۶۰ درصد مردم تهران کرونا را جدی نگرفته‌اند!

فارس , 23 اسفند 1398 ساعت 12:46

فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران گفت: متاسفانه بر اساس نظرسنجی ما در کلان شهر تهران، ۶۰ درصد مردم علی رغم همه توصیه‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند.


پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران گفت: متاسفانه براساس نظرسنجی  ما در کلان شهر تهران، ۶۰ درصد مردم علی رغم همه توصیه‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در پیک بیماری کرونا در استان و کلان شهر تهران قرار داریم، مردم باید با این مساله به صورت جدی تر برخورد کنند و به توصیه های بهداشتی توجه کنند.

فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با اشاره به درخواست مدیرعامل سازمان بهشت زهرا مبنی بر عدم مراجعه مردم به بهشت زهرا، افزود: بر این اساس درخواست جدی و موکد کردند که مردم در  هفته پایانی سال به بهشت زهرا نروند؛ چراکه شرایط مناسب نیست و حضور مردم در جایی مانند بهشت زهرا علاوه بر بار ترافیکی و ترددی که دارد، می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. ما هم امروز در شورای تامین استان تهران این موضوع را طراحی کردیم.

*۶۸ درصد مردم تصور می‌کنند که به این بیماری مبتلا نمی‌شوند
 زالی اضافه کرد: در ستاد مقابله با کرونا تهران نظرسنجی داشتیم که حاوی نکات مهمی است؛ بر اساس این نظرسنجی مطالعات ما نشان می‌دهد که تقریبا با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و صدا و سیما ۸۰ درصد مردم، اطلاع درستی از بیماری دارند، اما متاسفانه ۶۸ درصد مردم تصور می‌کنند که به این بیماری مبتلا نخواهند شد؛ این یک گمان خطرناک و نگران کننده است.

*۳۰ درصد مردم در استان تهران هیچ مدلی از پیشگیری را رعایت نمی‌کنند
وی تصریح کرد: مطالعات ما حاکی از این است که متاسفانه بر اساس نظرسنجی ما در کلان شهر تهران، ۶۰ درصد مردم علی رغم همه توصیه‌ها، بیماری را جدی نگرفته‌اند. همچنین متاسفانه ۴۰ درصد مردم معتقدند که ماندن در خانه تاثیری در عدم ابتلا به این بیماری ندارد؛ در عین حال ۳۰ درصد مردم در استان تهران هیچ مدلی از پیشگیری را رعایت نمی‌کنند که قابل توجه است. 

فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران درباره احتمال قرنطینه تهران، گفت: آنچه که تحت عنوان قرنطینه موثر است، قرنطینه خانگی به عنوان فاز سوم‌ قرنطینه سازی است که باید انجام شود. در مرحله چهارم اگر مداخلات قرنطینه خانگی موثر نبود، نیاز به قرنطینه است، اما قبل از آغاز فاز چهارم، تکمیل قرنطینه خانگی، تعطیلی مراکز پر تردد و پر رفت و آمد، مراکز خرید و... است.

زالی متذکر شد: اگر قرنطینه سازی فاز سوم به طور کامل انجام شد و موثر نبود، آنگاه مجبوریم سخت ترین مرحله قرنطینه سازی را انجام دهیم. این‌اقدامات به همکاری مردم بستگی دارد. ما هنوز در فاز سوم به طور کامل به قرنطینه سازی نرسیده‌ایم؛ زیرا همکاری لازم انجام‌ نشده و بسیاری از ترددهای بین شهری همچنان استمرار دارند.

وی گفت: مطالعات در چین حاکی از این بود که قرنطینه سازی فاز سوم نسبت به فاز چهارم به مراتب بهتر و موثرتر است. فاز چهارم قرنطینه مشکلات زیادی را می‌تواند برای آحاد جامعه ایجاد کند و سختگیرانه‌تر است، اما اثربخشی فاز سوم که همان در خانه ماندن، تعطیلی مراکز پر تردد و تردد کمتر است، موثرتر بوده است.

فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با اشاره به برخی شایعات مبنی بر اثر پیشگیرانه نیکوتین سیگار در ابتلا به کرونا، اظهار کرد: مطلقا چنین چیزی نیست‌؛ نیکوتین ماده سمی است که مژک‌های سیستم تنفسی را فلج می‌کند، آثاری بر تحلیل سیستم ریوی دارد و ظرفیت حیاتی ریه‌ها را در مقابله با بیماری‌های ویروسی تنفسی کاهش می‌دهد.

زالی افزود: این مسائل نه تنها پایه علمی ندارند، بلکه می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شود. نیکوتین نه تنها اثری در برابر کرونا ندارد، بلکه می‌تواند سیستم دفاعی موضعی و ساختار سیستم‌ تنفسی را حتی تا سطح نایژه‌ها دچار مشکل کند.

وی درباره نقاهتگاه‌هایی که قرار بود برای ادامه قرنطینه مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شوند، گفت: نقاهتگاه به آن صورت که در افکار عمومی منتقل شده نیست، بلکه یکسری مراکز مراقبتی طراحی می‌کنیم که برای بیمارانی که علائم بالینی شان بهبود یافته، اما هنوز از زمان بروز علایم شان دو هفته نگذشته است که نیاز به خدمات بیمارستانی ندارند، اما رفتن شان به منزل می‌تواند مخاطره آفرین باشد.

*وجود ویروس کرونا در بدن بهبودیافتگان تا دوهفته
فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه این ویروس تا دو هفته حداقل می‌تواند علی رغم بهبودی تمام علائم بالینی فرد، آلودگی‌اش را داشته باشد، ادامه داد: بنابراین این افراد نیاز دارند در یک فضای بینابینی میان منزل و بیمارستان نگهداری شوند تا ایزوله شوند.

زالی درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی،گفت: در تهران ۳۰ هزار تخت در دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و تامین اجتماعی داریم که حدود ۱۲ هزار تخت عمدتا در دانشگاه‌های علوم پزشکی، علوم بهزیستی، دانشگاه بقیه الله و شاهد است.

*در تهران کمبود تخت نداریم
وی ابراز داشت: خوشبختانه تاکنون ظرفیت کمتری نسبت به آنچه موجود است، مورد استفاده قرار گرفته است و تا رسیدن به سطح اشباع این تخت ها فاصله داریم؛ ضمن اینکه از همه ظرفیت‌های سایر نهادها نیز به اندازه کافی استفاده نکردیم‌. بنابراین کمبود تخت در تهران نداریم.

فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران تاکید کرد: در ستاد مقابله با کرونای کشوری مصوب شد که پروژه‌های بیمارستانی که بیش از ۹۰ درصد  پیشرفت دارند در اسرع وقت در اولویت تجهیز و راه اندازی قرار گیرند.
زالی خاطرنشان کرد: تنها مشکلی که دولت باید کمک کند، نیروی انسانی مورد نیاز این بیمارستان‌هاست؛ زیرا دانشگاه‌ها با توان فعلی امکان تامین نیروی انسانی این بیمارستان‌ها را ندارند و نیاز است که مجوزهای استخدامی جدیدی در اسرع وقت از سوی دولت برای بیمارستان‌های جدید الاحداث ارائه شود.

*کمبود ماسک در استان تهران
وی درباره وضعیت ماسک و لباس‌های حفاظتی، گفت: علی رغم آنچه که درباره تولید ماسک، البسه محافظتی و... گفته شده، آنچه در محیط می‌بینیم به ویژه در استان و شهر تهران متاسفانه این تجهیزات مکفی نیست و به حد کفایت وجود ندارد. به نظر می‌رسد که در چرخه بین تولید و توزیع این اقلام اختلال جدی دارد.

فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع آن را در شورای تامین استان تهران مورد بحث قرار دادیم و مصوب شد که کمیته امنیتی استان تهران تشکیل شود و با مشارکت در بخش‌های مختلف و با محوریت استان تهران در بخش استانداری تهران همه مراکز تولید و توزیع این اقلام، رصد شده و گزارش آن به شورای تامین استان، ارائه شود.

زالی تاکید کرد: در سه دسته ماسک‌ها و اقلام حفاظتی را باید مورد استفاده قرار دهیم؛ یکی ماسک‌ها و اقلام حفاظتی فردی که عموم مردم می‌توانند استفاده کنند. گروه دوم برای سطوح اولیه ارائه خدمت است که باید از سطح بالاتری از کیفیت نسبت به دسته اول برخوردار باشد که قرار شد نماینده ستاد نقابله با کرونا در پروسه تولید و نظارت بر کیفیت آن‌ها حضور یابد. در موارد دیگر هم اعم از مکشوفات و ... به صورت رندوم بحث‌های کیفی را بررسی میکنیم و اقلام فاقد کیفیت از زنجیره تولید خارج میشوند.

وی  ادامه داد: سوم هم وسایل حفاظتی تخصصی قرار دارد مانند لباس‌هایی که در آی سی یو استفاده می‌شود یا ماسک N۹۵ که بسیار جدی است و اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشند، می‌توانند برای تیم پزشکی بسیار خطر آفرین باشند که قرار شد این اقلام به صورت ویژه تر در حوزه غذا و دارو بررسی شوند. ما هر مورد را ارزیابی می‌کنیم؛ به عنوان مثال یک مورد ماسک N۹۵ به ما ارجاع شد که طبق بررسی‌ها مشخص شد که قدرت لازم را ندارد. بنابراین زنجیره آن تعطیل و از مسیر خارج شد.

فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران درباره احتمال کمبود دارو، گفت: از آنجایی که اکنون در پیک کرونا هستیم، همه موارد مورد لزوم ما از نظر لجستیکی با کاستی روبرو خواهد بود؛ زیرا در فرایند رو به تزاید این بیماری هستیم که همزمان با الگوی جهانی رو به افزایش است.

زالی افزود: اکنون تلاش شده که برای عبور از شرایط بحرانی، اولویت تخصیص اقلام دارویی برای بیمارستان‌ها باشد و داروهایی که قبلا به صورت سرپایی می‌دادیم، طبق نظر وزارت بهداشت تغییر یابد و برخی از نیازهای سرپایی حذف و عمدتا به بیماران خط اول و بدحال تخصیص داده شود.

وی درباره رایگان بودن تست کرونا، گفت: برای افراد سرپایی این تست را جز در موارد استثناء توصیه نمی‌کنیم، اما در موارد بستری بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت تست کرونا رایگان است.

م


کد مطلب: 411112

آدرس مطلب: http://www.hamandishi.ir/news/411112/

هم اندیشی
  http://www.hamandishi.ir