تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۴
 
اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده؛

بایدن: ترامپ دروغگوست/ نمی‌توان با این دلقک اصلا حرف زد/ترامپ: بایدن «سگ دست‌آموز پوتین» است/ چیزی به نام هوش در او وجود ندارد

Share/Save/Bookmark
بایدن: ترامپ دروغگوست/ نمی‌توان با این دلقک اصلا حرف زد/ترامپ: بایدن «سگ دست‌آموز پوتین» است/ چیزی به نام هوش در او وجود ندارد
 
ترامپ گفت: بایدن اصلا دوست ندارد از عبارت نظم و قانون استفاده کند، چون می‌ترسد دوستان چپ و سوسیالیست خود را از دست دهد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: نخستین مناظره انتخاباتی بین دونالد ترامپ و جو بایدن در شهر کلیولند آغاز شد. دانشگاه «کیس وسترن رزرو» ایالت اوهایو میزبان این مناظره است.
 
کریس والاس، خبرنگار شبکه فاکس نیوز مجری این مناظره است. مناظره در شش محور پیگیری می‌شود، سوابق دونالد ترامپ و جو بایدن، دیوان عالی آمریکا، همه‌گیری کرونا، اقتصاد، اعتراضات نژادی و خشونت در شهرها و سلامت انتخابات اصلی‌ترین موضوعاتی است که اولین مناظره به آن پرداخته می‌شود.

اختصاص نخستین سوال مناظره به انتخاب قاضی دیوان عالی از سوی ترامپ
طبق برنامه اولین سوال از بایدن و ترامپ درباره دیوان عالی و انتصاب قاضی جدید دیوان عالی از سوی ترامپ بود که جو بایدن به انتقاد از آن پرداخت، اما ترامپ گفت: چون پیروز انتخابات پیشین بوده‌ این حق را دارد که قاضی جدید را انتخاب کند و انتخاب او هم قاضی ایده‌آلی است.


بایدن: رئیس جمهور دروغگوست
در ادامه مناظره موضوع طرح سلامت «اوباماکر» مطرح شد. مجری مناظره خطاب به ترامپ اعلام کرد که دولت او برنامه مشخصی برای جایگزینی طرح سلامت اوباما نداشته است.

جو بایدن در نوبت خود گفت که رئیس جمهوری دروغ‌گو است و ترامپ طرفدار مردم آمریکا نیست و میلیون‌ها نفر در آمریکا از طرح سلامت اوباما استفاده می‌کنند، ولی ترامپ می‌خواهد این حق را از آن‌ها بگیرد.

ترامپ در پاسخ گفت: «من این حق را به مردم آمریکا داده ام تا خود انتخاب کنند».
ترامپ که دائما در حرف جو بایدن می‌پرید و حرف او را قطع می‌کرد، نهایتا با واکنش تند بایدن مواجه شد. بایدن با عصبانیت خطاب به ترامپ گفت: «خفه‌شو»

ترامپ: کار ما در مقابله با شیوع کرونا عالی بود
موضوع بعدی که از سوی کریس والاس مطرح شد، شیوع ویروس کروناست؛ بایدن در این باره گفت: ما باید طبق مصوبه کنگره عمل کنیم و به کارگران کمک کنیم. باید از زمین گلف بازی خارج شوی و به کاخ سفید بروی تا بهتر کار خود را انجام دهی!
ترامپ اظهار کرد: این ویروسی بود که از چین آمد. من مرز را بستم و هزاران نفر را نجات دادم. طرفداران تو گفتند که کار ترامپ در مقابله با کرونا عالی بود و کار ما عالی بوده است. هر کسی که فکر می‌کند عملکرد من ضعیف بوده، خبر‌های جعلی را گوش می‌دهد. ولی تو چه کردی! در موضوع شیوع آنفولانزا در دوران معاونت رئیس جمهوری چه کردی! اگر تو رئیس جمهور بودی وضعیت کنونی خیلی بدتر بود.
ترامپ خطاب به بایدن: چیزی به نام هوش در تو وجود ندارد

بایدن بیان کرد: ترامپ فردی بود که گفت کرونا شش ماهه از بین می‌رود، گفت که ماده ضدعفونی بخورید تا ویروس از بین برود. الان هم می‌گوید که واکسن کرونا در حال رونمایی است.

ترامپ گفت: من با دانشمندان صحبت کرده ام، آن‌ها گفتند که واکسن کرونا بزودی آماده می‌شود. تو موضوع هوش را مطرح کردی، نمره‌های دانشگاه تو مشخص است، چیزی به نام هوش در تو وجود ندارد.

ترامپ: بزرگترین ماسک‌هایی که تا حالا دیدم را بایدن می‌زند
ترامپ گفت: بایدن می‌خواهد کل کشور را تعطیل کند، ما در مقطعی مجبور شدیم و این کار را کردیم، اما الان وضعیت فرق دارد. برخی‌ها تمایل دارند تا کشور تا قبل از انتخابات بسته بماند.

ترامپ در پاسخ به نظر او در رابطه با ماسک گفت: من هیچ مشکلی با ماسک ندارم و به فاصله‌گذاری فیزیکی معتقدم، ولی ببینید بایدن همیشه ماسک می‌زند، بزرگترین ماسک‌هایی که تا حالا دیدم را بایدن می‌زند.

ترامپ همچنین در پاسخ به انتقاد والاس در رابطه با برگزاری کارزار انتخاباتی در دوران کرونا گفت: کار من خوب بوده و مردم دوست دارند تا در کازار انتخاباتی من حضور پیدا کنند. مثل بایدن خوب است که کارزار خودم را در خانه‌ام برگزار کنم؟!

بایدن: ترامپ فرصت‌های شغلی را از بین برده است
بایدن گفت: وضع میلیادر‌ها مثل ترامپ در دوران کرونا خوب شده است، اما کسانی که به سختی امرار معاش می‌کنند، وضعیت بدتری دارند.

ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکاست که فرصت‌های شغلی را از بین برده است. نمیشود قبل از این که ویروس کرونا را مهار کنیم اقتصاد را بازگشایی کنیم. ترامپ هیچ کاری برای اقتصاد‌های کوچک نکرده است.

ترامپ با دفاع از نحوه مدیریت بحران شیوع کرونا در آمریکا مدعی شد که مردم اصرار دارند که مدارس و اماکن عمومی باز باشد.

ترامپ: من قبل از ریاست جمهوری در کار ساخت و ساز بودم و از قوانین استفاده کردم تا مالیات کمتری بدهم!

ترامپ در پاسخ به اتهام‌ها در خصوص پرداخت مالیات ۷۵۰ دلاری اظهار کرد: من میلیون‌ها دلار مالیات داده‌ام. مالیات هفتصد و پنجاه دلاری صحت ندارد. من قبل از ریاست جمهوری در کار ساخت و ساز بودم و از قوانین استفاده کردم تا مالیات کمتری بدهم.

در ادامه بایدن درباره اهمیت پرداخت مالیات گفت: تحلیلگران وال استریت تاکید کردند که طرح اقتصادی من رشد اقتصادی را به همراه خواهد آورد. خیلی از مالیات‌ها در دوران من لغو و یا کمتر می‌شود.

ترامپ افزود: چرا وقتی معاون رئیس جمهور بودی این کار‌ها را نکردی؟

ترامپ خطاب به بایدن: اگر تو رئیس جمهور شوی، نصف شرکت‌ها از آمریکا خارج خواهند شد

ترامپ خطاب به بایدن گفت: اگر تو رئیس جمهور بشوی، نصف شرکت‌ها از آمریکا خارج خواهند شد که در پاسخ بایدن مطرح کرد: در دوران ریاست جمهوری اوباما، یک اقتصاد بحرانی را تحویل گرفتیم و اقتصادی پویا را به ترامپ تحویل دادیم
ترامپ خطاب به بایدن: همسر شهردار مسکو سه و نیم میلیون دلار به پسر تو داد، قضیه  چه بود؟
 

بایدن خطاب به ترامپ: نمی‌توان با این دلقک اصلا حرف زد

بایدن: از هر ۵۰۰ سیاه‌پوست یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا کشته شده‌ است

بایدن گفت: هیچگاه تلاش خودمان را برای عدالت در آمریکا متوقف نکردیم ولی الان در جایگاه خوبی قرار نداریم. کاری که ترامپ می‌کند ایجاد تفرقه است و نه ایجاد وحدت بیشتر. ترامپ برای سیاه پوستان کاری انجام نداده است. کارهای او برای سیاهان آمریکا فاجعه بار بوده است و از هر ۵۰۰ سیاه‌پوست یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا کشته شده‌ است.

ترامپ ادامه داد: قانون ۱۹۹۴ که تو آن را تصویب کردی، سیاهان زیادی را به دردسر انداخته و الان من در حال اصلاح آن هستم. هیچ کدام از نیروهای نظامی طرفدار تو نیستند، در هر شهری که دموکرات ها مسئولیت آن را بر عهده دارند، وضعیت خشونت ها پررنگ است.

بایدن: بی‌عدالتی در آمریکا سیستماتیک است
جو بایدن در مناظره امشب در خصوص مسئله نژادی و اعتراضات ضدنژادپرستی اعتراف کرد که بی‌عدالتی و تبعیض در سیستم قضایی و نظامی آمریکا نظامند و سیستماتیک است.

ترامپ گفت: عملا دارند آموزش می‌دهند که از هم متنفر باشیم، آن‌ها می‌خواهد تنفر را در آمریکا حاکم کنند، اما من اجازه نمی‌دهم.

بایدن: من نگاه تحقیرآمیز ترامپ به جامعه را اصلاح می‌کنم
بایدن با بیان اینکه ترامپ و دوستانش به افراد پایین جامعه نگاه تحقیرآمیزی دارند، ولی من این موضوع را اصلاح میکنم، گفت: ترامپ اگر اجازه بدهد اعتراض‌ها مسالمت آمیز برگزار خواهد شد. ترامپ می‌خواهد تنش‌ها را بیشتر کند به جای اینکه سعی کند فضای داخلی را آرام کند.

ترامپ در پاسخ گفت: بایدن اصلا دوست ندارد از عبارت نظم و قانون استفاده کند، چون می‌ترسد دوستان چپ و سوسیالیست خود را از دست دهد.

بایدن خطاب به ترامپ: یک گروه نظامی را بگو که از تو حمایت کرده باشد!
بایدن گفت: کاملا مخالف کاهش بودجه پلیس هستم، ما به پلیس نیاز داریم تا جرم و جنایت کاهش پیدا کند.

ترامپ اما در پاسخ گفت: یک گروه نظامی را بگو که از تو حمایت کرده باشد؟

ترامپ: چون کار من فوق العاده بوده، مردم باید به من رای دهند

در ادامه مناظره ترامپ در پاسخ به این پرسش که مردم به چه دلیلی باید شما را انتخاب کنند، گفت: چون کار من فوق العاده بوده، هیچ دولتی به اندازه من کار نکرده است. نیروی نظامی و ارتش را بازسازی کردم، آمریکا به عرصه فضایی بازگشت. در دوره من سیصد قاضی منصوب شدند.

بایدن گفت: آمریکا در دوران ترامپ فقیرتر و ضعیفتر شده است. ترامپ عروسک پوتین است!

بگومگوی نامزد‌های انتخابات آمریکا بر سر پسر بایدن!

بایدن با بیان اینکه اجازه نمی‌دهم او درباره پسر من اینطور حرف بزند، گفت: پسر من در عراق جنگیده و در ارتش خدمت کرده است.

ترامپ گفت: پسر تو از ارتش اخراج شد.

ترامپ: چرا باید فقط ما کارهای خوب انجام دهیم!

ترامپ در پاسخ به اینکه چرا از معاهده اقلیمی پاریس خارج شده که آتش‌سوزی‌های گسترده در آمریکا یکی از پیامدهای آن است مدعی شد هم‌اکنون روسیه، چین، هند و کشورهای دیگر مدام دارند هوای جهان را آلوده می‌کنند،گفت: چرا کارهای خوب را فقط ما باید انجام دهیم!

بایدن: اگر به ترامپ رای دهید، چهار سال دیگر هم از این دروغ ها خواهیم داشت
بایدن با بیان اینکه مقامات کاخ سفید اعلام کردند که رای پستی اصلا منشاء تقلب نیست، برعکس آنچه خود ترامپ اعلام کرده است، گفت: مردم باید رای دهند. خود ترامپ هم از پشت میز خود به صورت پستی رای می‌دهد.

بایدن گفت: اگر به ترامپ رای دهید، چهار سال دیگر هم از این دروغ ها خواهیم داشت.


ترامپ: دموکراتها مدام به دنبال کودتا علیه من بودند

رئیس‌جمهور آمریکا درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خطاب به بایدن گفت: شما دموکراتها از همان روزی که من وارد کاخ سفید شدم، شما به دنبال کودتا علیه من بودید، شما دیگر از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت حرف نزنید.

انتخابات با شیوه پُستی احتمال تقلب را بالا می‌برد، همین چند روز پیش شماری برگه رأی در سطل آشغال پیدا شده بود که نام دونالد ترامپ روی آنها نوشته شده بود.

بایدن با اشاره به اینکه ترامپ، «سگ دست‌آموز پوتین» است، گفت: هنوز نمی‌تواند از پوتین بابت تعیین جایزه برای کشتن سربازان آمریکایی انتقاد کند.

والاس گفت: شاید شمارش آرا برای مدت طولانی طول بکشد. آیا هواداران خود را در این مدت به آرامش دعوت می‌کنید؟

ترامپ پاسخ داد: ببینید هم‌اکنون میلیون‌ها برگه رأی به شهر‌ها فرستاده شده، در شیوه رأی‌گیری پُستی تقلب می‌شود؛ من می‌خوام شمارش آرا منصفانه باشد.
بایدن هم گفت: هیچ کسی نتوانسته تا حالا ثابت کند که رای پستی بستر تقلب است. من نتیجه انتخابات را می‌پذیرم. من اگر رئیس جمهور باشم، رئیس جمهور همه مردم آمریکا هستم.

بایدن: امیدوارم ترامپ برگه پرداخت مالیاتش را رو خواهد کرد

ترامپ گفت: (برگه پرداخت مالیاتم) را خواهید دید؟

بایدن در واکنش به ترامپ گفت: چه موقع؟  (کنایه از اینکه ترامپ هرگز برگه مالیاتش را نشان نخواهد داد)

م
کد مطلب: 415350
مرجع : جهان