تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۲
 

مثلث تهران - دمشق - مسکو چگونه ترکیه را نقره داغ کرد؟ / خداحافظی تلخ اردوغان با رویای امپراتوری عثمانی+ نقشه میدانی و عکس

Share/Save/Bookmark
مثلث تهران - دمشق - مسکو چگونه ترکیه را نقره داغ کرد؟ / خداحافظی تلخ اردوغان با رویای امپراتوری عثمانی+ نقشه میدانی و عکس
 
رئیس جمهور ترکیه ۸ سال قبل احیای امپراتوری عثمانی را در سر می پروراند اما حالا تمام توانش را برای نجات گروهک های تروریستی در معدود مناطق اشغالی شمال غرب سوریه به کار گرفته است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی رزمندگان جبهه مقاومت و نیروهای روسی از اواخر آذرماه امسال مرحله نخست عملیات پاکسازی مناطق اشغالی شرق و جنوب شرق استان ادلب را آغاز کردند.
همزمان با پیشروی ها در محور جنوب شرق و شرق استان ادلب، نیروهای سوری و مقاومت از دهم بهمن ماه حملات گسترده ای را برای آزادسازی مناطق غرب و جنوب غرب استان حلب و حومه غربی شهر حلب انجام دادند.
نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در جریان عملیات در استان های ادلب و حلب موفق شدند صدها شهرک، روستا و ارتفاع را با مساحت حدود ۲ هزار کیلومتر مربع از اشغال عناصر تروریستی خارج کنند و به کنترل دربیاورند.

پاکسازی شهرهای مهم و راهبردی معره نعمان و سراقب و تامین امنیت بزرگراه بین المللی دمشق - حلب یکی از اصلی ترین اهداف عملیات در محور جنوب غرب و غرب حلب و جنوب شرق و شرق ادلب بود که با موفقیت به اتمام رسید.
به گزارش مشرق، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت پس از پاکسازی محورهای جنوب غرب و غرب استان حلب و مناطق شرقی و جنوب شرقی استان ادلب، مرحله دوم عملیات را با هدف پاکسازی مناطق اشغالی جنوب استان ادلب و شمال غرب استان حماة علیه گروهک تروریستی آغاز کردند.
نیروهای سوری و مقاومت پس از درگیری های سنگین و نفس گیر موفق شدند منطقه جبل زاویه را در جنوب استان ادلب به همراه بخش های وسیعی از دشت الغاب در شمال غرب استان حماه از اشغال تروریست‌ها خارج و از محور جنوبی به بزرگراه لاذقیه - حلب نزدیک‌تر شوند.

دولت ترکیه در جریان درگیری های اخیر به شکل بی سابقه ای از گروهک های تروریستی حمایت کرد و حتی هزاران تن از نیروهای ارتش خود را به میدان آوردن تا مانع از پیشروی نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت شود اما ناکام ماند.
براساس اطلاعات به دست آمده، ارتش ترکیه از زمان شروع درگیری‌ها تاکنون بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ خودروی نظامی، نفربر و تانک و تجهیزات نظامی دیگر را به مناطق اشغالی شمال غرب سوریه وارد کرده اما باز هم به نتیجه دلخواه نرسیده است.
آنکارا که به شدت از شکست کامل گروهک‌های تروریستی در هراس بود حتی به صورت مستقیم با نیروهای سوری، روسی و رزمندگان جبهه مقاومت وارد درگیری شد تا وضعیت را تغییر دهد که با واکنش قاطع مواجه و بدون دستاورد خاصی مجبور به عقب نشینی شد.

با کشته شدن دهها تن از نظامیان ترکیه، اردوغان در شوک فرو رفت و دریافت که حمله موشکی، توپخانه ای و پهپادی ناجوانمردانه به رزمندگان جبهه مقاومت، نیروهای ارتش سوریه و هدف قرار دادن جنگنده های روسی نه تنها تاوان سنگینی دارد بلکه نمی تواند تغییری در میدان نبرد به وجود آورد.
ماجراجویی های ترکیه منجر به شهادت شماری از رزمندگان جبهه مقاومت و نیروهای ارتش سوریه شد اما اتاق عملیات دمشق، تهران و مسکو علاوه بر پاسخ کوبنده با اردوغان اتمام حجت کرد و با انتشار بیانیه به وی هشدار صریح داد که ادامه این روند نتایج جبران ناپذیری برای آنکارا به دنبال دارد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور ترکیه زمانی که متوجه شد در میدان تنها باقی مانده و به مانند گذشته قادر به ایفای نقش در تحولات میدانی سوریه نیست و این مثلث ایران، سوریه و روسیه است که تصمیم نهایی را اتخاذ می کند پذیرفت که فقط شنونده و عمل کننده باشد.

اردوغان به خوبی دریافت که باید با رویای احیای امپراتوری ترکیه خداحافظی کند و اگر تعلل کند تمامی مناطق اشغالی را در شمال غرب سوریه از دست خواهد داد و همین مسئله باعث شد برای نجات تروریست ها و برقراری آتش بس به مسکو سفر کند.
برخلاف گذشته برای رئیس جمهور ترکیه در روسیه فرش قرمزی پهن نشد و اردوغان طعم تلخ تحقیر را هم در کاخ کرملین چشید تا زمانی را برای تنفس و فرصت به گروهک های تروریستی بخرد و در نهایت نتیجه آن یک توافق آتش بس بود که پنجشنبه هفته گذشته با بهای سنگین برای آنکارا به دست آمد.

براساس توافق به دست آمده میان اردوغان و پوتین، آتش بس برقرار شده در شمال غرب سوریه شامل بخشی از بزرگراه «حلب - لاذقیه» در حد فاصل غرب سراقب - اریحا - جسرالشغور است و نیروهای روس و ترک به صورت مشترک در این مسیر گشت زنی خواهند کرد؛ شمال و جنوب بزرگراه بین المللی «حلب - لاذقیه» به طول ۶ کیلومتر در محدوده توافق آتش بس است و جزء منطقه امن به شمار می آید.

 دولت ترکیه خوب می داند توافق آتش بس موقت است و وضعیت میدانی سابق تکرار نمی شود و عملیات آزادسازی مناطق اشغالی در استان های ادلب، حماه، حلب و لاذقیه دیر یا زود آغاز خواهد شد و در حال حاضر فقط به دنبال خرید زمان برای ترمیم خطوط دفاعی گروهک های تروریستی است تا بتوانند مناطق اشغالی باقی مانده را در شمال غرب سوریه حفظ کند.

م
کد مطلب: 411099
مرجع : مشرق