تاریخ انتشار : جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۲
 

زنگ خطر پیک چهارم کرونا و شیوع کرونای انگلیسی در کشور

Share/Save/Bookmark
زنگ خطر پیک چهارم کرونا و شیوع کرونای انگلیسی در کشور
 
کرونای انگلیسی استان ها را یکی پس از دیگری در می نوردد و در این شرایط عملکرد برخی مسئولان و رفتار عده ای از مردم داد وزیر بهداشت را در آورده است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: وزارتخانه متولی سلامت مردم در روز‌های اخیر پر حاشیه بود و حرف‌های جنجالی وزیر بهداشت و شیوع کرونای انگلیسی و نبستن مرز‌های عتبات حسابی سر و صدا به پا کرد و همه اینها در شرایطی است که اوضاع خوزستان نگران کننده است و کرونای انگلیسی برخلاف ویروس قبلی پیر و جوان و مسن نمی شناسد و همه را بدحال و روانه بیمارستان می‌کند.

وزیر بهداشت هم روی آنتن زنده تلویزیون از علت حرف‌های جنجالی خود در هفته گذشته سخن گفت و افزود: در این یک سالی که گذشت تلاش کردم که در اوج بی قراری، آرام جلوی دوربین‌ها ظاهر شوم و در اوج دل پریشانی، سعی کنم خاطر مردم کشورم را مشوش نکنم و آرامشی به جامعه بدهم تا نگران نباشند از اینکه کروناویروس و بیماری سرکش ناشی از این ویروس می‌تواند آرامش جامعه و نظام سلامت را بهم بریزد همچنین همکاران عزیز و سختکوشم در نظام سلامت، از سرباز تا افسر ارشد، احساس نکنند که فرمانده مجموعه دچار روانی پریشان و دلی آزرده از اوضاع است، اما گاهی اوقات ترمز از دست در می‌رود و من هم در اوج تلاش برای آرامش ممکن است جملاتی را در اوج عصبانیت بیان کنم که این هم چیزی نیست جز عشق به مردم و دلسوزی از اینکه مبادا مردم عزیز سرزمینم دوباره گرفتار موج جدیدی از بیماری شوند.


  از ابتدای هفته گذشته وزیر بهداشت، فرماندهان و حتی سربازان مدافعان سلامت دل نگرانی هایشان روز به روزبیشتر شد چرا که کرونای انگلیسی اوضاع قمر در عقربی را در خوزستان رقم زد و این ویروس جهش یافته قدرتمند با سرعت سرایت بیشتر یکی یکی استان‌های کشور را درنوردید و حالا در ۱۲ استان موارد کرونای انگلیسی شناسایی شده است و به گفته وزیر بهداشت همانطور که ویروس ووهان بدون پاسپورت از چین به تمام نقاط دنیا حتی قطب سفر کرد حالا کرونای انگلیسی به سراسر جهان و کشور ایران سفر کرده است و دیگر باید هر کرونایی را کرونای انگلیسی فرض کرد.

نمکی چند روز پیش به حدی از دست برخی مسئولان به دلیل نبستن مرز‌ها پروتکل شکنان ترمز بریده بود که گفت: وزارت بهداشت ابزار ندارد، ابزار ما جان است که فدا شده و بیش از این چیزی نداریم، ما کی برای تردد از مرز‌ها به سمت عتبات و برگشت مجوز و اجازه دادیم؟ چه کسی از من نامه دارد در این زمینه؟ کدام یک از همکارانم با برخی از این تردد‌ها موافقت کردند؟.

وزیر بهداشت گفت: اتوبوسی می‌آید و آن را در مرز تست می‌کنیم که فردِ مثبت از آن بیرون می‌آید. این فرد مثبت پیاده می‌شود و اتوبوس تا فلان شهرستان می‌رود و ما آن را ردیابی می‌کنیم و تازه موارد مثبت در آنجا پیدا می‌شوند. تا کجا باید همکاران من تاوان ندانم کاری برخی را بدهند؟ ما چه گناهی کردیم که در این مدت باید موج ایجاد شود، موج را بشکنیم و شهید دهیم.
او با تاکید براینکه ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را از دست داده ایم، تصریح کرد: داغی برای هیچ فرماندهی بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش را از دست بدهد آن هم به دلیل ندانم کاری و سهل انگاری دیگران. منِ وزیر، خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود. فقط در این رودخانه زخمی شدم جنازه جمع کن. بهتر است بجای وزیر بهداشت بگویید مدیرکل مرده شور خانه.

نمکی با اشاره به اینکه این ویروس، ویروس مهاجمی است، افزود: فکر نکنید، انگلیس یکی از ساختار‌های ضعیف سلامت جهان را دارد. انگلیس یکی از نظام‌های سلامت مقتدر جهان را دارد. آلمان کشور کمی نیست در مقابل مسائل بهداشتی درمانی، اما به زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم و نه کم بضاغتی اقتصادی ما را دارند. ما داریم فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟. اینطور که نمی‌شود مملکت اداره کرد، چقدر باید فریاد بزنم و بگویم. چقدر باید خجالت بکشم از پزشک و پرستار و علوم آزمایشگاهی و بقیه.

او بیان کرد: نمی‌شود که من ناگهان باخبر شوم که بدون اطلاع ما یک گروه آمد و گروهی رفت.  بزرگان نظام رعایت می‌کنند، اما عده‌ای اصلا حواس‌شان به این چیز‌ها نیست. دیگر برای ما و همکارانمان بیش از این صبوری میسر نیست. ما برای موج شکنی خلق نشدیم و دیگران برای موج آفرینی.

این حرف‌های وزیر بهداشت واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت ومسئولان آرامستان‌ها و برخی‌ها در شورای شهر خواستار عذرخواهی وزیر بهداشت از جمله «به جای وزیر بهداشت بگویید مدیرکل مرده شورخانه» شده بودند، غافل اینکه روی سخن وزیر بهداشت برخی مسئولان و شماری از مردم بودند که نه تنها کرونا را جدی نگرفته اند بلکه با سهل انگاریشان این بلا را به جان دیگران هم انداخته اند، جالب اینجاست که مخاطبان اصلی حرف‌های وزیر بهداشت هیچ کدام به روی خودشان نیاوردند که وزیر بهداشت چه گفته است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص برخی حاشیه‌های مطرح شده پیرامون سخنان گلایه آمیز وزیر بهداشت گفت: روی سخن و محتوای صحبت‌های وزیر بهداشت مشخص تر از آن بود که برخی، تعمداً با تحریف و حذف مقدمه و مواخره به دنبال انحراف مخاطب و افکار عمومی از اصل کلام ایشان باشند. گلایه و شکوائیه وزیر بهداشت از آن بود که وزیر باید موقعی در جریان موارد موثر بر بیماری و اپیدمی قرار گیرد تا در انتهای رودخانه زخمی و جنازه جمع نکند. 

با همین این‌ها به نظر می‌رسد که برخی‌ها همچنان علاقه‌ای به تمکین از دستورالعمل‌ها ندارند، تا جایی که وزیر بهداشت با وجود این حرف‌های تند دوباره مجبور می‌شود، لب به سخن بگشاید و از دلخوری هایش بگوید و جای تعجب دارد که چطور برخی‌ها حتی در عمل به دستور رئیس جمهور هم تعلل می‌کنند، آن هم در شرایطی که کرونای انگلیسی اوضاع استانی مانند خوزستان را بغرنج کرده است.

نمکی از درد‌هایی که جان مردم را به خطر می‌اندازد، سخن گفت و افزود: ما از ستاد خواهش کرده بودیم که مرز‌ها را ببندیم، اما باز یکی از دلخوری‌هایم این است که با وجود دستور رئییس جمهور هنوز یکی از مرز‌های ورودی باز بود و مسئولان محلی می‌گفتند که قرار است در آخرین روز‌های چهارشنبه آن را ببندیم. این برای وزیر بهداشت بسیار دردناک است. به عنوان مثال فرض کنید که اعلام کنیم آب تهران آلوده است، اگر مسئولین آب تهران بگویند افراد بروند کوزه‌هایشان را پر کنند تا ۴۸ ساعت دیگر می‌خواهیم آب را قطع کنیم، برای وزیر بهداشت دردناک است. در باره مرز همینطور است. در اپیدمی می‌گویند وقتی پروانه‌ای در هند پر زد، ۴۸ ساعت بعد باید منتظر طوفانش در سیستان و بلوچستان باشید. اپیدمی به سرعت جابجا می‌شود. به همین دلیل یکسری از دلخوری‌هایمان از این جهت است که خبر نداریم که طول این سرزمین را چه کسانی طی می‌کنند، از کجا وارد می‌شوند، از کجا خارج می‌شوند، امکانات ما در مرز‌ها برای نگهداری افراد در قرنطینه کافی نیست .

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده انگاری و سهل انگاری مسئولان هم تاکید کنیم که تاکید بر آن بسیار مهم است، گفت: ساده انگاری مسئولان محلی و ملی می‌تواند القا کننده عدم رعایت دستورالعمل‌ها باشد. الان حتی در برخی شهرستان‌ها فرمانداران اندکی ساده انگاری می‌کنند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس شبکه بهداشتی و... هم ممکن است دچار این حالت شود که متعاقب آن نظارت و رسیدگی بر وضعیت بیماری کاهش می‌یابد و به تبع آن مردم هم به سوی ساده انگاری می‌روند و می‌گویند حالا که پاساژها باز است، عروسی و عزا به راه است و... پس دیگر خبری از بیماری نیست. باید بدانیم ویروس کرونا نه از بین رفته است و نه ضعیف شده است و ساده انگاری هیچ توجیه منطقی ندارد.

نمکی باز هم از مردم برای رعایت دستورالعمل‌ها خواهش و تمنا داشت و از دست بسته این وزارتخانه و عملی نشدن جریمه متخلفان سخن گفت و افزود: گرچه عده‌ای به ما و همکارانمان جفا کردند و علی رغم تقاضا‌های ما دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند و همین عده قلیل آتش جدید را برفروختند. این برای ما دردناک است که از فردی در خیابان می‌پرسند چرا ماسک نمی‌زنی، می‌گوید دلم نمی‌خواهد. هنوز نتوانستیم فردی را که با کمال بی ادبی پروتکل‌شکنی می‌کند، جریمه کنیم تا برای سایر افراد عامل تنبیه شود.

وی تاکید کرد: اگر فاصله‌گذاری‌ اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت نکرده، دورهمی‌ها، عزا و عروسی‌ها را با تجمع ادامه دهیم، جشنواره برگزار کنیم و اجلاس‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره بگذاریم و مراکز خرید را پر کنیم، حریف بیماری نمی‌شویم. از مردم خواهش می‌کنیم به گونه‌ای به ما کمک کنند که به مرحله طغیانی بیماری نرسیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: برخی کشورها جریمه زندانی شدن را برای نزدن ماسک در نظر گرفتند اما آیا به تنهایی کفایت می‌کند؟ مدتی قبل شنیدم عده‌ای برای دور زدن محدودیت‌های تردد بین شهری دور هم جمع می‌شوند تا هزینه تردد را بر تعداد سرشکن کنند و به این شکل به سفر بروند، آیا می‌توان با این تفکر تنها با جریمه مقابله کرد؟ متاسفانه هنوز در مصاحبه‌های صدا و سیما می‌بینیم برخی کرونا را یک شوخی می‌دانند و می‌گویند وجود آن را باور ندارند آنهم در شرایطی که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.

پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: وقتی اوضاع بهتر می شود همه اعلام می کنند که ما این اقدامات را انجام دادیم و شرایط خوب شده است و وقتی وضعیت کرونا در کشور بغرنج می شود همه تقصیرها گردن وزارت بهداشت می‌افتد و می گویند چرا وزارت بهداشت مدیریت نمی کند؛ وزارت بهداشت هم مدام مجبور است هشدار بدهد اما اینگونه نمی توان کرونا را مدیریت کرد و در این شرایط ما مدام باید منتظر پیک های بعدی باشیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: خوزستان قرمز شده است؛ باید توجه داشت وقتی یک جا قرمز می شود اگر اقدامات عاجل و موثر صورت نگیرد سایر نقاط کشور هم گرفتار می‌شود. اگر تاریخی نگاه کنیم خرداد ماه وضعیت تهران و سایر استان ها به جز خوزستان خوب بود اما خوزستان قرمز شده بود و به فاصله ۲ تا ۳ هفته تمام کشور قرمز شد.

وی ادامه داد: حضور مردم در بازارها، حجم مسافرت ها و مهمانی ها و شلوغی رستوران ها نشان می دهد که احتمال پیک چهارم وجود دارد و متاسفانه اگر اقدام عاجلی انجام ندهیم اواسط اسفند ماه به پیک می رسیم.

طبرسی درباره خطر پُر شدن بیماستان ها با کرونای انگلیسی و پیک چهارم کرونا اظهار کرد: وظیفه کادر درمان مراقبت از بیماران است و وقتی گنجایش بیمارستان ها لبریز شود آمار مرگ و میر بالا می رود و در مهر و آبان به همین دلیل مرگ و میر به مرز روزی ۵۰۰ نفر رسیده بود و احتمال بروز پیک سنگین کرونا با شرایط سخت تر وجود دارد.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که برخی تصمیمات و عملکرد دولت و مسئولان هم مردم را دچار سردرگمی می‌کند، به عنوان مثال در شرایطی که کرونای انگلیسی به سرعت استان‌ها را در می‌نورد و موارد مثبت قطعی افزایش پیدا می‌کند و حتی کودک یک روزه جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهد، پیش فروش بلیت‌های نوروزی آغاز می‌شود، مردم هم که یکسال از در خانه ماندن و سفر نرفتن خسته شده اند و تبلیغ این پیش فروش‌های هتل‌ها و بلیت‌ها می‌تواند خیلی‌ها را برای گذراندن تعطیلات نوروزی وسوسه کند، از طرفی برخی خبر‌ها حاکی از محدودیت تردد از نیمه اسفند ماه خبر می‌دهد اما سفر به هر شکلی که باشد خطر آفرین است و جان افراد را تهدید می‌کند و همه اینها در حالی است که سخنگوی ستاد کرونا سفرهای نوروزی را منتفی می داند و به نظر می رسد برخی در ستاد ملی مقابله با کرونا در برابر درخواست های وزارت بهداشت ایستادگی می کنند و اصرار به سفر دارند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه به نظرم سفرهای نوروزی منتفی است و مردم اقدام به خرید بلیت نکنند، گفت: باید نگران باشیم با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین ماه رخ دهد سفرها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند. با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت رعایت دستورالعمل های بهداشتی به نظر من سفرهای نوروز تقریبا منتفی است مگر اینکه در دو تا سه هفته آینده رعایت دستورالعمل ها افزایش یابد و تعداد شهرهای آبی خیلی زیاد شود، این در حالی است که متاسفانه تعداد شهرهای آبی روزبروز در حال کاهش است البته در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا شهرهای زرد مسافرپذیر وارد شود.

در این روز‌های سخت که کرونای انگلیسی به کشور یورش برده است، بهتر است مردم و مسئولان با وزارت بهداشت و مدافعان سلامت بیشتر همراهی کنند و باید بدانیم که مانند گذشته راهی جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پرهیز از دورهمی و برگزاری مراسم عزا و عروسی نداریم، بیاییم کمی بیشتر به فکر سلامت خود، دیگران و مدافعان نظام سلامت باشیم و کاری نکنیم که پیک چهارم کرونا خیز بردارد و روز‌های نخست آغاز سال جدید را به کاممان تلخ کند.

م
کد مطلب: 421585