تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۲
 

همه چیز در وین نیست/ چندجانبه‌گرایی چگونه دست ایران را در مذاکرات پر می‌کند؟

Share/Save/Bookmark
 
در حالی که در دولت روحانی با سیاست‌های نادرست بیژن زنگنه روابط انرژی بین ایران و همسایگان شمالی به صفر رسیده بود و قطع گاز صادراتی ترکمنستان عامل کمبود گاز در کشور در زمستان سال‌های اخیر شده بود، با قراردادی که امروز به امضا رسید، گام بزرگی برای رفع مشکل کمبود گاز در شمال کشور برداشته شد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: در حالی که در دولت روحانی با سیاست‌های نادرست بیژن زنگنه روابط انرژی بین ایران و همسایگان شمالی به صفر رسیده بود و قطع گاز صادراتی ترکمنستان عامل کمبود گاز در کشور در زمستان سال‌های اخیر شده بود، با قراردادی که امروز به امضا رسید، گام بزرگی برای رفع مشکل کمبود گاز در شمال کشور برداشته شد.
 
بر اساس این قرارداد که یکشنبه شب پس از پایان دیدار دوجانبه آیت الله رئیسی و الهام علی اف، توسط وزرای نفت دو کشور به امضا رسید، قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد. با اجرای این قرارداد، ایران هم از درآمد سوآپ گاز بهره‌مند می‌شود، هم اینکه افت فشار گاز در شمال شرق کشور با گاز وارداتی از ترکمنستان رفع می‌شود و بدین ترتیب اهمال هشت ساله دولت روحانی، در سه ماهه نخست دولت رئیسی در حال جبران است.
 
این اقدام جمهوری اسلامی در آستانه مذاکرات وین معنای روشنی برای طرف‌های غربی دارد. باز شدن میدان دیپلماسی انرژی در مناطقی که هشت سال به خیال گشایش‌های واهی غرب معطل مانده بود، بدون شک بر محاسبات طرف‌های مذاکراتی ایران موثر خواهد بود. از سوی دیگر و با عقد این قرارداد موازنه در ماجرای قره‌باغ به نفع جمهوری اسلامی سنگین‌تر شده و پیوند منافع ایران و آذربایجان در این پروژه، شرایط آینده را به طور جدی به نفع تهران تغییر خواهد داد.
 
جدیت ایران در سیاست چندجانبه‌گرایی و توجه به همسایگان که با پیگیری قرارداد راهبردی با چین و پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای آغاز شده بود و اکنون با قرارداد گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان موجب حل یک مشکل قدیمی در تامین گاز استان‌های شمالی کشور شده، بیش از پیش این پیام را به طرف‌های غربی مخابره می‌کند که سیاست خارجی ایران نه از برجام آغاز شده و نه به آن ختم خواهد شد.

ش
کد مطلب: 437479
مرجع : فارس