تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۲
 
دکتر جمشیدی در شصت و نهمین نشست انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت بهره برداری از ثروت فرهنگی انقلاب در راه بازسازی فرهنگی انقلاب

Share/Save/Bookmark
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه صحیفه امام خمینی، شهدای مدافع حرم، امامزادگان، تاریخ صدر اسلام ثروت فرهنگی ماست، اظهار داشت: کار فرهنگی انقلاب باید مبنتی بر ظرفیت های فرهنگی باشد نه اینکه گذشته نادیده گرفته شود و از نقطه صفر شروع کرد
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  شصت و  نهمین نشست (وبینار) انقلاب اسلامی با حضور دکتر مهدی جمشیدی (پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) با  موضوع جبهۀ فکریِ انقلاب و مسئولیّتِ جهادِ تبیین به همت ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

جمشیدی در این نشست گفت: باید سخن انقلاب را در جامعه گسترش دهیم و تبدیل به جریان کنیم این مطالبه رهبر معظم انقلاب است بنابراین تببین باید حداکثری باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: رهبر انقلاب در سخنرانی های خود از ثروت فرهنگی دفاع مقدس گفتند که باید استخراج کرد و به کار بست؛ ما به یک سلسله فناوری ها نیاز داریم تا از ثروت های فرهنگی خودمان از جمله دفاع مقدس محافظت کنیم.

وی با بیان اینکه صحیفه امام خمینی، شهدای مدافع حرم، امامزادگان، تاریخ صدر اسلام ثروت فرهنگی است، اظهار داشت: کار فرهنگی انقلاب باید مبنتی بر ظرفیت های فرهنگی باشد نه اینکه گذشته نادیده گرفته شود و از نقطه صفر شروع کرد؛ رهبر انقلاب بسیار از شبیه سازی تاریخی استفاده می کند تا قافله فرهنگی جامعه را پیش ببرد.

جمشیدی با اشاره به اینکه تببین باید متناسب با موقعیت اجتماعی باشد، ابراز کرد:  ایا جناب ابوذر در برابر خلیفه اول رفتار درستی داشتند؟  اگر درست بود چرا امیرالمومنین مثل او رفتار نکرد و اگر غلط بود چرا امیرالمومنین به او تذکر نداد؟ امیرالمومنین و حضرت زهرا نیز در برابر خلفا دو رفتار متفاوت داشتند در حالی که دو دعوت مخالف در کنار یکدیگر جمع نمی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: با تغییر موقعیت اجتماعی افراد مواضع تبیینی هم تغییر می کند؛ ابوذر در موقعیت اجتماعی خود کار درستی انجام داد اما ضرورتا به این معنا نیست که امیرالمومنین هم باید مثل او رفتار می کرد؛ امیرالمومنین یک طرف دعوا او نمی توانست مثل حضرت زهرا وارد میدان شود و اعتراض و پرخاش کند

وی ابراز کرد: بخاطر محدودیت های و محذوریت هایی که ممکن است وجود داشته باشد مواضع تبیینی رهبر انقلاب و دیگران متفاوت باشد؛ این مطلب را یکبار حضرت آقا مطرح کردند که مگر ورزش بدنی من و شما باید یکی باشد؟ مثلا رهبر انقلاب نامزد معرفی نمی کند ولی آیت الله مصباح این کار می کند؛ ورود رهبری در عرصه انتخابات از جهت مصداق مفسده دارد و هیچ گونه ورودی انجام می دهد

جمشیدی با اشاره به اینکه  تکلیف ما از جهت شدت و ضعف کلام متفاوت از رهبر انقلاب است، گفت: سخن رهبری دو دسته تصریحات و اشارات دارد؛ آیت الله مصباح می فرمود اشارات کلام رهبر انقلاب را در یابید؛ سخن تبیینی مقام دارد اینگونه نیست که یک سخن برای همه کس و همه جا شایسته باشد؛ تبیین امثال ما محذوریت ندارد و مفسده اجتماعی بر آن مترتب نمی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تبیین باید مبتنی بر یک عنصر منتقل کننده باشد، عنوان کرد: تبیین معرفتی محض همواره جواب نمی دهد؛ نیازمند زمینه های مساعد هستیم باید از جذابیت های ضمنی استفاده کنیم مثلا راهیان نور دارایجذابیت های ضمنی سفر گروهی جوانان است که می تواند زمینه انتقال معارف انقلاب اسلامی را فراهم آورد؛ بستر ممکن فعالیت جهادی،  خدمات اجتماعی، راهیان نور باشد.

وی نقطه شروع تبیین اقلیت مومن انقلابی دانست و اظهار داشت: نیازمند هسته مرکزی هستیم که تولید فکر کند؛ به تعبیر رهبر انقلاب حلقه میانی که دارای خصوصیت جوان بون، نخبه بودن، ساختار یافته بودن و غیر دولتی بودن دارد؛ این حلقه می تواند جریان ساز باشند حرکت تاریخی با اقلیت مومن انقلابی رقم می خورد؛ برای تکان دادن جامعه و تاریخ نیازمند این اقلیت هستیم.

جمشیدی با اشاره به اینکه تبیین امر موقعیت مند است، گفت: رهبر انقلاب در دیدار با مجلس خبرگان رهبری از تعبیر عملیاتی کردن مفاهیم انقلابی استفاده کرد؛ نخبگان باید به نیاز ها جامعه نگاه کنند و از طریق متون دینی به ان ها پاسخ دهند؛ مثلا امام خمینی معارف اسلام را در جامعه مطرح کرد و انقلاب اسلامی شکل گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: همین طور رهبر انقلاب در هر موقعیت اجتماعی مفاهیم را نو به نو مطرح می کند چرا که قرآن کریم زاینده و جوشنده هستند؛ رهبر انقلاب در دولت قبل مواسات،  آتش به اختیار و کمک مومنانه را مطرح کرد این تعبیرات رهبر انقلاب متناسب با وضع اجتماعی از متون دینی گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه باید در تبیین مخاطب سازی کرد، عنوان کرد: یا باید مخاطبان جریان های دیگر را جذب خودمان کنیم و یا مخاطب سازی بکنیمغ اگر مخاطبان دیگر را تصرف کنیم ذائقه پیشینی دارد که ناچاریم از آن دنباله روی کنیم و این خطرناک است چرا که ممکن است ذائقه قبلی مسموم باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند مخاطب سازی بکنید؛ مخاطب سازی فرع بر ذائقه سازی است و نبایدبه بهانه جذابیت به دنبال ذائقه های سخیف کنونی رفت.

وی با بیان اینکه جهت گیری انتقادی تبیین باید به سوی ساختار ها باشد، گفت:  برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی باید در ساختارها تجدید نظر کرد مثلا ساختار رسانه ملی، آموزش و پروش و غیره باید تغییر پیدا بکند؛ خیال نکنیم اگر کسی بیاید یا برود رسالت ما پایان یافته است.

جمشیدی با بیان اینکه ما در درون ساختار ها عمل و تنفس می کنیم، گفت: امام خمینی به آقای عسکراولادی فرموده بودند مهم تر از بیان احکام، فراهم آوردن شرایط و ساختار های عمل به احکام است بنابراین باید شرایط ساختاری عمل به احکام الهی باید فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه تبیین باید عقلانی باشد، اظهار داشت: رهبر انقلاب در سخن اخیر فرمودند باید تبیین با منطقی و عاقلانه باشد و به عواطف و احساسات مزین شده باشد؛ احساسات یک امر کمک کننده است اما عقل امر مهم و بنیانی است؛ اگر عده ای در سابق انقلابی بودند اما تغییر مسیر دادند ناشی از این بود که عمق معرفتی و بنیان های فکری نداشتند و صرفا بر بال عواطف حرکت می کردند؛ نباید بر دیوار احساسات تکیه دهیم چون قابل اتکا نیستند.

جمشیدی ادامه داد: ممکن است گفته شود مگر انحراف جامعه از انحراف شناختی است؟  و یا مشکل امیال و خواسته هاست؟ خود رهبر انقلاب فرمودند کربلا حاصل دنیا خواهی خواص جامعه بوده است در جواب می گوییم هیچ گاه تبیین را تک علتی بررسی نمی کنیم که بگوییم تنها شناخت ها هستند که باعث انحراف جامعه شده اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ممکن است گفته شود مردم از مسائل گاهی دارند چه نیازی به تبیین وجود و چه مسئله جدیدی را باید به مردم گفت که ارزش افزوده داشته باشد؟ در جواب می گوییم کار تبیین تبدیل شناخت اجمالی به تفصیلی است؛ شناخت وجود دارد اما تفصیلی نیست؛ وقتی شناخت اجمالی باشد و برهان نداشته باشد ممکن است به یکباره بنیان های فکری فرو بریزد.

وی افزود: البته بخشی از خواص اصلا هدایت پذیر نیستند؛ رهبر انقلاب بارها گفتند که از آن ها خواستیم بیایند حقایق رابگویند اما امثال هاشمی،  خاتمی و موسوی مفسد الفکر و العمل هستند و این ساده لوحی است که فکر کنیم به تبیین نیاز دارند البته همه افراد نیاز به موعظه دارند.

جمشیدی گفت: بایستی از الگوی انقلاب اسلامی برای تبیین استفاده کنیم؛ انقلاب بسته جامعی از الگوی فرهنگی است؛ انقلاب اسلامی را انقلاب سخنرانی، هیئت، مسجد و بیانییه می شناسند که با ابزار های فرهنگی توانسته است تاثیر بگذارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در انقلاب تحول باطنی مهم است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی می تواند منبع الهامات فراوانی برای فعالیت فرهنگی باشد که مغفول مانده است؛ با همان منطق فرهنگی انقلاب باید در امروز نیز پیش رفت که یک منطق تجربه شده و موفق است.

وی اظهار داشت: تبیین برای ایجاد تحول اجتماعی است؛ کسی می تواند تحول را رقم بزند که از قالب روزمرگی ها خارج شده باشد؛ هر جایی احساس می کنیم کار پیامبر ناتمام مانده ما رسالت داریم که کار را ادامه دهیم لازمه تحقق این امر آن است که زیست فرد بیرون از فضای موجود باشد؛ انسان تبیین گر انقلابی اسیر مادیات و روزمرگی نیست.

جمشیدی با بیان اینکه لحظه های تاریخی برای چرخش مثبت وابسته به تبیین هستند، گفت: اگر ما تصمیم نگیریم دیگران تاریخ را رقم می زنند؛ جامعه مرکب از دو دسته عوام و خواص هستند که نقش یکسان ندارد؛ عموم مردم اغلب دنباله رو هستند و تحلیل مستقل ندارد بلکه این خواص هستند که تعیین کننده هستند پس نقسثش تبیینی خواص بسیار مهم است و در عین حال تبیین خواص به تنهایی کفایت نمی کند.

دانلود صوت وبینار

 
کد مطلب: 434901