تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹
 

رئیس‌جمهور: مشکل ترانزیت با ترکمنستان حل می‌شود

Share/Save/Bookmark
 
رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های پانزدهمین اجلاس سران اکو گفت: در این سفر مسئله ترانزیت در دیدار رئیس جمهور ترکمنستان بحث شد و قرار شد این موضوع در ترکمنستان حل شود که ارتباط ما با کشورهای منطقه تسهیل شود.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از بازگشت از اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) که در ترکمنستان برگزار شد، در تشریح  دستاوردهای پانزدهمین اجلاس سران اکو گفت: سفر به ترکمنستان برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) بود و حضور ما در این اجلاس به عنوان یکی از موسسین اکو دارای پیام های مختلفی بود که بنده به نکاتی در سخنانم اشاره کردم.

وی تاکید کرد: اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) جملگی بر آن بودند که باید همکاری های اقتصادی بین کشورهای عضو افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین در این اجلاس تاکید شد که توسعه مناسبت‌های اقتصادی و تجاری کشورها باید صورت بگیرد به نحوی که ما شاهد باشیم سازمان همکاری های اقتصادی اکو توانسته گام های بلندتری را بردارد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در این اجلاس به موفقیت هایی که تاکنون اکو داشته اشاره شد ولیکن تاکید شد که موفقیتها کافی نیست و ما باید گام های بلندتری را برداشته شود و ما هم بر این موضوع تاکید کردیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: بخش دوم سفر مربوط به دیدارهای دو جانبه با سران کشورها بود که بنده با تمام روسای جمهور عضو اجلاس دیدار داشتم و در این دیدارها هم روابط بین دو کشور از محورهای بحث بود.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی های سران کشورها از وضعیت افغانستان گفت: در این نشست تاکید شد حتما در افغانستان یک حکومت فراگیر به نحوی که بتواند تمام اقوام و گروه‌های افغانستان را نمایندگی کند تشکیل شود. این می‌تواند هم امنیت ساز باشد هم برای افغانستان و هم برای منطقه و هم نگرانی همسایگان افغانستان را مرتفع کند.

رئیسی تاکید کرد: مسئله ترانزیت در دیدار رئیس جمهور ترکمنستان بحث شد و قرار شد این موضوع در ترکمنستان حل شود که ارتباط ما با کشورهای منطقه تسهیل شود.

رئیس جمهور ادامه داد: خوشبختانه در این سفر موضوع گاز با رئیس جمهور ترکمنستان مطرح شد و این بحث توسط وزیر نفت ما و وزیر نفت ترکمنستان منجر به یک قرارداد شد که با انعقاد این قرارداد فکر می‌کنیم مشکل ارتباط ما با ترکمنستان نسبت به مسئله گاز دیگر نگرانی ندارد که این هم از موفقیت‌های سفر بود.

وی گفت: در سفری که ما، چه به دوشنبه و چه به عشق‌آباد داشتیم، در نشست ها با سران کشورها احساس می شد که یک مسائلی وجود دارد بین جمهوری اسلامی و برخی از کشورها، که در این نشست هایی که انجام شد بسیاری از مسائل حل شد و شاید مهم ترین مسئله در میان این مباحث هیمن موضوع بود. برای مثال در مسئله تاجیکستان از سفری که ما به این کشور داشتیم تا الان ارتباط تجاری و اقتصادی با تاجیکستان نزدیک به سه برابر افزایش پیدا کرده است و این تازه مقدمات کار است و در آینده ثمرات آن روشن خواهد شد.

وی در خاتمه گفت: سیاست همسایگی جواب داده و ما با این سیاست را با قدرت ادامه خواهیم داد.

ش
کد مطلب: 437454