تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۴
 

آیا دولت رئیسی در ۱۰۰ روز اول توانسته اتفاق راهبردی رقم بزند؟

Share/Save/Bookmark
 
روحانی در حالی دولت را به رئیسی تحویل داد که انبوهی از معضلات راهبردی و مین های بزرگ کار گذاشته شده را می توان سر راه دولت سیزدهم دید.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: مهدی جهان تیغی: صد روز به یک معنا، زمان معناداری برای رقم زدن اتفاقات راهبردی توسط یک دولت نیست. اما می توان به جرات گفت که ابراهیم رئیسی در صد روز اول دولت خود، اتفاقات راهبردی قابل توجهی رقم زده است.

یک: تغییر نگاه راهبردی قوه مجریه به مردم
حسن روحانی در اوج نارضایتی مردم، سکان قوه مجریه را تحویل ابراهیم رئیسی داد. رئیس دولت سیزدهم اولین و شاید بزرگترین کار راهبردی که در این صد روز انجام داد، تغییر نگاه دولت به مردم بود. سفرهای کم خرج و امیدوارکننده آخر هفته به استان ها، بازدید های سرزده، گفتگوهای مستقیم و بی‌واسطه با اقشار مختلف مردم، مدیریت عوارض زلزله در هرمزگان و اندیکا، مدیریت بحران حمله سایبری به پمب بنزین ها و اصرار به اینکه دولت دیگر مردم را در طرح های اقتصادی و سیاسی غافلگیر نخواهد کرد، از مهمترین مصادیقی است که می توان از تغییر نگاه راهبردی قوه مجریه به مردم یاد کرد. جالب آنکه پس از مدت ها رضایت عمومی از قوه مجریه در ایران روند صعودی پیدا کرده است.

دو: عبور از مین های گذاری های راهبردی دولت روحانی!
روحانی در حالی دولت را به رئیسی تحویل داد که انبوهی از معضلات راهبردی و مین های بزرگ کار گذاشته شده را می توان سر راه دولت سیزدهم دید. برجام، کمبود ذخایر کالاهای اساسی و دارو، بودجه مین گذاری شده و نامتناسب با شرایط روز ایران، هرکدامیک به تنهایی می توانست دولت را در صد روز اول دچار بحران راهبردی بکند. جالب آنکه دولت رئیسی نه تنها از این مین گذاری ها عبور کرده بلکه درآمد دولت از مالیات واردات، صادرات، فروش نفت در همین فاصله کوتاه فراتر از اواخر دولت روحانی بوده و حتی تورم کاهش پیدا کرده است.

سه: دستاوردهای ملموس با تغییر راهبردی در سیاست خارجه
با تغییر جهت راهبردی سیاست خارجه دولت رئیسی، عضویت دائم در سازمان شانگهای، امضای قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه با ترکمنستان و آذربایجان، تقویت نقش ایران در سازمان اکو، واردات واکسن از طریق دیپلماسی فعال، افزایش فروش نفت، بازگرداندن میلیلاردها دلار از اموال بلوکه شده ایران در خارج از کشور، رقم خورد. مهمترین تفاوت راهبردی دولت رئیسی با دولت روحانی در سیاست خارجه را باید در همین «دستاوردهای ملموس» دانست.

چهار: تغییرات راهبردی در حوزه مبارزه با کرونا
روحانی در حالی مدیریت بحران کرونا را با هفتصد کشته در روز تحویل دولت رئیسی داد که درمان کرونا را هم گروگان سیاست خارجه خود و برجام کرده بود. اما جدی ترین اتفاق در حوزه مقابله با کرونا، وارادت غیرقابل مقایسه واکسن و واکسیناسیون گسترده مردم توسط دولت رئیسی در قیاس با دولت روحانی بود. دولت رئیسی طی صد روز 1000 درصد بیشتر از دولت روحانی واکسن وارد کرد و در همین مدت 700 درصد هم مرگ و میر حاصل از کرونا را در ایران را کاهش داد. این سرعت واردات واکسن و افزایش قایل توجه واکسیناسیون جامعه در صد روز، سبب کسب رکوردهای جهانی برای ایران در مبارزه با کرونا شد و به عنوان یک اتفاق راهبردی مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت.

ش
کد مطلب: 437719