تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۴
 

رشد 8000 واحدی شاخص بورس تهران

Share/Save/Bookmark
 
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد با افزایش 8486 واحد همراه شد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: بورس اوراق بهادار تهران امروز روند رو به رشدی را در پیش گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش 8486 واحدی به رقم یک میلیون و 343 هزار و 252 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 430 واحد به رقم 363 هزار و 347 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 369 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 3.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 376 هزار فقره معامله و به ارزش 2492 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از 1.4 هزار میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات بورس و فرابورس از 3.8 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند، اما میزان رشد شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 64 صدم درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن 12 صدم درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور 71 صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 69 صدم درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 57 صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی نوری، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نماد گل گهر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشت.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص رو به رشد بود، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با 74 واحد افزایش به رقم 19 هزار و 209 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 72 هزار میلیارد تومان شد. ارزش بازار پایه هم به بیش از 346 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 182 هزار فقره معامله و به ارزش 1466 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریاساسول، پتروشیمی تندگویان، صنعتی مینو، پالایش نفت لاوان، نیروی برق دماوند و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نماد مدیریت انرژی امید تابان هور بیشتری اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

به گزارش فارس، سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است، بنابراین اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت وارد بازار سرمایه شوند، از طرف دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت که در بورس قابل معامله هستند، گرچه سهام با پرتفوی ارزنده هستند، اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری از خرید این سهام خودداری می‌کنند. دلیل آن مشکلات مدیریتی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است، چون سهامدار عمده ندارند و مدیریت حرفه‌ای در این شرکت‌ها و حاکمیت شرکتی اعمال نشده است.

به نظر می‌رسد سهام عدالت از سوی تصمیم‌گیران و دولت رها شده و منافع سهامداران عدالت که افراد کم‌درآمد جامعه هستند به حال خود رها شده است و این با فلسفه سهام عدالت یعنی مشارکت 6 دهک کم‌درآمد در اقتصاد و تصمیم‌گیری کشور منافات دارد.

به هر حال دولت برای مشارکت مردم و مردمی کردن اقتصاد باید حتما کاری کند که منافع عامه مردم در بازار سرمایه حتی‌الامکان رعایت شود و مردم به جای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه، یا ساختمان به سمت بازار سرمایه هدایت شوند.

ش
کد مطلب: 437768