تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۲
 
حجت الاسلام لک زایی در نشست ستاد انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

اصلاح حکمرانی؛ لازمه تحقق بیانییه گام دو.م انقلاب

Share/Save/Bookmark
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: راه حل مشکلات اقتصادی و عمل دولت به توصیه های اخلاقی و علمی در بیانیه گام دوم اصلاح حکمرانی است؛ باید وظایف دولت در جمهوری اسلامی مورد بازنگری قرار گیرد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: شصت و پنجمین نشست انقلاب اسلامی با حضور و ارایه حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دفتر ستادد فجر انقلاب اسلامی و با موضوع ارکان بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد.

حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی لازمه فهم راهبردی بیانیه گام دوم را توجه به جایگاه صادر کننده این بیانیه دانست و گفت: صادر کننده این بیانیه یک فقیه حکیم و عالم بزرگ اسلام است که به عنوان یک رهبر انقلابی و جهانی شناخته می شود.

حجت الاسلام لک زایی عنوان کرد: اگر جایگاه صادر کننده این بیانیه را بشناسیم در آن صورت به دنبال فهم طرح کلان ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای اداره جهان و سعادت بشر خواهیم بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت مطالعه آثار رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: در سخنرانی های رهبر معظم انقلاب در سال های آغازین دهه ۵۰ در شهر مشهد مقدس که تبدیل به کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم شده، آمده است که باید اسلام را به عنوان یک مجموعه نظام مند و هدفمند که برای اداره بشر برنامه دارد بشناسیم.

وی حکمرانی را یکی از ابزارهای لازم برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و ابراز کرد: همانطور که دولت سازی ابزار دیگر است؛ دولتی که بتواند برنامه های خود را در دو سطح ملی و فراملی اجرا و با تحقق تمدن نوین اسلامی زمینه‌ساز ظهور دولت حضرت ولیعصر گردد
 
حجت الاسلام لک زایی ادامه داد: مخاطب اصلی بیانیه گام دوم مردم و خصوصاً جوان ها هستند هر چند در جای‌جای این بیانیه تکالیفی برای دولت ها مشخص شده است اما مخاطب اصلی دولت ها نیستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رهبر انقلاب در توصیه اول خود در این بیانیه که مربوط به علم و پژوهش است، علاوه بر تعیین و تکلیف برای وزارت علوم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، از جوانان می‌خواهد که به صورت خودجوش به جهاد علمی بپردازند.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در توصیه دوم یعنی اخلاق و معنویت این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهند که انبیا برای ایجاد کارخانه انسان سازی میان مردم آمده اند؛ اگر جامعه سازی مطلوب صورت گیرد جامعه اسلامی تبدیل به کارخانه انسان سازی میشود همانطور که وقتی پیامبر اکرم(ص) در مدینه جامعه اسلامی را بنا کرد، اخلاق و معنویت انسان ها گسترش پیدا کرد.

حجت الاسلام لک زایی  با بیان اینکه در توصیه سوم یعنی اقتصاد مقاومتی وظایف بیشتر روی دوش دولت قرار گرفته است، اظهار داشت: راه حل مشکلات اقتصادی و عمل دولت به توصیه های اخلاقی و علمی در بیانیه گام دوم اصلاح حکمرانی است؛ باید وظایف دولت در جمهوری اسلامی مورد بازنگری قرار گیرد! باید دید امروز دولت چه وظایفی دارد که آنها را انجام نمی‌دهد و چه کارهایی را انجام می دهد که جزو وظایف او نیست.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: استقلال، آزادی، عزت، ملی و سبک زندگی توصیه های پنجم تا هفتم رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب است تحقق همه این توصیه ها نیازمند اصلاح حکمرانی است.

وی ادامه داد: حکمرانی به معنای شیوه راهبری قدرت در یک کشور است و هیچ حکومتی بدون قدرت نمی تواند اقدام خاصی را انجام دهد قدرت توانایی محقق ساختن اداره و برطرف کردن موانع را برای یک حکومت فراهم می کند.

حجت الاسلام لک زایی گفت: تنها زمانی می‌توان به آرمان‌ها رسید که میان همه نهادها و بازیگران حاکمیتی هم افزایی وجود داشته باشد اگر تنها یک حلقه کار خود را به درستی انجام ندهد هدف نهایی محقق نخواهد شد؛ رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، هفت خواسته از ملت و دولت دارد رسیدن به اهداف نیازمند عملی شدن تمامی این خواسته هاست.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آسیب شناسی عدالت در طول ۴۰ سال اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: در زمینه عدالت آنگونه که شایسته اسلام از پیشرفت نکرده و دچار آسیب شده ایم.

وی اظهار داشت: حکمرانی یک فرایند پویاست که ما را از نقطه مبدا به نقطه مقصد انتقال میدهد؛ این پویایی سبب بالا رفتن ارزش اطلاعات میدانی میشود تنها زمانی می توان برنامه خوبی برای کشور تنظیم کرد که اطلاعات خوبی از میدان داشت و اولویت ها را در نظر گرفت.

حجت الاسلام لک زایی داشتن رویکرد حکمرانی متعالی و توحیدی و ارائه نظریه شفاف در این خصوص و پیاده سازی آن را از الزامات موفقیت در گام دوم انقلاب دانست و افزود: در حکمرانی توحیدی باید اراده ما با اراده الهی یکی شده و بر اساس خاص الهی حرکت کنیم تا از این طریق زمینه برای اجرای اسلام فراهم شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی هدف تنها از راه ولایت تحقق پیدا می کند، ابراز کرد: اتحاد آحاد ملت اسلامی، همبستگی امت اسلامی با رهبری و شناخت دشمن و برائت از آن سه رکن اصلی ولایت در اسلام است.

وی به تاکیدات معتد رهبر معظم انقلاب در خصوص اخلاق و معنویت اشاره کرد و ادامه داد: انسان وقتی به خداوند متصل می‌شود، قدرت بی پایان پیدا میکند؛ نصرت الهی تنها زمانی متوجه انسان می شود که اراده او با اراده الهی یکی شده و ولایت پذیری تحقق پیدا کرده باشد.

وی با بیان اینکه حکمرانی در اسلام دارای ۶ رکن مهم است، گفت: این ارکان عبارتند از مبدا، محرک‌ها، متحرکها مقصد، مکان حکمرانی و زمان آن؛ نقطه شروع حکمرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است باید از وضع موجود خودمان اطلاعات صحیح داشته باشیم نقطه شروع در حکمرانی اسلامی توحید و هجرت از قیام للنفس به قیام لله است.

حجت الاسلام لک زایی گفت: برای رسیدن به اهداف و وضعیت مطلوب باید هر آنچه که از علائم جاهلی در حکومت وجود دارد کنار گذاشته شود؛ باید از جاهلیت مادی معنوی شعر ظلم دروغ ریا و محرمات فاصله گرفت.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: دولت و مجلس هر یک باید مشخص کند که برای رسیدن به وضع مطلوب چه برنامه‌ای دارند؟ برنامه ریزی صحیح در این خصوص نیازمند شناخت دقیق وضع موجود و آگاهی نسبت به تهدیدها و فرصت هاست.

وی با بیان این که رکن دوم حکمرانی اسلامی مربوط به محرک هاست، گفت: انسان برای حرکت به سمت اهداف خود نیاز به محرک دارد؛ این محرک ها به دو دسته ی محرک معرفتی و محرک انگیزشی تقسیم می شوند.

وی اظهار داشت: محرک معرفتی از جنس آگاهی و دانایی است اگر کسی علم پیدا کند که انجام کاری به نفع اوست به سمت آن حرکت خواهد کرد؛ معرفت انواع مختلفی دارد یکی از معرفت ها معرفت تجربی است اگر امروز غرب در قله پیشرفت قرار دارد به ارتقاء علمی کشورهای غربی برمی گردد و ما نیز برای پیشرفت باید به دنبال علم آموزی باشیم.

حجت الاسلام لک زایی ابراز کرد: معرفت دیگر معرفت وحیانی است که آشنایی با آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اگر آرمان‌های اسلامی و خواسته قرآن و مکتب اهل بیت را نشناسیم، هیچ گاه نمی توانیم آنها را تحقق ببخشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: نوع دیگر معرفت، معرفت حکمی و عقلی است که شامل علومی مانند ریاضیات فلسفه کلام و غیره می‌شود؛ در معرفت شهودی نیز بحث‌های مهمی از جمله شعر هنر و ادب وجود دارد.

وی گفت: میان معرفت های مختلف باید نظام مندی وجود داشته باشد تنها یک معرفت منسجم است که می‌تواند سبب حکمرانی منسجم شود؛ بخشی از مشکلات امروز ما در سطح حکمرانی مربوط به تعارضات بین معرفتهای سکولاری و وحیانی است نتیجه حکمرانی دو فردی که یکی سیاست را از دین جدا و دیگری آنها را همراه یکدیگر می داند متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دسته دوم معرفتها معرفت های انگیزشی است، عنوان کرد: محرک انگیزشی به دو دسته سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود اگر کسی به چیزی علاقه مند باشد نسبت به آن تمایل نشان می دهد و اگر نسبت به چیزی تنفر داشته باشد از آن بیزاری می جوید؛ میل و علاقه نسبت به پیشرفت کشور از جمله مصادیق معرفت انگیزشی ایجابی است.

حجت الاسلام لک زایی اظهار داشت: برای حرکت به سوی موفقیت باید بین محرک معرفتی و محرک انگیزشی جمع صورت بگیرد؛ توصیه اول در بیانیه گام دوم یعنی توصیه به علم و پژوهش مربوط به محرک معرفتی و توصیه دوم یعنی توصیه به معنویت و اخلاق مربوط به محرک انگیزشی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: قرار گرفتن معنویت در کنار علم سبب انسجام در محرکهای جامعه برای حرکت به سوی پیشرفت می شود اگر این همراهی وجود نداشته باشد چه بسا محرک‌ها سبب عقب رفت شوند.

وی با اشاره به اهمیت تولید علوم انسانی اسلامی، ادامه داد: تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تولید علم به این دلیل است که علوم انسانی مبتنی بر مبانی اومانیستی سبب ایجاد تعارض در محرکهای جامعه برای حرکت به سوی اهداف می‌شود؛ نمی‌توان از کسی که سکولار است انتظار پیگیری سیاستهای اسلامی را داشت.

وی گفت: دانش های رایج در سطح کشور فاصله زیادی با علوم انسانی متعالی دارد و بحث هایی همچون جنبش نرم افزاری تولید علوم انسانی اسلامی، تحول در حوزه علمیه و مدیریت تربیت و تعلیم اسلامی در این زمینه ایفای نقش می‌کند.

حجت الاسلام لک زایی  به رکن بعدی یعنی متحرک ها، افراد و نهادهایی که در عرصه حکمای ایفای نقش می‌کنند اشاره کرد و عنوان داشت: اگر بهترین برنامه ها تولید شود اما کسانی که زمام امور را در دست داشته باشند به برنامه‌های اعتقاد نداشته باشند، هیچ گاه نمی‌توان به اهداف رسید؛ در بیانیه گام دوم روی جوانان حساب ویژه‌ای باز شده چرا که جوانان انگیزه‌های پاک تری در زمینه علم آموزی و عدالت‌خواهی دارند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: همزمان با صدور بیانیه گام دوم انقلاب، پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی رهبر معظم انقلاب به نهادهای مختلف ابلاغ شد؛ دستگاه‌های مختلف با بررسی و تکمیل پیش‌نویس به دنبال اجرایی ساختن آن باشند؛ در حقیقت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به دنبال اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی ابراز کرد: رکن چهارم مقصد است که همان رسیدن به تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر است؛ البته در این میان اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی نیز در نظر گرفته می شود از جمله آنها می‌توان به رفع بیکاری، محرومیت‌زدایی، توزیع عادلانه امکانات، کاهش فاصله طبقاتی و برقراری عدالت اشاره کرد.

وی ادامه دارد: رکن پنجم مربوط به مکان تحقق هدف است تحقق اهداف انقلاب اسلامی ابتدا در سطح ایران سپس در سطح جهان اسلام و محور مقاومت و نهایتاً در سطح کل جهان مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام لک زایی گفت: رکن ششم نیز شامل زمان میشود که این رکن نیز در بیانیه گام دوم به درستی مشخص شده ۴۰ سال اول انقلاب به عنوان گام اول و ۴۰ سال دوم به عنوان گام دوم در نظر گرفته شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: عدالت، پاسخگویی، کارآمدی، ارتقاء بهره وری، شفافیت، مشارکت و مسئولیت پذیری از جمله شاخص‌هایی است که غرب برای حکمرانی خود در نظر گرفته است؛ این شاخص‌ها خوب اما ناقص است و باید شاخص‌های دیگری همچون حق باوری، آخرت باوری، خانواده گرایی، حذف ربا، حذف سلطه و غیر را به آن اضافه کرد.

ش
کد مطلب: 432169