تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۳
 

آمریکا به دنبال انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس اتمی

Share/Save/Bookmark
 
منابع خبری گزارش داده‌اند آمریکا به دنبال جلب حمایت سایر کشورها جهت انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
 پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  یک رسانه آمریکایی گزارش داده دولت این کشور از کشورهای دیگر خواسته از قطعنامه‌ای که از ایران بابت تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور انتقاد می‌کند حمایت به عمل آورد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده برای گفت‌وگو درباره افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشکیل جلسه می‌دهد. 

دیپلمات‌های آمریکا روز پنجشنبه سندی را توزیع کردند که در آن گلایه‌های واشنگتن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فهرست شده و از ایران می‌خواهد با بازرس‌های آژانس اتمی کاملاً همکاری کند. 

این قطعنامه پیشنهادی از «یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت ابراز نگرانی می‌کند» و «نگرانی‌های عمیق شورای حکام درباره همکاری ایران را ابراز می‌کند.»

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده این سند سه صفحه‌ای به رویت این رسانه رسیده است. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. دو مقام اروپایی دریافت چنین سندی را تأیید کرده و گفتند در حال بررسی محتوای آن هستند. 

جلسه هفته آینده می‌تواند آزمونی اولیه برای سیاست دولت بایدن در قبال ایران باشد. در این سند تأکید شده «رئیس‌جمهور بایدن این را روشن کرده که چنانکه ایران به اجرای کامل تعهداتش برگردد، آمریکا آماده انجام اقدام مشابه است.»

آمریکا در این سند همچنید ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده است: «دنیا از دیرباز آگاه بوده که ایران در گذشته به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بوده است.»

در بخش دیگری از این سند آمده است: «ما این را هم می‌دانیم که ایران مجموعه گسترده‌ای از سوابق مربوط به برنامه تسلیحات هسته‌ای گذشته خودش را حفظ کرده است. ایران باید اکنون به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا ما بتوانیم اطمینان داشته باشیم که میراث فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای ایران شامل مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران امروز نمی‌شود.»

بلومبرگ نوشته طرح چنین ادعایی مبنی بر ارائه اطلاعات ناکامل از سوی ایران ممکن است تبعاتی جدی مانند ارجاع مجدد پرونده برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت در بر داشته باشد. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. 

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد
ش
کد مطلب: 421566