تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۱
 

شهید فخری‌زاده همیشه خود را پرورش‌یافته مکتب امام خمینی(ره) می‌دانست

Share/Save/Bookmark
 
فرزند شهید فخری‌زاده گفت: پدرم همیشه خودش را پرورش‌یافته مکتب حضرت امام خمینی(ره) می‌دانست و می‌گفت من کتاب‌های امام(ره)را از قبل از انقلاب دستم گرفتم و آشنایی با امام و کتب امام، باعث شد تا به مسیر معرفت و به این مقام برسم.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: همزمان با نخستین سالگرد شهادت شهید فخری‌زاده فیلسوف و دانشمند شهید کشورمان‌، حامد فخری‌زاده فرزند این شهید والامقام در گفت‌و‌گویی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید فخری‌زاده گفت: مهم‌ترین موضوعی که پدر همیشه برای ما مطرح می‌کرد این بود که همیشه خودش را پرورش‌یافته مکتب حضرت امام خمینی(ره) می‌دانست و می‌گفت من کتاب‌های امام(ره)را از قبل از انقلاب دستم گرفتم و آشنایی با امام و کتب امام، باعث شد تا به مسیر معرفت و به این مقام برسم.

وی ادامه داد: پدر علاوه‌بر اینکه یک فیلسوف و یک عارف بود، یک مفسر قرآن بود که همه کارهای علمی خود را مبتنی بر مبنای فلسفی عرفانی قرآنی، انجام می‌داد که خیلی مسئله مهمی است.یعنی با اینکه در حال کار در حوزه‌های مختلف مرتبط با فیزیک هسته‌ای بود ولی از این علم زمینی، به خدا می‌رسید. شهید فخری‌زاده علاوه‌بر قرآن و تفسیر قرآن، عاشق نهج‌البلاغه بود. نه اینکه فقط بخواند بلکه به دید یک کتاب مرجع به آن نگاه می‌کرد که دائما یک انسان در مقاطع مختلف زندگی و مشکلات باید به آن مراجعه کند. از آن طرف، وارد موضوعات ادبی می‌شود و اشعار حافظ و مولانا را می‌خواند برای اینکه بتواند روح خودش را صیقل بدهد.

فرزند شهید فخری‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به حوزه‌های کاری و فعالیت‌های این شهید والا مقام گفت: یکی از دوستان و همکاران قدیمی سی ساله پدر، به ما می‌گفت شهید فخری‌زاده در طول این سی سال که او را می‌شناختم هیچ کار و پروژه‌ای را انجام نداد مگر اینکه برای اولین بار در کشور و حتی در بعضی موارد در دنیا بود.

وی همچنین با اشاره به شخصیت‌هایی که با شهید فخری‌زاده کار می‌کردند گفت: از دانشمندان و نخبگانی که با پدر کار می‌کردند‌، شهید شهریاری و شهید علی محمدی بودند و شهید رضایی‌نژاد که شاگرد پدر بود و بعد پروژه‌هایی با ایشان وارد کار شد و پدر می‌گفتند قطعاً رضایی‌نژاد در آینده یکی از نخبگان دنیا خواهد شد یا در مورد دکتر علی محمدی می‌گفت که مانند او در دنیا نیست و همین طور در مورد دکتر شهریاری هم بر عظمت علمی او تاکید می‌کرد و دانشمندان دیگری که نمی‌شود اسم آنها را گفت.

فرزند شهید فخری‌زاده به تلاش‌های این شهید برای بازگرداندن نخبگان به کشور نیز اشاره کرد و گفت: پدر همچنین تعداد زیادی از نخبگانی که قصد خروج از کشور را داشتند توانست منصرف کند که به خارج مهاجرت نکنند و در ایران فعالیت کنند و همچنین تعداد زیادی از نخبگانی که از کشور خارج شده بودند توانسته بود جذبشان کند و آنها را وارد کشور کند که کار بسیار بزرگی بود.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مهمی که پدر فعالیت می‌کردند در حوزه پزشکی بود که یکی از کوچکترین خروجی‌های آن، واکسن کرونا است، تصریح کرد: در حوزه تکنولوژی شما می‌بینید ایکس ری را تولید کرد و باعث شد ایران جزء پنج کشوری قرار بگیرد که این دانش را دارند. در حوزه فناوری‌های دفاعی، بنیانگذار توپ لیزری بودند. در حوزه الکترونیک هسته‌ای ایشان، تولیداتی می‌کنند که سازمان انرژی هسته‌ای بین‌المللی خواستار این تولیدات و محصولات می‌شوند. از سوی دیگر در حوزه فلسفه بقدری تبحر داشتند و صاحب‌اندیشه بودند که شما می‌بینید که دکتر خسروپناه، دکتر گلشنی یا دکتر رحیم پور ازغدی در مورد پدر صحبت می‌کنند به صراحت می‌گویند که ایشان در حوزه فلسفه کارهای بزرگی کرده است.

فرزند شهید فخری‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به پیام حضرت آقا نسبت به مجازات عاملان و آمران ترور این شهید والامقام اشاره کرد و گفت: اگرچه نحوه ترور ایشان مهم است اما از آن مهم‌تر این است که ابتدا باید افراد یا گروه‌هایی شناسایی بشوند که در این 20 سال مقدمات ترور را فراهم کردند. یعنی از سال 1378 که اولین ترور پدر واقع شد و چندین بار این ترورها ادامه داشت تا ۷ آذر 1399 که باعث شد پدر به شهادت برسند باید به دقت بررسی شوند. جریانات سیاسی پیرامون شهید فخری‌زاده و صنعت هسته‌ای کشور باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد تا برسیم به عاملان و آمرانی که باعث ترور کسی می‌شوند که رژیم منحوس صهیونیستی و استکبار جهانی ۲۰ سال دنبال حذف آن بودند. این نکته را هم عرض کنم که این ترور فقط حذف فیزیکی نبوده بلکه چندین مرحله ترور از انواع مختلف وجود داشته است.

ش
کد مطلب: 437398
مرجع : کیهان