تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۸
 

کره جنوبی، سرباز جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران

Share/Save/Bookmark
 
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: یکی از وجوه جنگ‌های اقتصادی که کمتر به آن توجه می‌شود، جنگ شناختی است. معروف است که تاریخ همه جوامع تاکنون، تاریخ مبارزه طبقاتی بوده است. درواقع یکی از عوامل مؤثر در فروپاشی نظم حاکم و دگرگونی اوضاع، شورش طبقه تهیدست علیه طبقه اشرافی بوده است.

جنگ شناختی نیز دقیقاً به همین مفهوم اشاره دارد. ریچارد نفیو طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری اوباما که در دولت کنونی بایدن نیز به معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شده است، در کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آنها می‌پردازد. او در جایی از کتاب خود، توضیح می‌دهد که چگونه با آزاد گذاشتن واردات برخی اقلام سعی شده بود که ذخیره ارزی کشور با سرعت بیشتری تحلیل برود. در همین راستا او می‌نویسد که در عین تحریم اقلام مختلف، آزاد گذاشتن واردات کالاهای لوکس و تجملاتی به کشور هدف، احساس اجتماعی تحریم‌شدگی را تقویت می‌کند و تحمل تحریم‌ها را نیز سخت‌تر می‌نماید.

او به اهمیت در نظر گرفتن بافت جمعیتی کشور هدف اشاره می‌کند. مثلاً اگر جمعیت کشور مذکور نسبتاً جوان است می‌توان به صورت خاص، فشارهای اقتصادی را بر جوانان متمرکز کرد؛ مانند تحریم‌هایی که به بیکاری منجر می‌شوند و شغل‌های بخش صنعتی و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این روش تنها در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ اجرا نشد، بلکه هم‌اکنون نیز به نحوی در حال اجراست. پس از خروج آمریکا از برجام بود که شرکت‌های کره‌ای و مخصوصاً شرکت‌های تولید لوازم خانگی، دست به ترک ایران زدند. شرکت‌هایی که سال‌های سال از بازارهای ایران سودهای هنگفتی کسب کرده بودند، رفیق نیمه‌راه شدند و در بدترین شرایط اقتصادی کشور را ترک کردند؛ اما این همه ماجرا نبود. با اینکه دیگر لوازم خانگی کره‌ای – که معمولاً هم مورد استفاده قشر زیادی از جامعه بود- در بازارهای ایران حضور نداشتد و ندارند اما کالاهای لوکس همان شرکت‌ها، مانند تلفن‌های همراه گران قیمت، در بازار ایران به راحتی قابل دسترس بوده هست.

ش
کد مطلب: 432614
مرجع : مشرق