حائز اهمیت است. لیکن باید دید که جوانان چگونه و در چه فرآیندی می­توانند به این حرکت عمومی ورود و در آن نقش‌آفرینی کنند؟
8. چهار عنصر ضروری جهت به ثمر نشستن هر حرکت عمومیِ منضبط، صحیح و عقلانی:
1/8. «شناخت واقعی از صحنه»: کسانی که محور و محرک این حرکت هستند، باید از عناصر موجود و درگیر در صحنه شناخت کافی داشته باشند و بدانند که «جمهوری اسلامی در چه وضعی است»، «فرصت­ها و تهدیدهایش چیست» و «دوستان و دشمنانشان چه کسانی هستند».
2/8. «داشتن جهت‌گیری مشخص، منطقی و قابل قبول»: جهت‌گیری حرکت عمومی ملت ایران به سمت تشکیل جامعه‌ی اسلامی و در نهایت تمدن پیشرفته‌ی اسلامی است.
3/8. «برخورداری از عامل یا عوامل امیدبخش»: وجود نقطه­ی روشن و امیدبخش، باعث پیشروی و استمرار هر حرکت عمومی است و حرکت عمومی ملت ایران به سمت تحقق اهداف و چشم‌انداز روشن کشور حائزِ نقاط امیدبخش زیادی می­باشد. از جمله: ظرفیت­های اثبات‌شده‌ی ملت ایران در شکل‌دهی و به سرانجام رساندن کارهای بزرگ (که در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ظهور کامل داشت)؛ وعده‌ی صادق و تخلف‌ناپذیر الهی درباره‌ی نصرت یاری‌کنندگان دین خدا؛ و فرسودگی و انحطاط تردیدناپذیر تمدن غربی که البته بروز ملموسِ آن، زمان‌بر خواهد بود.
4/8. «اتخاذ راهکارهای عملی برای هدایت این حرکت عمومی»: این امر به برنامه‌ریزی، هدایت، تمرکز، فعالیت لحظه‌به‌لحظه و پیگیری نیز نیاز دارد تا کاروان عظیم جامعه و بویژه جوانان را به پیش ببرد.
نکته: تبیین این عناصر چهارگانه در افکار عمومی، نیاز به ذهن فعال و زبان گویا دارد.
9. چگونگی ورود و نقش‌آفرینی جوانان در حرکت عظیم ملت ایران:
1/9. برنامه‌ریزی و ارائه‌ی راهکار برای هدایت حرکت عظیم ملت بر عهده‌ی جریان­ها و حلقه‌های میانی از جمله تشکل­های دانشجویی است که غالباً مجموعه‌های جوان، خوش‌فکر و فعال هستند و می­توانند نقش و شأنِ محور بودن برای حرکت عمومی جامعه را بر عهده بگیرند.
2/9. هرجا گروهی جوان با ذهن فعال و پویا شکل بگیرد، می­تواند با تأثیرگذاری در محیط اطراف و دیگر مجموعه‌ها در «عزم و حرکت و بینایی و پیشرفت حرکت عمومی ملت» مؤثر باشد.
10. ورود و محوریت جوانان در عرصه‌ی حرکت عمومی کشور با انجام 9 راهکار مهم:
1/10. تشکیل کارگروه‌های فرهنگی در سراسر کشور از جمله در مساجد: تعبیر آتش به اختیاری که قبلاً بیان شد، مربوط به این‌گونه مجموعه‌ها است.
2/10. «تشکیل گروه‌های سیاسی»: حزب‌بازی بی‌برکت است؛ اما تشکیل گروه‌های فعال سیاسی با هدف فهم کردن و تحلیل موضوع­ها و حوادث سیاسی و انتقال این تحلیل به دیگران، می­تواند تأثیری بسیار اساسی داشته باشد.
3/10. «تشکیل میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها»: جوانان منتظر حرکت رئیس دانشگاه یا مسئولان دیگر نباشند، خودشان با مطالعه‌ی خوب و با حضور افراد دارای ذهن فعال و زبان گویا این میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی را شکل دهند.
* در حال حاضر درصد زیادی از دانشجویان در تشکل­ها فعال نیستند، اما اگر این‌گونه فعالیت­ها انجام شود، درصد بیشتری از دانشجویان به تشکل­ها و فعالیت­های دانشجویی راغب می­شوند.
4/10. «تشکیل گروه‌های نهضتی و فعّال شدن در زمینه‌ی مسائل جهان اسلام»: می­توانید گروه‌هایی دانشجویی تشکیل دهید که مسائل غزّه، فلسطین، یمن، بحرین، میانمار، مسلمان­های اروپا و ... را دنبال نمایند.   
5/10. «تشکیل گروه‌های علمی و همکاری با مراکز علمی»
6/10.  «همکاری با شرکت­های دانش‌بنیان و کار اقتصادی»
7/10. «ارائه‌ی خدمات»: از جمله حضور گروه‌های جهادی در مناطق مختلف؛ هر قدر این­ها توسعه پیدا کند و تقویت شود و هدف‌دارتر بشود، بهتر است؛ و باعث تقویت جسم و روح و ایجاد آن حرکت عمومی است.
8/10. «فعالیت­های اطلاعاتی مردمی»: مثل اطلاع‌رسانیِ صحیح درباره­ی سوءاستفاده‌ها، قاچاق و مسائل مشابه.
9/10. «حضور در مسائل اجتماعیِ صنوف مختلف»: نظیر اعلام همبستگی دانشجویان با کارگران نیشکر هفت‌تپّه.
11. الزامات 9 راهکار مهم حضور جوانان در عرصه­ی حرکت عمومی کشور:
1/11. همه‌ی این راهکارها باید با الهام از جهت‌گیری کلی کشور یعنی «رسیدن به جامعه‌ی اسلامی و تمدن پیشرفته‌ی اسلامی» صورت گیرد.
2/11. این فعالیت­ها به ورود نسل جوان متعهد به عرصه‌ی مدیریت کشور منجر خواهد شد و طبعاً هنگامی که جوانان متعهد و حزب‌اللهی به معنای حقیقی کلمه، جزو مدیران ارشد کشور شدند، حرکت عمومی شتاب و رونق بیشتری خواهد گرفت.
3/11.­ این فعالیت­ها نباید به کارها و اهداف علمی مجموعه‌های جوانان ضربه بزند، بلکه باید هر دو کار را با هم به پیش برد، چرا که می­توان هم نخبه‌ی پیش­تازِ علمی بود و هم در گروه‌های جهادی یا نشریات و مجموعه‌های دانشجویی فعالیت کرد.
4/11. کسانی که در نشریات دانشجویی فعال هستند، می­توانند با تشکیل مجموعه­هایی، بعد از دوران دانشجویی نیز در عرصه‌ی نشر ادامه‌ی حرکت بدهند و مؤثر باشند.
5/11. مجموعه‌های دانشجویی منتظر دعوت نباشند، باید هرکس و هر تشکلی در هر زمینه‌ای توانایی دارد، خودجوش و البته با فکر و ذهن فعال و منضبط وارد عرصه شود و بدون توجه به مشکلات، تأثیرگذاری کند.
6/11. خنثی شدن توطئه‌های نرم دشمنان از نتایج مهم «عمل نمودن جوانان و تشکل­های دانشجویی به راهکارهای بیان‌شده» است. دشمن با هدف فلج کردن نسل جوان درصدد است آنان را به شهوات، مواد مخدر و برخی فعالیت­های بیهوده در فضای مجازی مشغول و به نومیدی بکشاند اما با حرکات نشاط‌آور و امیدآفرین جوانان و مجموعه‌های دانشجویی، این توطئه نیز خنثی خواهد شد.
7/11. عوامل مژده‌دهنده و امیدآفرین در کشور بسیار بیشتر از عوامل مأیوس‌کننده است. شما جوانان عزیز میهن! حتی اگر صد اشکال و ایراد در مسئولان یا عملکرد دستگاه‌ها می‌بینید، هرگز ناامید نشوید و با توکل به خدا، با مشکلات مبارزه نموده و افق روشن آینده را محقق کنید.

 
کد مطلب: 407455